خبرهای داغ:
نشست فرماندهان و رزمندگان عملیات بیت المقدس با محوریت نقش فرماندهان در موفقیت این عملیات
نقطه عطف آزادسازی خرمشهر تثبیت مرحله اول عملیات بود. گرمای هوای، خستگی، کمبود تجهیزات و دیگر دلایل هم نتوانست بر اراده پولادین رزمندگان غلبه کند و این حماسه آفرینان توانستند بر تاریخ پرافتخار کشور، برگ زرینی دیگر اضافه نمایند
کد خبر: ۹۴۳۴۵۷۰
|
۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سوم خردادماه، یادآور روزهای استقامت و شهادت در سرزمین غیور مردانی است که با جان خود، ذره ذره این خاک را پاس داشتند و غیرتمندانه بر سر آرمانی ایستادند که امروز این آرمان متصل به قیام جهانی و تمدن نوین است که نویدبخش صلح و آرامش جهانی به دست سلاله آل احمد است.

 

نام خرمشهر، با نخل های برافراشته و سوخته، با بوی دود و خون و اروند و کارون، عجین است. خرمشهر، با نام مردان مرد و شیرزنان مکتب زینبی عجین است. خرمشهر یعنی غیرت بی پایان فرزندان این خاک و بوم که برای حفظ این خطه از خاک سرزمینشان، متعصبانه و مردانه جنگیدند همچون فرزندی که برای حفظ جان مادر، جان نمی شناسد.

 

خرمشهر جاویدان، خرمشهر آزاد و پرآوازه در بلندای تاریخ ایران زمین که جانها به پایش داده شد تا همچنان نخلستان هایش روایتگر مظلومیت و غیرت فرزندان این خاک مقدس به تمام تاریخ باشد و جهان بداند اینجا هنوز بیشه شیران است. 

 

سوم خرداد یک حماسه ملی است؛ اگر حضور ملت در صحنه جبهه های دفاع مقدس نبود، نه حماسه آن پیروزی تحقق می یافت و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پیروزی. امام خمینی(ره) پس از پیروزی رزمندگان غیور ایران فرمود؛ “فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است. خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.”

 

اگر امروز در هر شهر و روستا به گلزار شهیدان گذر و تاریخ نقش بسته بر سنگرها را مرور کنیم، خواهیم دید که مجموعه شهیدان سوم خرداد ۱۳۶۰ الگویی کوچک از ملت مقاوم ایران است که چونان سپهری پر ستاره می درخشد.

شادیهای به یاد ماندنی خودجوش و سراسری پس از آزادسازی خرمشهر نیز برگ دیگری از این حماسه ملی بود و نشان داد که مردم سراسر ایران اعم از آن که هرگز خرمشهر را به چشم دیده باشند یا نه چگونه از شنیدن خبر این پیروزی ساعتها به دست افشانی و پایکوبی پرداختند و هزیمت دشمن اشغالگر را از خاک میهن جشن گرفتند.

 

به منظور تبیین فداکاری ها و بیان خاطرات آن روزها و تبیین این جریان که در بحبوحه روزهای جنگ و خون در خرمشهر چه گذشت؟ خبرگزاری بسیج قزوین، روایتگر خاطرات جمعی از فرماندهان و رزمندگان قزوینی در عملیات بیت المقدس است. 

 

عملیات بیت المقدس و نقش یگان های سپاه استان قزوین

 

محمد جوادحضرتی ها از هنرمندان و رزمندگان دوران دفاع مقدس و راویان عملیات بیت المقدس در نشست فرماندهان و رزمندگان عملیات بیت المقدس با اشاره به نقش رزمندگان سپاه و بسیج استان قزوین در عملیات بیت المقدس بیان کرد: اگر بخواهیم به طور مفصل در این مورد گفتگو کنیم نیازمند زمان زیادی هستیم. عملیات بیت المقدس نقطه عطفی است در دوران هشت ساله دفاع مقدس و فضایی را فراهم کرده که تاریخ جنگ هشت ساله به دو بخش قبل و بعد از آزادی خرمشهر تبدیل شود و لذا یک ابر رویداد می باشد.

 

وی گفت: منطقه خوزستان تقریبا یک شبه جزیره و یک منطقه استراتژیک با اهمیت بالاست. خرمشهر در طول تاریخ مورد تجاوز عثمانی ها، انگلیسی ها و غیره قرار گرفته که در این تجاوزها، تحت مذاکرات و شرایط خرمشهر به ایران بازگشته است که این امر هم اهمیت خرمشهر را در بعد تاریخی و هم نقش رزمندگان را در بازپس گیری خرمشهر نشان می دهد که رزمندگان در دوران دفاع مقدس، برخلاف گذشته، خرمشهر با جان و خون شهدا آزاد شد و حماسه بزرگی برای آزادسازی آن ایجاد شد.

 

رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در تقابل ایران و عراق، برای آزادسازی خرمشهر، عراقی ها کانال ماهی، امکانات زمینی، دژ و غیره را ایجاد کردند. عراقی ها با سپاه سوم خود که آماده ترین نیروهای رزمی را داشت به منطقه خوزستان حمله کردند که شامل چهار لشکر زرهی، دو لشکر مکانیزه، دو لشکر پیاده و چهار تیپ نظامی و ۲۶ گردان نیروی مخصوص بود. 

 

حضرتی ها عنوان کرد: یک نیروی کاملا آماده از سه محور شرهانی، به «عین خوش، دشت عباس و نادری» وارد شده و به اشغال شهرهای دزفول و اندیمشک و محاصره شمال اهواز، می پردازند که در کل این اقدامات با قصد تصرف کامل خوزستان بوده است که با مقاومت مردم و لشگر ۹۲ اهواز این عملیات با آمدن شهید چمران به منطقه و اتخاذ تصمیمات تاکتیکی و استفاده از پدافند آبی منطقه و رها کردن آبهای جاری در دشت برای پیشگیری از پیشروی لشگر عراق، متوقف شد. 

 

وی افزود: در طول یکسال و نیم حدود سی عملیات به صورت محدود برای آزادسازی خرمشهر انجام شد و یک عملیات نصر در دی ماه توسط لشکر ۱۶ زرهی با کمک لشگر اهواز انجام شد.

 

وقتی حرف از سپاه دشمن می زنیم از یک نیروی زبده و به شدت جنگجو سخن می گوییم که کار رزمندگان ما عقب زدن یک دشمن ورزیده و باتجربه است و لذا از این مقاومت به عنوان یک حماسه یاد می شود و به فرموده امام؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد و وقتی خدا درستی و صداقت و نیت خالصانه رزمندگان را دید نصرت خود را بر ما نازل کرد و خواری نثار دشمنان شد. 

 

این رزمنده عملیات بیت المقدس در ادامه تصریح کرد: در خرداد ماه سال ۶۰، عملیات بیت المقدس موجب آزادسازی شش کیلومتر از خاک خوزستان شد. عملیات شکست حصر آبادان که بسیار تعیین کننده بود و به نام ثامن الایمه نام داشت که طی آن ۱۵۰ کیلومتر از خاک آبادان آزادسازی می شود و بلافاصله طرح ریزی عملیات طریق المقدس در بستان و چذابه انجام می شود و پس از شکست عراق محدوده شمالی آبادان آزادسازی شد و زمینه برای عملیات فتح المبین فراهم شد که پیروزی های بزرگی از این عملیات نصیب ما شد و تعداد زیادی از نیروهای عراق به اسارت نیروهای خودی درآمدند. 

 

حضرتی ها در ادامه اضافه کرد: زمان بسیار کوتاه فتح المبین و بیت المقدس نکته مهمی است که به فاصله یکماه رزمندگان ما موفق می شوند در خوزستان در محدوده شش هزار کیلومتر مربعی برای آزادسازی خرمشهر اقدام نمایند و این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که فضایی را فراهم می کند که عراقی ها فرصت نفس کشیدن نداشته باشند و تصور کنند که با توجه به اینکه عملیات فتح المبین را انجام دادیم پس در غرب خوزستان متمرکز می شویم و هرگز این تصور را نمی کردند که ایرانی ها قادر باشند از کارون عبور کنند. وسعت منطقه عملیاتی در باور عراقی ها نمی گنجید و از این جهت یاد شهید حسن باقری و فرماندهان این عملیات مهم را گرامی می داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی هماهنگی کامل بین نیروهای ارتش و سپاه است‌. در عملیات دار خوین سپاه با دو گردان عمل کرد و در آزادسازی آبادان با چهار گردان وارد معرکه جنگ شد اما در طریق القدس با چهار تیپ و در عملیات بیت المقدس با ۲۸۰ گردان وارد عمل شد و پشتیبانی مردم و لبیک به فرمان امام این حماسه را رقم زد و این فرصت را برای فرماندهان ایجاد کرد که یک عملیات گسترده را طرح ریزی کنند. همچنین در جبهه شمالی قرارگاه قدس حضور داشت که لشکر ۱۶ زرهی در این قسمت عمل کرد که چندین تیپ سپاه در آن حضور داشتند.

 

حضرتی ها ادامه داد: در جبهه میانی، قرارگاه فتح با حضور لشگر ۹۲ ارتش خوزستان و تیپ ۵۵ هوابرد و سه تیپ سپاه که عمدتا از اصفهان بودند و در قسمت جنوبی که هدف اصلی عملیات و آزادسازی خرمشهر است لشکر ۲۱ حمزه، تیپ ۲۳ نوهه و سه تیپ سپاه پاسداران حضور داشتند. این تیپ ها با استعداد لشگر وارد شدند و سازمان آنها سازمان تیپ است و این عملیات به طرز معجزه آسایی با لطف خدا به پیروزی رسید و نیروهای قزوین به صورت چهار گردان مستقل و دیگر گروه های آزاد وارد عمل شدند.

 

حضرتی ها اضافه کرد: در عملیات های نظامی عبور از موانع، خود به تنهایی یک مرحله از عملیات محسوب می شود و در این شرایط، نیرو در اوج خستگی در حالی که باید تجهیزات را با خود حمل می کرد، باید با نیروی آماده دشمن مقابله می کرد.

 

وی با بیان خاطراتی از رزمندگان و شهدای این عملیات بیان کرد: روزهای اهواز بسیار گرم و شب ها سرد بود. در محدوده قرارگاه مقداد هنگام نیمه شب، سرمای هوا باعث می شد تا رزمندگان لباس های گرم بپوشند و برخی مجبور شدند تا کاپشن عراقی ها را که از غنایم جنگی بود بپوشند.

 

حضرتی ها با اشاره به شجاعت شهید محمود موسی لو گفت: شهید موسی لو فرد بسیار شجاعی بود. وی کاپشن عراقی به تن کرده و در جاده ایستاده بود. جاده در اختیار رزمندگان بود و هنوز ارتش عراق از این جریان باخبر نبود. در همین حین یک جیپ فرمانده عراقی به وی نزدیک می شود و فرمانده عراقی به شهید موسی لو، پرخاش می کند که باید در قسمت های دیگر جاده بایستد. در پاسخ به پرخاش سرهنگ عراقی، شهید موسی لو، زیپ کاپشن را باز کرده و آرم سپاه پاسداران را که روی لباس وی بوده نشان می دهد و به گواه شاهدان عینی این ماجرا، سرهنگ عراقی در جا سکته می کند و این جایگاه رزمندگان اسلام و قدرت حضور آنها را نشان می دهد.

 

در ادامه علیرضا کشاورز قاسمی یکی دیگر از رزمندگان حاضر در عملیات بیت المقدس و از جانبازان این عملیات بیان کرد: گردان متشکل از سه گروهان قزوین و شوشتر و مرند بود و به دلیل پاتک شدید دشمن و تلفات سنگینی که به ما وارد شد، عملا دو گروهان شوشتر و مرند از عملیات خارج شدند و دو گردان دیگر وارد صحنه عملیات شدند.

 

در دوران هشت سال دفاع مقدس قزوین به عنوان یک شهرستان زیر مجموعه استان زنجان بود و سپاه نیز تازه شکل گرفته بود و اعزام ها به صورت پراکنده و نیروهای داوطلب بسیجی با گردان های دیگر ادغام می شدند و در عملیات بیت المقدس تعداد قابل توجهی نیروهای بسیجی قزوین در قالب ۴ گردان سازماندهی شدند و در یگانه های دیگر جا گرفتند. گروهان ۹۰ نفری ما به فرماندهی شهید سیدناصر سیاهپوش بود. 

 

رزمنده عملیات بیت المقدس عنوان کرد: ما با توجه به تجربه خوبی که در عملیات فتح المبین کسب کرده بودیم، در قالب گردان عمار به فرماندهی شهید علی اکبر حاجی پور مستقر شدیم و محل استقرار ما در انرژی اتمی بود. با توجه به اهمیتی که احمد متوسلیان به اموزش نظامی و دفاع داشت، ما اموزش سنگینی را سپری کردیم و مانورها و اموزش های رزمی، راهپیمایی شبانه طولانی مدت و ورزش های سنگین را به خوبی تجربه کردیم.

 

وی افزود: گروهان ما بسیار زبده بود و تجربه عملیات فتح المبین و این انسجام و اموزش کارایی خود را قبل از عملیات به خوبی نشان داد و همین امر موجب رضایت فرمانده و مقایسه گردان ما با دیگر گردان ها شده بود. در عملیات بیت المقدس، ماموریت ما عبور مستقیم به سمت جاده اهواز خرمشهر بود.منطقه عملیاتی گردان عمار در غرب کارون بود که باید از شرق کارون حرکت می کردیم. ماموریت ما عبور خط مستقیم ۱۷ کیلومتری به سمت جاده اهواز خرمشهر بود. دشمن پیش بینی کرده بود که حمله از شمال به جنوب اتفاق بیفتد و به همین دلیل در جاده خرمشهر تا کارون تعداد زیادی خاکریز و دکل دیده بانی ایجاد کرده بود. 

 

کشاورز با اشاره به غافلگیری ارتش عراق در اجرای عملیات بیت المقدس ادامه داد: فاصله دو عملیات بزرگ فتح المبین و بیت المقدس بسیار کار سختی بود چرا که بسیاری از واحد ها اماده نبودند و به جرات می توان گفت که تصمیم برای اجرای عملیات، امداد غیبی بود و فرصتی برای تصمیم گیری به عراق داده نشد و این در حالی بود که عراق قصد داشت با استفاده از باتلاق های جنوب ما را درگیر کند. عملیات ۱۰ روز زودتر از پیش بینی ها انجام شد و این به نفع ما بود.

 

وی گفت: نقطه عطف آزادسازی خرمشهر تثبیت مرحله اول عملیات بود. گرمای هوای، خستگی، کمبود تجهیزات و دیگر دلایل هم نتوانست بر اراده پولادین رزمندگان غلبه کند و این حماسه آفرینان توانستند بر تاریخ پرافتخار کشور، برگ زرینی دیگر اضافه نمایند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها