خبرهای داغ:

درخشش آزادکاران در مسابقات کشتی قهرمانی آسیا

نفرات اول قهرمانی کشور در حالی در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا شرکت کردند که حاصل کار 8 مدال رنگارنگ بود.
کد خبر: ۹۴۲۷۷۸۰
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در حالی راهی مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی اولان باتور مغولستان شد که نفرات اول قهرمانی کشور، ترکیب کشورمان را تشکیل می‌دادند البته در این ترکیب نباید چهره‌های المپیکی و جهانی از جمله محمدحسین محمدیان، علی سوادکوهی، یونس امامی و رحمان عموزاد را نادیده گرفت، موضوعی که از دید یک سایت آمریکایی و همین طور اتحادیه جهانی کشتی نیز پنهان نمانده و به این موضوع اشاره شده است.

تیم ملی کشتی آزاد در حالی راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد که کادر فنی به آن به عنوان یک چرخه نگاه می‌کردند تا با اعزام کشتی گیران به چند تورنمنت دیگر ترکیب اصلی برای بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی صربستان مشخص شود. در این بین کشتی گیرانی بودند که شاید نخستین یا دومین حضور بین المللی خود را تجربه می‌کردند؛ رضا مومنی، داریوش حضرتقلی و محسن مصطفوی از جمله این ورزشکاران بودند که حاصل کار نقره حضرتقلی و برنز مصطفوی بود.

پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در این باره گفته بود: مسابقات هدف ما، مسابقات صربستان و بازی‌های آسیایی است، به همین دلیل پیش از اعلام این چرخه، برای احیای مسابقات قهرمانی کشور اعلام کردیم که نفرات اول قهرمانی کشور را به مسابقات قهرمانی آسیا می‌فرستیم. این تیم تنها ۵۰ یا ۶۰ درصد توان کشتی کشور است. با توجه به تفکرات موجود، بسیاری از قهرمانان خود را کنار گذاشته و با تیمی پوست‌اندازی شده به مسابقات می‌رویم.

* وقتی مدال آور المپیک مقابل عموزاد سر خم کرد

در وزن ۶۵ کیلو رحمان عموزاد نماینده کشورمان بود. وی با کسب مدال طلای جوانان جهان خود را در ترکیب تیم ملی بزرگسالان در مسابقات جهانی نروژ قرار داد، اما دستش از مدال کوتاه ماند. عموزاد با کسب عنوان نخست وزن ۶۵ کیلو در رقابت‌های قهرمانی کشور توانست در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا قرار بگیرد و در این مسابقات مدال طلا را کسب کند. مهمترین رقیب عموزاد در این مسابقات باجرانگ پونیا بود، دارنده مدال برنز المپیک، نقره و برنز جهان، اما عموزاد نشان داد اعتماد کادر فنی در تیم ملی بزرگسالان به او اشتباه نبوده و تجربیات بیشتر این کشتی گیر در آینده می‌تواند مدال‌های بیشتری را برای کاروان به دنبال داشته باشد.


* نخستین طلای امامی در رقابت برون مرزی

بهترین مدال یونس امامی در رقابت‌های برون مرزی مدال برنز بود هم در آسیا و هم در رقابت‌های جهانی. وی پس از کسب برنز مسابقات نروژ توانست در مسابقات قهرمانی آسیا هم طلا بگیرد تا همچنان در چرخه انتخابی خود را به عنوان یک مدعی مطرح کند. این آزادکار کشورمان برای رسیدن به طلا مدال آوران جهان و المپیک از ژاپن و قزاقستان را مغلوب کرد تا نخستین طلای خود را در آسیا کسب کند.

* سوادکوهی مدعی جدید برای مقابله با جردن باروز

علی سوادکوهی از دیگر طلایی‌های کشورمان در رقابت‌های قهرمانی آسیا بود. وی که سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی آسیا نقره گرفته بود این بار توانست با غلبه بر حریفانی از مغولستان، ژاپن و هند روی سکوی نخست قرار بگیرد. وی یکی از امید‌های کشورمان در وزن ۷۹ کیلو به شمار می‌رود، وزنی که در آن جردن باروز اسطوره کشتی جهان و آمریکا در آن رقابت می‌کند. پیش از این یک سایت آمریکایی درباره سوادکوهی نوشته بود:

جردن باروز سال گذشته یکی از بهترین عملکرد‌های خود را در مسابقات قهرمانی جهان داشت که با پیروزی ۵ بر یک در فینال مقابل محمد نخودی قهرمان شد. بعد از این فینال به نظر می‌رسید کسی به باروز نزدیک نشده تا اینکه علی سوادکوهی با باروز کشتی گرفت. این ۲ کشتی‌گیر در مرحله نیمه‌نهایی جام یاشاردوغو باهم کشتی گرفتند؛ مسابقه‌ای که کشتی‌گیر آمریکایی با خطای حریف ایرانی یک امتیاز گرفت و ۲ بر یک پیروز شد.

* محمدیان با طلا برای رقبا خط و نشان کشید

محمدحسین محمدیان از دیگر آزادکاران اعزامی کشورمان به مغولستان بود. محمدیان در بازی‌های المپیک توکیو برای کشورمان روی تشک رفت، اما در همان مسابقه اول به شکلی ناباورانه شکست خورد و به دلیل عدم حضور رقیبش در فینال شانس حضور در جدول بازنده‌ها را از دست داد. وی بعد از این بازی‌ها مدت‌ها از کشتی دور بود تا اینکه با شرکت در لیگ دوباره به عرصه رقابت بازگشت و توانست با ثابت کردن توانایی‌هایش در رقابت‌های قهرمانی کشور، جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا را کسب کند. محمدیان بعد از ناکامی در المپیک توانست با طلای آسیا بار دیگر نام خود را در کشتی این قاره و جهان مطرح کند. در صورتی که وی بتواند در چرخه انتخابی بماند رقابت او با مجتبی گلیج برای پوشیدن دوبنده ملی جذاب خواهد بود.

* محبی سنگین وزن مدعی؛ زنگ خطر برای زارع به صدا درآمد؟

یدالله محبی پیش از این در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ در آسیا طلا گرفته بود، اما نتوانست در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ خود را نشان دهد. این کشتی گیر در یکی دو سال اخیر خیلی در رقابت‌ها حاضر نبود تا اینکه در مسابقات نظامیان جهان با کسب طلا دوباره به دنیای رقابت بازگشت و با شرکت در مسابقات قهرمانی کشور توانست جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا را کسب کند. حالا این سنگین وزن کشورمان با نتایجی که در آسیا داشته نشان داد از آمادگی خوبی برخوردار است و کادر فنی می‌تواند روی او برای رویداد‌های پیش رو حساب کند. رقابت او با امیرحسین زارع دارنده مدال المپیک و جهان جذاب باشد.

کسب ۸ مدال از ۱۰ وزن اعزامی نشان می‌دهد کشتی کشور پشتوانه‌هایی خوبی دارد که می‌توانند در آینده در رویداد‌های پیش رو مانند بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی صربستان باز هم پرچم کشورمان را بالا ببرند. کشتی همیشه بار مدال را در المپیک و بازی‌های آسیایی بر دوش می‌کشد و این موضوع همیشه از سوی مسئولان ورزش کشور هم مطرح شده است. توجه مالی و تزریق بودجه به کشتی می‌تواند بیش از گذشته باعث افتخارآفرینی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها