خبرهای داغ:
 موکب داران مستقر درشهرک اربعینی چذابه ، آمادگی خود را برای میزبانی و پذیرایی از زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین امسال اعلام کردند.
کد خبر: ۹۴۳۸۳۲۶
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴

موکب داران در گردهمایی روز پنجشنبه در مرز چذابه ضمن ارایه پیشنهادها و نظرات خود برای پذیرایی مطلوب تر و برنامه ریزی بهتر آمادگی خود را برای پذیرایی از زائران امام حسین (ع) از اول تا بیستم ماه صفر و چند روز پس از روز اربعین حسینی اعلام کردند.

در این گردهمایی که امام جمعه سوسنگرد ، شهردار بستان و شماری از مسئولان اجرایی شهرستان دشت آزادگان حضور داشتند ، رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خوزستان و مسئول کمیته اسکان ، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین حسینی استان خوزستان گفت: پس از سه سال از برگزارنشدن پیاده روی اربعین حسینی ، امسال باید سطح آمادگی خود را برای پذیرایی از پنج میلیون زائر افزایش دهیم.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی افزود: امسال اربعین حسینی تفاوت‌هایی با سال های گذشته دارد از جمله اینکه با توجه به مشکلات کرونایی و تعطیلی این مراسم در سه سال گذشته یک شوق و اشتیاق انباشته‌ای بین دوست داران و محبان حضرت سیدالشهدا (ع) برای رفتن به زیارت وجود دارد که باعث می‌شود انبوهی از جمعیت زائر را امسال شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: تفاوت دیگر مراسم امسال وجود دمای بالای هوا و شرجی در طول روز است که سبب خواهد شد حرکت زائران در عصرها و شب ها صورت گیرد از این رو موکب های مستقر در شهرک اربعینی چذابه و همچنین مواکب بین راهی باید این پیش بینی را داشته باشند که در محل ساختمان موکب با تعبیه وسائل برودتی امکان استراحت زائران را در طول روز فراهم کنند.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خوزستان و مسئول کمیته اسکان ، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی خوزستان بررعایت کامل نکات بهداشتی در پذیرایی از زائران ، نظم وانضباط و جلوگیری از اسراف تاکید کرد.

معاون امنیتی استاندار خوزستان نیز گفت: هماهنگی‌ لازم برای برپایی هرچه باشکوهتر راهپیمایی اربعین حسینی و توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها در خاک ایران و نیز عراق از طریق سرکنسول ما در بصره در حال پیگیری است.

ولی‌اله حیاتی افزود: تلاش می‌کنیم متناسب با توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در خاک خودمان، از سوی طرف عراقی نیز این ظرفیت‌ها در خاک عراق نیز فراهم شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای برگزاری اربعین باشکوه در سال ۱۴۰۱ انجام شده و امیدواریم بتوانیم در زایران اربعین حسینی امسال با رضایت بیشتری نسبت به سال‌های قبل در این مراسم شرکت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تقسیم کار صورت گرفته میان دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌های معین مرز چذابه، انتظار می‌رود اقدامات عملیاتی و اجرایی از هفته آینده آغاز شود.

معاون امنیتی استاندار خوزستان افزود: برگزاری جلسات به صورت هفتگی باید در مرز از سوی فرماندار و ارایه گزارش اقدامات انجام شده هر دستگاه اجرایی به منظور رصد فعالیت‌ها و اقدامات انجام شود تا به یاری خداوند علاوه بر تسریع در روند اجرایی اقدامات، بتوانیم امکانات خوبی را برای زائران اربعین حسینی فراهم آوریم.

وی با اشاره به تکالیف و وظایف پایانه‌ها در پیاده روی اربعین حسینی بیان کرد: طی همین هفته مشکلات نرم‌افزاری و دستگاه‌های مورد نیاز لازم برای بهبود در تردد زائران از مرز و بازگشت آن‌ها احصا و تامین شوند تا در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

در این نشست مقرر شد نصب سه کیلومتر سایبان و مه‌پاش، ایجاد تامین وسایل سرمایشی و ابرسانی، افزایش ظرفیت توقفگاه خودرویی، احداث ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و ... نیز انجام شود.

اهواز، دزفول، شوش، شوشتر، باوی، هویزه، گتوند و اندیمشک و نیز تهران از جمله شهرستان‌های معین برای پایانه مرزی چذابه هستند.

طبق تقویم سال شمسی ، اربعین حسینی تا ۱۷ سال آینده در تابستان و ماه های گرم سال خواهد بود.

مرز شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر و چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و در حوزه سیاسی شهرستان دشت آزادگان ، ۲ گذرگاه رسمی تردد زائران اربعین حسینی هستند.

روز اربعین حسینی ۲۶شهریورماه ۱۴۰۱ شمسی است .حرکت تدریجی زایران اربعین حسینی از اول ماه صفر شروع و چند روز مانده به روز اربعین به اوج خود می‌رسد.

اربعین سال ۱۳۹۷ حدود یک میلیون زایر از مرزهای بین المللی شلمچه و چذابه به شهرهای مقدس عراق مشرف شدند.

اربعین سال های گذشته حدود یک هزار و ۵۰۰ موکب اربعین در مسیرهای منتهی به مرزهای چذابه ، شلمچه ، خاک عراق و ورودی های استان خوزستان به زایران اربعین حسینی خدمت رسانی ‌کردند.

سه سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا و مسایل امنیتی عراق، زایران اربعین موفق به حضور در کنگره اربعین حسینی نشدند.

موکب‌های اربعین در خوزستان درسال‌های اخیر با انگیزه الهی، خدمات زیادی در امدادرسانی به سیل زدگان و زلزله زدگان ، کمک به مهار کرونا و تامین وسایل بهداشتی و تغذیه کادر درمانی ارایه کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها