خبرهای داغ:
همدان- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان گفت: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با هدف زنده نگهداشتن یاد شهدا و نهادینه کردن فرهنگ غتی ایثار و شهادت و فداکاری در جامعه تشکیل شد.
کد خبر: ۹۴۳۳۵۷۸
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجید صفدریان در اولین جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان همدان که با حضور استاندار و برخی مسئولین دستگاه‌ها در استانداری همدان برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز عملیات الی بیت المقدس و سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی، اظهار داشت: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با هدف زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و افزایش سطح کیفی ارائه خدمات به خانواده‌های شهدا و ایثارگران و همچنین نهادینه کردن فرهنگ غنی ایثار و شهادت و فداکاری در سطح جامعه تشکیل شد.

وی با بیان اینکه روحیه از خودگذشتگی و ایثار در جامعه بزرگ‌ترین و قوی‌ترین اهرم بازدارنده در مقابل متجاوزین و معاندین نظام است، افزود: اگر رشادت‌ها و ازجان گذشتگی‌های شهدا و ایثارگران به نحو مطلوب و درخور بیان شود و اهداف متعالی این عزیزان به درستی تبیین شود، ثمرات بسیار ارزشمندی را برای جامعه به دنبال خواهد داشت؛ همچنین بحث امنیت، پیشرفت، تعالی جامعه و تقویت باورهای دینی و ملی و سایر موارد که این شورا با همین هدف تشکیل شده، این موضوع را پیگیری می کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان گفت: در همین راستا بنیاد شهید و امور ایثارگران از نگاه فرهنگی سعی کرده در سال 1401 تغییراتی دهد و افزایش سطحی در بحث‌های فرهنگی در کشور داشته باشد از جمله بحث اسناد افتخار شهدا و ایثارگران و تهیه این اسناد، ساخت مستندها، فیلم و سریال در حوزه ایثار و شهادت که در این موضوع رایزنی‌هایی شده است.

وی ابراز داشت: باتوجه به اهمیت موضوع ترویح فرهنگ ایثار و شهادت، ریاست این شورا در سطح کشور با ریاست جمهور است و دبیر این شورا با معاون ریاست جمهور و رئیس عالی بنیاد شهید در سطح کشور است و در سطح استان‌ها ریاست این شورا با عالی‌ترین مقام اجرایی در سطح استان، استاندار است.

صفدریان بیان کرد: با توجه به اهمیت و ارزش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اعضای شورا از افرادی انتخاب شدند که صاحب نظر و صاحب فکر هستند و نماینده ولی فقیه در استان هم عضو این شورا است و رئیس مجمع نمایندگان استان‌ها هم عضو این شورا هستند.

وی با اشاره به اینکه جلسات استانی شورا هر دو ماه یک‌بار باید برگزار شود و علاوه بر اعضای دائمی شورا به فراخور نیاز مدعوینی هم می‌تواند داشته باشد، اضافه کرد: این شورا، شورای سیاستگذاری استان است که با توجه به اسناد بالادستی در حوزه ایثار و شهادت کار را پیگیری می‌کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان ادامه داد: اسناد بالادستیِ سیاست‌های کلی ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ساماندهی امور ایثارگران، برنامه‌های 5 ساله توسعه کشور، قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، قانون اساسنامه بنیاد شهید و قانون مربوطه در حوزه ایثار و شهادت در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود که این شورا نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران در دستگاه‌های استان را داشته باشد و پیگیری و اجرای مصوبات شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شوراهای استانی پیگیری شود؛ سیاستگذاری و تصویب موارد قابل اجرا در حوزه ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت در سطح استان و تأمین اعتبارات و امکانات مورد نیاز و مشارکت‌های مادی و معنوی برای اجرای این مصوبات پیگیری می‌شود.

صفدریان با بیان اینکه ارائه پیشنهادات مفید و قابل اجرا در سطح کشور به دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار است و اخذ گزارش عملکرد دستگاه‌های استانی و همچنین شوراهای شهرستانی با مسئولیت فرمانداران با دبیرخانه شورا انجام می‌شود، گفت: بحثی که در سطح کشور دنبال شده بحث شورای مشاورین ایثارگران مدیران استانی است که اولین جلسه آن در هفته آینده در استان تشکیل خواهد شد و این شورا که زیرمجموعه شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران است می‌تواند بازوی خوبی برای شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان‌ها باشد.

وی بیان کرد: نگاه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرفا فرهنگی نیست اگرچه اولویت‌ها فرهنگی است، بلکه بحث خدمات‌رسانی به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران هم در این حوزه پیگیری می‌شود چرا که ارائه خدمات به خانواده‌های معظم شهدا، آزادگان و جانبازان به نوعی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و توجه به اینها جزء ضروریات امروز جامعه است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان عنوان کرد: دو موضوع در دستور کار امروز گنجانده شده بحث طرح سپاس، که با توجه به برگزاری کنگره ۸ هزار شهید این موضوع ضروری‌تر به نظر می‌رسد و دیگری بحث تبدیل وضعیت ایثارگران استان است.

وی ادامه داد: طرح سپاس ارتباط هدفمند، مؤثر و مستقیم کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران و بخشی از تشکل‌های مردم نهاد و همچنین دستگاه‌های زیرمجموعه، قوای سه گانه و نیروهای مسلح به منظور تجلیل، تکریم و افزایش رضایتمندی ایثارگران و همچنین رفع حداکثری مشکلات آنها در سطح جامعه است که این طرح در قالب دیدارهای حضوری و ارتباط تلفنی اجرا می‌شود و همچنین در مناسبت‌ها و به صورت عمومی برگزار می‌شود.

صفدریان با اشاره به تبدیل وضعیت ایثارگران، خاطرنشان کرد: این طرح از سال گذشته شروع شده و بسیاری از دستگاه‌ها به خوبی عمل کردند و در برخی دستگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد که با دستور و تأکید استاندار به دستگاه‌های استانی این موضوع تسریع می‌یابد و ایثارگرانی که مشمول این موضوع هستند مشکلاتشان حل خواهد شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات