خبرهای داغ:
یک بانوی شهرستانی در ۶۰ سالگی با وجود این که بازنشسته است، شب و روز ندارد و به بهانه برگزاری هیات خواهران در واقع به دنبال درمان دردهای این و آن است.
کد خبر: ۹۴۳۲۵۵۲
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
هیات خواهران پیروان عترت مرهمی بر دردها

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج،مهرواره هوای نو به همت سازمان تبلیغات اسلامی از ابتدای پاییز سال گذشته با هدف آشنایی عموم مردم با هیات‌ها و بهتر دیده‌شدن فعالیت هیات‌ها آغاز به کار کرد و قرار بود بهمن ۱۴۰۰ به کار خود پایان دهد ولی برنامه اختتامیه ۲۴ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

حالا یک هیات خواهران از رضوانشهر توانسته از میان چهار هزار و ۵۸۷ هیات، همچون نگینی درخشان نمایان شود و به سایر هیات ها معرفی شود. نامش فاطمه زراعتی است و از سال ۸۸ که هیات پیروان عترت را در گوشه ای از این مرز و بوم یعنی شهرستان رضوانشهر در استان گیلان تاسیس کرده، همواره مشغول خدمت رسانی به همشهریان و مردم منطقه است. خودش از روی تواضع به خبرنگار ایرنا می گوید من که چیزی ندارم. مسئول اداره تبلیغات رضوانشهر مرا دیده و گفته که (در مهرواره هوای نو) انتخاب شده ای. وقتی می خواهد از فعالیت هایش بگوید، از پشت تلفن با خنده می گوید در کارهای مختلف هستیم. در کرونا خدمت رسانی داشتیم و کمک به محرومان شهر می کردیم. اوایل در دوختن ماسک کمک می کردیم و بعد رفتیم به بیمارستان ها. در تهیه جهیزیه و کارهای دیگر هم کمک می کنیم و در هر کاری از ما کمک می خواهند، داوطلب هستیم. 

 

  فاطمه زراعتی مسئول هیات پیروان عترت
 فاطمه زراعتی مسئول هیات پیروان عترت

از کارهایی مثل تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و تهیه لباس و نوشت افزار برای کودکان کم برخوردار بگذریم که بسیاری از گروه های جهادی هم به این کارها مشغول هستند. با این همه فعالیت شبانه روزی، دیگر فرصت سرخواراندن هم ندارد، چه رسد به این که مثل بعضی از فعالان حقوق زنان به فکر مسائلی همچون دوچرخه سواری بانوان در خیابان های شهر یا ورود زنان به ورزشگاه های فوتبال باشد یا دغدغه کنسرت داشته باشد ولی دلش برای دخترانی می سوزد که ساعت ها در مقابل آینه عمر عزیز را تلف می کنند و فقط به فکر ظاهر خود هستند. 

می گوید فرهنگی بازنشسته هستم و در همین شهر مربی پرورشی در سطح راهنمایی و دبیرستان بودم. دو فرزند دارد و شوهرش هم که از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده، مسئول راویان مناطق دفاع مقدس در شهرستان رضوانشهر است. خودش هم از سال ۷۷ فرمانده پایگاه بسیج حضرت زینب در رضوانشهر است. از سال ۸۸ که هیات خواهران تاسیس شده، تاکنون چند بار در سطح استانی و کشوری به عنوان هیات نمونه انتخاب شده است. 

نمی گوید که در سال ۸۳ به عنوان فرمانده پایگاه بسیج نمونه کشوری انتخاب شده؛ نمی گوید طی سال های ۱۳۹۶ تا همین پارسال به عنوان فرمانده پایگاه نمونه استانی برگزیده شده و نمی گوید که معلم نمونه استانی در سال های ۱۳۸۰ ،۱۳۸۲ و ۱۳۹۰ بوده ولی برگه ای را برایم می فرستد که سوابق درخشان این بانوی نمونه را آشکار می سازد.

وقتی می پرسم دیگر چه کارهایی در هیات خواهران انجام می دهید دوباره با خنده و همان لهجه شمالی می گوید نمی دانم کدامشان را بگویم. ما نشست های بسیاری داریم. اتاق فکر داریم. توی مناسبت های مذهبی مثل ایام فاطمیه برنامه داریم. برگزاری همایش ها هم با من است. پخت غذا داریم؛ کلاس های قرآنی برگزار می کنیم. 

خانم زراعتی مسئول هیات خواهران است که شعبه ای از هیات رزمندگان شهرستان رضوانشهر است. معمولا همه هیات های مذهبی یک قرائت قرآن دارند، بعد، سخنرانی و در پایان نیز مداحی و سینه زنی ولی این شیرزن در هیات علاوه بر کارهای فرهنگی، کمر همت به اشتغالزایی بسته است. وقتی از او می خواهم نمونه ای از کارهای اشتغالزایی را معرفی کند، می گوید ما آموزش قالی بافی، حصیربافی، گلیم بافی، خیاطی، حصیربافی، زنبیل بافی، سبدبافی، پرورش گل و گیاه و قارچ هم داریم. اینقدر سرش شلوغ است که می گوید چهارشنبه برنامه دارد و نمی تواند در برنامه هتل لاله شرکت کند و مجبور است پنجشنبه خودش را به تهران برساند. 

طیف افراد شرکت کننده در هیات ها معمولا در یک رده قرار دارند. مثلا نوجوانان یا جوانان و گاهی افراد میان سال و سالمند ولی خانم زراعتی می گوید در هیات ما از دختر شش ساله داریم  که در کلاس های مهد و سرود شرکت می کنند تا خانم های ۷۰ و ۸۰ ساله. وقتی هم از تعداد افراد شرکت کننده در هیات می پرسم، می گوید معمولا دو هزار نفر شرکت می کنند. 

سخن از فعالیت های اقتصادی به میان آمد. می گوید صندوق قرض الحسنه و خیریه هم داریم. کارهای گسترده داریم و به فکر کمک به مردم هستیم. به همین دلیل به فکر درآمدزایی نیستم.

هیات خانم زراعتی علاوه بر برنامه های رایج هیات ها، نشست هم برگزار می کند. درباره مسائل مربوط به ازدواج می پرسم و او می گوید ما نشست های فرزندآوری داریم. امروز هم نشست روشنگری جهاد تبیین داریم که درباره فرهنگ جهاد و شهادت و ایستادگی در برابر استکبار ویژه جوانان و نوجوانان برگزار می شود.

وقتی صحبت به تعداد خواهران طلبه در این هیات می رسد، می گوید با حوزه علمیه خواهران در رضوانشهر همکاری داریم. بعد با خنده می گوید هر کسی که در حوزه علمیه درس می خواند، فرزند من است. می پرسم هیات شما در زمینه تربیت قاری، حافظ قرآن و مداح چه کارهایی انجام داده و او اشاره می کند که از سال ۸۸ تاکنون پنج حافظ کل قرآن و چندین نفر حافظ چند جزء تربیت کرده و تعداد زیادی از دختران به عنوان قاری قرآن هستند و به عنوان نمونه در ماه رمضان هر روز برنامه قرائت قرآن داشتند. در مداحی هم ۲۰ دختر آموزش دیده اند.

از دیگر فعالیت های هیات می پرسم و این بانوی فعال می گوید خانواده شهدا در هیات عضو هستند و با ما همکاری دارند. این افراد شامل مادران، خواهران، همسران و فرزندان شهدا و ایثارگران هستند. برای تکریم از مقام شهدا هم به صورت مرتب برنامه هایی در منازل شهدا و گلزار شهدای گمنام دارند. وقتی از این فعالیت ها سخن می گوید، خنده ای می کند و می گوید ما مرتب برنامه داریم، بیکار نیستم؛ اینقدر سرم شلوغه...

می پرسم محل هیات کجاست و متوجه می شوم که بیشتر برنامه های هیات به صورت سیار در منازل و مساجد برگزار می شود ولی جایگاه ثابت آنها زینبیه مسجد جامع رضوانشهر است. 

سخن را به پایان می برم و از وضعیت زندگی و فرزندانش می پرسم که زراعتی می گوید دو فرزند دارم. دخترم متولد ۶۴ است و شاگرد اول در رشته منابع طبیعی، شیلات، دکتری دارد ولی بیکار است. می گوید هنوز ازدواج نکرده و معتقد است که باید کاری داشته باشد تا ازدواج کند. پسرم هم متولد ۶۵، کارشناسی ارشد دارد و در بانک سینا مشغول است. 

قرار است از این بانوی فداکار به همراه دیگر هیاتی های فعال و دلسوز در اختتامیه ای متفاوت که شنبه شب ۲۴ اردیبهشت از نماز مغرب و عشاء در تالار وحدت شروع می شود، با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تجلیل شود و به تندیس سرو زرین به او تقدیم شود. البته اجر معنوی و آخرتی او پیش خدا محفوظ است و امیدواریم شفیعش در روز قیامت باشد.

ایرنا

ارسال نظرات