۴۳ سال است که از پاسداری انقلاب می گذرد؛ لازم است این نهاد را در بیانات امام خامنه‌ای هم شناخته و برای خود و دیگران تبیین کنیم.
کد خبر: ۹۴۲۷۱۷۳
|
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، النازرحمت نژاد خبرنگار بسیج به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی آورده است: ۴۳سال پیش، تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ۵۷ بود که در روز دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ هجری شمسی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، فرمان تأسیس «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را صادر کرد.
سپاه پاسداران نمادی ارزشمند است که ایستادگی در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب را سرلوحه کار خود قرار داده و با پیروی از سالار شهیدان امام حسین(ع) عزّت و افتخار را پیشه راه خود ساخته است.
پاسداران دلیرمرد در دوران دفاع مقدس با تکیه بر توان دفاعی خود، نقش پررنگی در بیرون راندن دشمن از خاک این مرز و بوم داشت و در دهه‌های اخیر هم این نیرو‌های انقلابی در کنار وفای به‌عهد خود با مردم برای خدمت صادقانه در عرصه جهاد و سازندگی کشور، با صدور پیام آزادگی و آزادمردی برآمده از بطن انقلاب اسلامی به دیگر ملت‌های آزادی‌خواه، در نبرد با دشمنان اسلام، انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی خود را فدای ملت کردند.
برای تبیین اهمیت فلسفه تشکیل سپاه برآن شدیم تا دیدگاه ها و فرمایشات رهبر حکیم انقلاب را بازخوانی کنیم:

ولادت سپاه
ولادت سپاه در بحبوحه‌ی حوادث و هیجانهای بزرگ انقلاب بود؛ بعد رشد، حرکت و بلوغ سپاه در تلاطم عظیم حوادث دفاع مقدّس واقع شد؛ در طول هشت سال دفاع مقدّس، سپاه رشد کرد؛ مثل نوجوانی که به مرحله‌ی جوانی و بلوغ و دلاوری می رسد.
 بعد از دوران جنگ که دوران جبهه‌بندی‌های عمیق و وسیع سیاسی و فرهنگی بین انقلاب و دشمنان انقلاب بود؛ در این دوران عظیم و جبهه‌بندی که امتحانهای سختی پیش آمد، خیلی‌ها لغزیدند، دچار مشکل شدند، در یک چنین دورانی سپاه توانست خودش را به بلوغ و تکامل قابل توجّهی برساند. در دوران بعد از دفاع مقدس ، در زندگی فردی، زندگی سیاسی و اجتماعیِ افراد و مجموعه‌ها، غالباً یک دوراهی خطرناکی پیش می‌آید؛ دوراهی تعالی یا انحطاط؛ معمولاً این جور است. سپاه در این دوران، سربلند از آب در آمد، سربلند خارج شد؛ سپاه دچار فرسودگی نشد، دچار انحطاط نشد؛ عناصر اساسیِ هویّتِ خودش را حفظ کرد و به سمت تعالی حرکت کرد.

شیواترین عرصه برای سپاه
شیواترین عرصه‌ای که یک مجموعه‌ای مثل سپاه می تواند در آن حضور پیدا کند عرصه‌ی جهاد و شهادت است؛ البتّه عرصه‌های دیگری هم وجود دارد، امّا عرصه‌ی شهادت در راه خدا آن نقطه‌ی اوج و نقطه‌ی درخشان و زیباترین منطقه‌ی مدّ نگاه انسان است؛ در عرصه‌ی شهادت ما سی سال بعد از پایان دفاع مقدّس یک مرد جاافتاده‌ی محاسن سفیدی مثل شهید همدانی داریم، یک نوجوان تازه‌رسیده‌ای مثل شهید حججی؛

نوآوری و خلاقیت در سپاه
یک روزی همین سپاه پاسداران برای دو خمپاره‌ی ۱۲۰ به این در و آن در میزد که بتواند به دست بیاورد تا یک جایی از آنها استفاده کند؛ حالا شما ببینید سپاه از چه ابزارهایی استفاده میکند و در تولید و ساختِ چه ابزارهایی پیشقدم بوده است و ابتکار و موفّقیّت آن عامل پدید آمدن این امکانات در کشور برای نیروهای نظامی بوده- هم در ابزارآلات نظامی ابتکار و موفّقیّت دارد هم در شیوه‌های نظامی، در شیوه‌های مقابله، در شیوه‌های مبارزه، ابتکارات سپاه، ابتکارات برجسته‌ای است.

ورودِ پُرتوان سپاه در عرصه های گوناگون خدمات اجتماعی
مجموعه‌ی کارهای خدماتی‌ای که سپاه در این سالها انجام داده و همچنان دارد انجام می دهد و روزبه‌روز بیشتر می شود با کدام سازمان و مؤسّسه‌ی دیگری قابل مقایسه است؟ با کدام سازمان مسلّح در دنیا قابل مقایسه است؟ یک نمونه آن قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا است که یک بازوی اجرائی قَوی برای دولتهای مختلف در طول این سالها بوده؛ نمونه دیگر محرومیّت‌زدایی است، این محرومیّت‌زدایی‌هایی که سپاه، نیروی زمینی و بخشهای مختلف سپاه، دارند انجام می دهند. امدادهای فوق العاده در حوادث نمونه دیگر ورودِ پُرتوان سپاه است. فرض کنید زلزله‌ی کرمانشاه یا سِیلی در چند استان آمد، حضور سپاه،حضور برجسته‌ی تعیین‌کننده‌ای بود، شاخص بود؛ نمونه دیگر که بسیار مهم است نگاه گسترده سپاه به جغرافیای مقاومت در منطقه است؛ مجموعه‌ی مقاومت در این منطقه توانایی خودش را در مواجهه‌ی با استکبار، در مواجهه‌ی با آمریکا، در مواجهه‌ی با جبهه‌ی متّحد کفر و ظلم نشان داده؛ شما نقش سپاه را حالا در این مجموعه‌ی عظیم مشاهده کنید: از مسائل فلسطین بگیرید تا مسائل دیگر غرب آسیا و بخشهای مختلف که دیگر حالا ورود در آنها هم کار ما و شأن جلسه‌ی کنونی ما نیست. حضور سپاه در این گستره‌ی مقاومت، در این جغرافیای مقاومت، به قدری برجسته است که دشمنی‌ها را هم علیه سپاه برانگیخته؛ دشمنی آدمهای بد را، جبهه‌ی بدها را که این خودش یک افتخار بزرگی است؛ اگر بدترین‌های عالَم با کسی بد باشند، این خودش خیلی افتخار است. نمونه دیگر که از همه ی این ها مهم تر است، تلاش برای حفظ معنویت است که در سپاه وجود دارد.

گرامی می داریم یاد و خاطره شهیدان عالی مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه سرباز دلاور اسلام، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همه پاسداران جان برکف و خانواده‌های معززشان و ملت شریف ایران تبریک عرض می‌نماییم. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها