خبرهای داغ:
دبیر ستاد ملی گرد و غبار با اشاره به مذاکرات بین‌المللی در راستای برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت مقابله با گرد و غبار، گفت: تیرماه امسال نشستی با حضور وزیران ۱۲ کشوری که بیشترین گسیل گرد و غبار را به ایران دارند، در تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۳۳۲۵۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی شامگاه سه شنبه در گفت وگو با بخش خبر سیمای خوزستان، اظهار کرد: رایزنی‌هایی در راستای برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت مقابله با گرد و غبار به صورت جدی در حال اجراست.

وی افزود: در راستای برنامه‌های کوتاه مدت و اضطراری، بزودی گروهی برای ارزیابی موضوع و اقدامات عملیاتی و اجرایی و انتقال تجربه عازم کشورهای همسایه می‌شوند.

طهماسبی بیرگانی با اشاره به برنامه‌های میان مدت مقابله با گرد و غبار، اضافه کرد: نشست وزیران ۱۲ کشوری که از منظر گسیل گرد و غبار بر کشور ما تاثیر دارند، در تیرماه امسال در تهران برگزار خواهد شد که بنا داریم برنامه عمل منطقه‌ای برای حوزه خلیج فارس، به ویژه برای کشورهایی که بیشترین گسیل گرد و غبار را دارند، اجرا کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با تصویب اقدامات پیشنهادی کشور، بتوان در طولانی مدت با همکاری مجامع بین المللی، طرح مقابله با گرد و غبار را با چشم انداز روشن‌تری پیگیری کرد.

طهماسبی بیرگانی همچنین با اشاره به ابعاد وسیع کانون‌های گرد و غبار در کشورهای همسایه، گفت: طبق برآوردهای ستاد ملی گرد و غبار، در کشور همسایه غربی حدود ۲۴ میلیون هکتار مناطق غبارخیز وجود دارد که می‌طلبد این کشور به صورت جدی‌تری مدیریت گرد و غبار را در اولویت قرار دهد.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری در زمینه گرد و غبار در مجامع بین‌المللی مطرح شده، افزود: این مساله به صورت جدی در حال پیگیری است و در آینده تصمیماتی در سطوح بالای کشور اتخاذ می‌شود.

بر اساس این گزارش، طهماسبی بیرگانی پیش از این به آسیب‌شناسی عدم موفقیت مذاکرات خارجی گرد و غبار اشاره کرده و به ایرنا گفته بود: تعداد زیادی تفاهمنامه دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه و ترکیه داریم اما هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که فقط تفاهمنامه کافی نیست و این مساله باید با کمک نهادهای بین‌المللی حل شود، زیرا گرد و غبار اولویت برخی از کشورهای همسایه نیست.

به گفته وی، ۲ برنامه عمل زیرمنطقه‌ای گرد و غبار برای غرب آسیا شامل کشورهای عراق، سوریه، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و برای آسیای میانه شامل همسایه‌های شرق، شمال و شمال شرق از جمله کشورهای ترکمنستان و ازبکستان تدوین شده است که با قصد داریم با کمک کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ SCAP)، مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم APDIM)، برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) برای آنها اقدام کنیم.

خوزستان در چند ماه اخیر با توده‌های متعدد گرد و غبار با ماندگاری بالا مواجه شده که هواشناسی، منشاء بیشتر آنها را کشورهای عراق و سوریه اعلام کرده است.

در پی وقوع گرد و غبار شدید از عصر دوشنبه، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات سراسر استان را در روز سه شنبه (دیروز) اعلام کرده و امتحانات مدارس نیز لغو شده است.

همچنین با تداوم آلودگی هوا در شهرستان‌های شمالی، آزمون مدارس (به جز پایه نهم) هفت شهرستان شامل اندیمشک، دزفول، شوشتر، گتوند، مسجدسلیمان، لالی و اندیکا در روز چهارشنبه لغو و ادارات این شهرستان‌ها ۲ ساعت دورکاری خواهند داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها