خبرهای داغ:
حجت الاسلام مجیدی گفت: اولين سايت چشم الكترونیک کشور با حمايت وقف، در استان قزوين شكل خواهد گرفت
کد خبر: ۹۴۳۲۷۸۷
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام سيدمصطفي مجيدي در جلسه شوراي اسلامي شهر قزوين در تشريح فعاليت ها و عملكرد اداره كل اوقاف و امورخيريه استان قزوين اظهار کرد: وقف بر خلاف اسم، داراي جرم قابل حيات است و مسئله حل كن در جامعه می باشد.

 

وي ادامه داد: استان قزوين از ابتدا شكل گيري وقف تا به امروز ٨١٤ موقوفه منفعتي(وقف يك باب مغازه و درامد ان بعد از كسر هزينه های خالص درآمد صرف نيتي مي شود كه واقف طي وقف نامه ذكر مي كند) و ٢ هزار موقوفه انتفاعي(مثل بيمارستان) و ٣٤ هزار و ٦٠٠ رقبه موقوفه در استان مي باشد.

 

وی گفت: همچنین ٢٠ درصد اراضي استان وقف است که شامل ١٦٤ هزار هكتار اراضي مي شود و ارزش موقوفات منفعتي استان براساس كارشناسان رسمي استان قزوين، ما معتقديم اكر موقوفات استان ١ درصد تحقق يابد استان از اعتبارات دولتي بي نياز است.

 

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: وقف ٦٤ نيت كه از پل سازي، زوج جوان، جهیزيه و غیره را شامل مي شود و كمک شاياني به جامعه مي كند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: كل درآمد استان ٨٥ ميليارد تومان در سال ١٤٠٠ بوده و دليل اين مبلغ اندک اين است كه استان قزوين به عنوان پايلوت طرح اصلاحات ارضي در كشور قرار گرفت و ١٠٠ درصد اراضي موقوفات از بين رفته و به مردم واگذار شده است. امروز استان قزوين ١٢٠٠ پلاک دارد كه ٢٥٤ پلاک برابر ١/٥ درصد پلاک استان را شامل مي شود قزوین یکهزار و ۲۴۰ پلاک دارد که ۲۵۴ پلاک و به عبارتی یک پنجم آن وقف است و از این تعداد، ۲۲۵ پلاک به صورت مشترک و مشاعی موقوفه است و ۳۰ پلاک به صورت ۶ دانگ وقف می باشد. درصد متصرفين آن هم براي ١ بار سند اجاره دارند و تنها ١٠ درصد از وقف تمكين مي كنند.

 

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: ٥٠٦ وقف استان قزوبن متعلق به دوران بعد از انقلاب اسلامي است. مشكل استان وقف نيست بلكه عدم تمكين به قوانين شرعي و قانوني وقف است كه متاسفانه برخي از مسولين هم از این امر حمايت مي كنند. اولين سايت چشم الكترونیک کشور با حمايت وقف، در استان قزوين شكل خواهد گرفت.

 

وی افزود: مجموعه اوقاف استان قزوين براي برون رفت از اين فضا بحث تبديل به احسن و افراز كلي را پیگیری می کند كه اكر شكل بگيرد يک گام بلند در راستاي اشتغال زايي و توليدات دانش بنيان بر مي داريم.

 

مدیرکل اوقاف استان در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه امامزادگان و بقاع متبركه نياز به مشاركت در فعاليت هاي فرهنگی، اجتماعي و اقتصادي داریم تا طمع شيرين وقف را به كام همه مردم استان بچشانیم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها