خبرهای داغ:
یک استاد حوزه و دانشگاه:

شهدا و روحانیون شهید پرورش یافته مکتب امام صادق(ع) و امام زمان (عج) هستند

همدان- استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهدا و روحانیون شهید را پرورش یافته مکتب امام صادق(ع) و امام زمان (عج) دانست و افزود: شهدا هرگز از بین ما نرفته‌اند، بلکه زنده‌ و ناظر بر اعمال ما هستند.
کد خبر: ۹۴۳۵۴۷۹
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام حسین جوشقانیان در یادواره شهدای طلاب شهرستان ملایر با بیان اینکه امروز در برابر مستکبران زمان ایستاده‌ایم، اظهار کرد: این ایستادگی برگرفته از هنر امام راحل، خون مطهر شهدا و تدابیر مدبرانه رهبر معظم انقلاب است.

وی با اشاره به نقش ارزنده همه مردان و زنان انقلابی در شکل‌گیری این نظام، گفت: شهدای ما در این میان سهم بزرگی داشتند و شهدای روحانی در بین شهدا ویژه‌تر بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شهادت نصیب کسانی خواهد شد که ظرفیت داشته و برگزیده شدند، افزود: در واقع شهدا مجاهدین راه خدا بوده و به تکلیف خود عمل کردند.

وی ادامه داد: نقطه آرامش ما رسیدن به امام زمان(عج) است و برای رسیدن به این آرامش باید به تکلیف خود یعنی انتظار فرج عمل کنیم.

جوشقانیان اولین ویژگی شهدا را تکلیف‌مداری و عمل به انتظارات امام عصر(عج) دانست و مطرح کرد: دوری از حب و بغض‌های دنیوی و عمل به تکلیف الهی از وظایف امروز منتظران واقعی است.

وی تصریح کرد: شهدا چنین ویژگی‌هایی داشتند و ما نیز باید برای رسیدن به این مقام، محبت امام زمان(عج) را در قلب خود داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با گریزی به آمار شهدای روحانی کشور در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: روحانیت در دوران انقلاب و قبل از پیروزی انقلاب همواره پیشگام بودند و آمار شهدای نهاد مقدس روحانیت نشان دهنده مظلومیت این قشر است که بر کسی پوشیده نیست.

وی بیان کرد: جامعه روحانیت با همه هزینه کرد، بیشتر از همه مظلوم واقع شده و متاسفانه همه هجمه‌ها و تبلیغات مسموم از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون متوجه نهاد مقدس روحانیت بوده است.

جوشقانیان با اشاره به اینکه از پیروزی انقلاب تا به امروز روحانیت در همه حوزه‌ها از حداقل‌ها نسبت به دیگر قشرهای جامعه بهره‌مند بوده است، خاطرنشان کرد: از نظر معیشتی نیز امروز می‌بینیم روحانیون با اقشار سطح متوسط جامعه یکی هستند اما متاسفانه سیل هجمه‌ها و تهمت‌ها بیشتر به سمت روحانیت است.

وی ادامه داد: با وجود همه این هجمه‌ها، روحانیت در لباس مقدس دین پای عهدی که بسته ایستاده و برای دفاع از دین اسلام و قرآن تلاش می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: قشر روحانیت در ترویج دین و فرهنگ و معنویت برای اقشار مختلف جامعه و جوانان اثر گذاری بیشتری دارند.

وی به شهادت شهدای روحانی و طلاب جهادی در حرم امام رضا(ع) توسط ایادی دشمن اشاره و خاطرنشان کرد: این قبیل اقدامات ناجوانمردانه نشان دهنده اثرگذاری نهاد مقدس روحانیت است و دشمن از ترویج فرهنگ اسلام و مقدسات دین هراس دارد که دست به چنین اقداماتی می‌زند.

جوشقانیان شهدا و روحانیون شهید را پرورش یافته مکتب امام صادق(ع) و امام زمان (عج) دانست و افزود: شهدا هرگز از بین ما نرفته‌اند، بلکه زنده‌ و ناظر بر اعمال ما هستند؛ این شهدا بطور ویژه «عند ربهم یرزقون» هستند و با خدا معامله کردند.

* حوزه علمیه شهرستان ملایر فیضیه غرب کشور است         

امام جمعه ملایر نیز با بیان اینکه جامعه روحانیت ۴ هزار شهید در شکل‌گیری انقلاب اسلامی تقدیم نظام کردند، اظهار کرد: تقدیم این تعداد شهید سند سیادت و پیشرو بودن جامعه روحانیت در نهضت امام خمینی (ره) است.

حجت الاسلام محمدباقر برقراری با اشاره به اینکه این شهدای روحانی با سینه‌ای پر از اجتهاد و پیشانی غرق در خون، شهادت را نصیب خود کردند، گفت: کسانی که ظاهر و باطن شان در اسلام ناب محمدی ذوب شده و مزد تلاش بی وقفه یک عمرشان، نوشیدن شهد شیرین شهادت بود.

وی حوزه علمیه شهرستان ملایر را فیضیه غرب کشور دانست و افزود: حوزه های علمیه شهرستان ۲۳ شهید روحانی را تقدیم نظام و انقلاب کردند که ۱۹ نفر از آن ها متولد همین شهرستان بودند و ۱۲ نفرشان در اینجا دفن شدند.

امام جمعه ملایر به ۳ هزار و ۸۹۰ شهید روحانی، ۳ هزار جانباز روحانی و ۳۰۰ آزاده روحانی اشاره و مطرح کرد: از ۷۳۰ شهید روحانی دوران دفاع مقدس تنها چند قطعه استخوان و پلاک بازگشته و از ۹۳ شهید روحانی نیز هنوز هیچ اثری به دست نیامده است.

وی ضمن اشاره به ۱۵۶ شهید روحانی ترور، ۳۰ شهید روحانی مجتهد، ۱۸۱ شهید روحانی دارای سطح ۴ حوزه علمیه و ۷۰ شهید روحانی غواص دوران دفاع مقدس، بیان کرد: بیشترین آمار شهدای روحانی مربوط به عملیات کربلای ۵ با ۵۶۷ شهید بوده است.

برقراری در ادامه تعداد شهدای روحانی منطقه عملیاتی شلمچه را ۹۳۵ شهید دانست و افزود: بیشترین علت شهادت جامعه روحانیت اصابت ترکش بوده و ۲ هزار و ۲۱ روحانی به همین شکل به شهادت رسیده‌اند.

وی همچنین به ۴۸ شهید روحانی غیر ایرانی در دوران دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: ۵۴۶ شهید روحانی از سادات بودند و ۲۲ روحانی شهید دارای سمت فرماندهی قرارگاه، لشگر یا تیپ و ۲۲۲ شهید روحانی مسئولیت هایی در گردان، گروهان و دیگر نقش های کلیدی به عهده داشتند.

امام جمعه ملایر تعداد شهدای روحانیت در مسئولیت تبلیغات جبهه و جنگ را ۵۰ شهید و تعداد شهدای روحانیت بر اثر شکنجه در زندان های ستم شاهی را ۲۳ شهید دانست و گفت: ۳۳ شهید روحانی بر اثر بمباران شیمیایی و ۱۹ شهید روحانی در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

وی همچنین به ۱۸۹ شهید روحانی اهل سنت، ۱۵ شهید روحانی خانم، ۳۵ شهید روحانی مدافع حرم و ۹۷ شهید روحانی از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی اشاره کرد.

برقراری تصریح کرد: ۳ هزاار و ۳۱۴ شهید روحانی با عضویت بسیج و ۳۸۱ روحانی شهید با عضویت در سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به درجه شهادت نائل شدند.

وی با بیان اینکه استان تهران با ۷۵۰ شهید روحانی و استان اصفهان با ۵۴۳ شهید روحانی بیشترین شهدای جامعه روحانیت را نسبت به دیگر استان ها به خود اختصاص داده‌اند، گفت: جامعه روحانیت نسبت به جمعیت خود، ۶ برابر دیگر اقشار جامعه رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم عرصه‌های پرافتخار جهادی در دوران دفاع مقدس کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار