دولت آمریکا به صورت ناگهانی از تصمیم خود مبنی بر بازگشایی کنسولگری خود در قدس شرقی در راستای خدمت به فلسطینی‌ها عقب‌نشینی کرد.
کد خبر: ۹۴۳۶۲۱۱
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک نشریه صهیونیستی، امروز (دوشنبه، ۳۰ می)، از عقب‌نشینی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم بازگشایی کنسولگری خود در قدس شرقی برای فلسطینی‌ها خبر داد.

کنسولگری آمریکا واقع در قدس شرقی، به مدت ۲۵ سال دفتری مستقل بوده که مقر روابط دیپلماتیک با فلسطینی‌ها به شمار می‌رفت اما  در سال ۲۰۱۹ و به دنبال تصمیم‌ و گام‌ خصمانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تعطیل و در سفارت آمریکا پس از انتقال به قدس ادغام شد. اما پس از آن‌که، «جو بایدن» به پست ریاست‌جمهوری در آمریکا دست یافت، وعده بازگشایی این کنسولگری را با وجود تمام مخالفت‌های کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» داد. 

به نوشته روزنامه «تایمز اف» اسرائیل، قصد بایدن این است که در سفر آتی به منطقه، گام‌هایی را به منظور جبران خدماتی که فلسطینی‌ها با عدم بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی، از آن محروم شده‌اند، اتخاذ کند.

به نوشته این روزنامه الکترونیکی، دولت آمریکا در  مقابل، اقداماتی را برای بهبود روابط با فلسطینی‌ها انجام خواهد داد و «هادی عمرو» را به جای سمت کنونی‌اش به عنوان معاون دستیار وزیر امور خارجه در امور فلسطین و اسرائیل به عنوان فرستاده ویژه برای فلسطینیان منصوب می‌کند.

بر اساس این گزارش، عمرو در واشنگتن باقی خواهد ماند اما نشست‌های مستمری در منطقه به منظور اقدام مستقیم با واحد امور فلسطین در سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی برگزار خواهد کرد. پیشتر، این واحد مستقیماً تابع وزارت امور خارجه آمریکا بود، به این معنی که قبل از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا آن را در سفارت ادغام کند، بخشی از یک سلسله مراتب در سفارتخانه این کشور در فلسطین اشغالی نبود.

 «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به رام‌الله در پاییز گذشته، تاکید کرده بود که کنسولگری این کشور در قدس شرقی «برای ارائه خدمات به فلسطینی‌ها طراحی شده و مستقیماً با وزارت امور خارجه [آمریکا] و مستقل از سفارت آمریکا در اسرائیل، ارتباط خواهد داشت».

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نیز در این خصوص تاکید کرده بود: «تصمیم برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس بخشی از تعهدات دولت آمریکا است. ما چیزی غیر از این را نمی‌پذیریم، زیرا قدس شرقی از سال ۱۹۶۷ یک شهر اشغالی بوده و پایتخت ابدی کشور فلسطین است».

ارسال نظرات