خبرهای داغ:
رییس سازمان صمت استان قزوین؛

استفاده از QR کد موجب افزایش نظارت و تسهیل در رسیدگی به شکایات مردمی می شود  

افضلی عنوان کرد: گستردگی واحد‌های صنفی به حدی زیاد است که نمی توان به تعداد آنها نفراتی برای نظارت داشت اما با برنامه های نرم افزاری همچون QR کد می توان این نظارت را داشت و این امر موجب تسهیل در امر رسیدگی به شکایات مردمی می شود. 
کد خبر: ۹۴۳۹۸۰۴
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، جلسه تجمیعی تنظیم بازار، صبح امروز به ریاست محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین و با حضور مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی و نظارتی در سالن شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد.

 

افضلی رییس سازمان صمت استان قزوین در این جلسه بیان کرد: در بحث کالاهایی که مشمول قیمت گذاری نیستند سیاست کلان این است که اتحادیه و یا واحد صنفی یا صنعتی قیمت گذاری را انجام دهد. 

 

وی گفت: واقعیت امر این است که در این صورت نظارت کار سختی خواهد شد و ما با تعدد نرخ ها مواجه خواهیم شد که امکان دارد در نقاط مختلف بیش از چند نسخه از نرخ گذاری یک کالا را داشته باشیم.

 

رییس سازمان صمت استان قزوین اظهار کرد: این کار مزیت و معایبی دارد که مزیت این اقدام این است که رقابت پذیری درستی بین واحد‌های تولید کننده شکل بگیرد که هر کسی بر اساس تقاضای مشتری نرخ گذاری کند.

 

افضلی عنوان کرد: از طرفی ممکن است در این بین افرادی از شرایط سواستفاده کنند و قیمت یک جنس با کیفیت را برای هر نوع جنسی با هر کیفیتی اعمال کنند و این کار سختی است و تصویر ذهنی برای مردم این است که نظارتی بر نرخ ها صورت نمی گیرد و این از معایب طرح است.

 

وی افزود: این اتفاقی است که در بسیاری از استان ها در حال اجراست و تصمیم گیری این نوع نرخ گذاری بر عهده کمیته ای است که نمایندگانی از استانداری، صمت، اصناف در آن حضور دارند اما باید نرخ یکسانی برای آنالیز و کیفیت اجناس شکل بگیرد.

 

رییس سازمان صمت استان قزوین تصریح کرد: ۴۲ واحد دارای پروانه کسب در استان در حال فعالیت هستند و بعد از نان فروشگاه های زنجیره ای به بحث اصلاح قیمت ها خواهند پیوست.

 

افضلی اضافه کرد: در دولت دهم برای شناسایی واحد‌های صنفی فاقد پروانه برنامه ای اجرا شد. وقتی فردی به عنوان شاکی با سامانه ۱۲۴ یا ۱۳۵ تماس می گیرد ممکن است آدرس های مختلفی را برای یک واحد صنفی ذکر کند که این امر در روند رسیدگی به شکایت تاثیر دارد لذا استفاده از QR کد می تواند اقدام موثری برای رسیدگی به شکایات مردمی باشد.

 

وی یادآور شد: QR کد یک نوع بارکد دو بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن لینک می شود. حتی ممکن است با اسکن یک کد QR به سایت مربوطه متصل شد.

 

رییس سازمان صمت استان قزوین در ادامه بیان کرد: جهت تسهیل در امر شکایات مردمی استفاده از QR کد صورت می گیرد که هم واحد‌های بدون پروانه کسب ساماندهی شود در حال حاضر سی درصد واحد‌های صنفی کشور فاقد پروانه کسب هستند. بهترین روش برای این امر استفاده از QR کد است که در کشورهای توسعه یافته کار کرد داشته است. 

 

افضلی گفت: به تعداد واحد‌های صنفی حتی اگر نظارت های موفق صد در صدی وجود نداشت، گستردگی واحد‌های صنفی به حدی زیاد است که نمی توان به تعداد آنها نفراتی داشت اما با برنامه های نرم افزاری می توان این نظارت را داشت و این امر موجب تسهیل در امر رسیدگی به شکایات مردمی می شود. 

 

افضلی گفت: در حال حاضر استفاده از QR کد نیز در حال انجام است و امیدواریم تا دو ماه آینده به نقطه مطلوبی از این امر برسیم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها