خبرهای داغ:
بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کردستان گفت: به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) جشن روز دختر در خانه سلامت دختران سنندج برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۳۶۹۴۷
|
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۲
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج - از کردستان، آمده‌ایم به یک میهمانی، یک عید دیدنی متفاوت، خانه‌ای که در آن جمع دختران آسیب‌دیده جمع است. جشن میلاد حضرت معصومه (س) در این خانه رنگ و بوی دیگری دارد و پناه امنی هست به نام خانه؛ مددکارانی هستند که با آغوش بازشان جای خالی مادر را برای دختران آسیب‌دیده پر کنند. آن‌قدر دل به دل آن‌ها بدهند تا زخم‌های کهنه‌شان التیام پیدا کند و درگذر زمان فراموش کنند در اوج کودکی و نوجوانی چه بر جسم و روحشان گذشته است.
 
مثل همه جوامع، آسیب‌های اجتماعی جزئی از واقعیت‌های جامعه ماست و مهم، نوع مواجهه با این آسیب‌ها. گاهی یک دختر نوجوان در چهاردیواری خانه‌اش امنیت ندارد. ممکن است توهمات پدر معتاد آن‌قدر بیخ پیدا می‌کند که کار به کودک‌آزاری بکشد و پدر در عالم توهم یک جای سالم در بدن بچه‌اش باقی نگذارد. گاهی اعتیاد مادر آن‌قدر به‌جای باریک کشیده می‌شود که برای جور کردن پول مواد تن‌فروش می‌شود، گاهی پدر یا مادر یا هر دو بزهکار هستند. آن‌وقت است که آن خانه دیگر برای دختر معصوم جای ماندن نیست. نه جسمش در امان است و نه روحش. دختر نوجوان ممکن است از شرایط غیرقابل‌تحمل به ستوه بیاید، از خانه فرار کند یا اقدام به خودکشی کند یا شبیه پدر و مادرش شود و خودش را به مواد مخدر بسپارد و..

اما در میان همه ناامیدی‌ها یک روزنه امید پیدا می‌شود، وقتی مردم و همسایه‌ها احساس مسؤولیت می‌کنند و نگران کودک یا نوجوان در معرض آسیب می‌شوند و با ۱۲۳ تماس می‌گیرند. مددکاران اورژانس اجتماعی به نشانی می‌آیند و دختر را از مهلکه‌ای که در آن گرفتارشده نجات می‌دهند. این دختران در معرض آسیب بعد از بررسی شرایط و تأیید شدن عدم صلاحیت پدر و مادر برای نگهداری فرزند، با حکم قضایی به بهزیستی منتقل می‌شود و تا بهبود شرایط وارد خانه‌ای می‌شود به نام خانه سلامت.

امروز به مناسبت روز دختر، بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کردستان همراه با محمدی مسئول امور بانوان سازمان بهزیستی استان کردستان به مرکز خانه سلامت و موقت دختران آمدند و جشنی زیبا و شاد و مختصری را برگزار کردند.
بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کردستان در این نشست ضمن تقدیر از مددکاران و پرسنل مراکز با اهدا گل و هدیه به دختران مقیم در این مرکز، این روز فرخنده را به آنها تبریک گفت و اظهار داشت: توجه ویژه به الگوهای بزرگ و شاخص جهان اسلام از جمله حضرت معصومه (س) برای دختران از تأکیداتی است که مقام معظم رهبری همواره به آن اشاره دارند.

وی با اشاره به نقش دختران در جامعه اسلامی، اظهار داشت: دختران امروز جایگاهی والا در جامعه برای خود کسب کرده و به عنوان نسلی موفق به ایفای نقشی سازنده می‌پردازند.
وی افزود: با توجه به اینکه حضرت معصومه (س) از شخصیت‌های ارزشمند و برجسته می‌باشند، الگوی بسیار خوب و مناسبی برای دختران و زنان جامعه اسلامی محسوب می‌شود.
سرکانی بیان کرد: بحث ایمان و عمل صالح یکی از ویژگی‌های بانوان شایسته بشمار می‌رود که در قرآن کریم به آن اشاره شده و این ویژگی سرمایه اصلی انسان برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است.

پرشنگ بزرگی مسئول مرکز سلامت و موقت دختران بهزیستی استان کردستان در ادامه اظهار داشت: این مرکز حدود ۱۰ سال است که در شهرستان سنندج راه اندازی شده است و دارای یک نفر مسئول، یک نفر مددکار، یک نفر روانشناس و ۹ نفر مربی است که امار ثابتی از تعداد دختران وجود ندارد چرا که متغیر هستند و از یک تا ۶ ماه در این مرکز اسکان داده می شوند.
وی افزود: دختران فراری، آسیب دیده، در معرض آسیب، بلامکان و ... افرادی که دارای مشکلات خانوادگی هستند در این مرکز پذیرش می شوند و با استفاده از روانشناس و صحبت هایی که با خانواده های انها انجام می شود بازگشت موفقیت امیز به خانواده ، وام اشتغال و بازتوانی و .. برای آنها به عمل می آید.

وی اضافه کرد: هم اکنون دخترانی هستند که به دلیل موقعیت خانوادگی و برای دور بودن از تنش های روحی و روانی و به امید دستیابی به آسایش و راحتی از منزل فراری شده و در دام هزاران بلا و اسیب قرار می گیرند که خانه های سلامت در راستای پناه دادن به چنین دخترانی راه اندازی شده و پس از شناسایی این دختران از طریق مختلف اورژانس اجتماعی، NGO هایی که با سازمان بهزیستی همکاری دارند و غیره آنان را شناسایی و در این مکان ها پناه می دهند.
به راستی امروزه با رشد تکنولوژی و گسترش شبکه های ماهواره ای و فضاهای مجازی آسیب های اجتماعی نیز گسترش پیدا کرده و آسیب های متنوعی جوانان و نوجوانان ما را تهدید می کند و تنوع این آسیب ها به حدی زیاد است که گاهی کنترل آن غیرممکن خواهد بود و در این میان قشر آسیب پذیر دختران بیشتر در معرض خطر این آسیب ها قرار دارند.
ارسال نظرات