خبرهای داغ:
همدان- شهردار جورقان با بیان اینکه بزرگ‌ترین تفکیک شهری را در طول تاریخ شهرداری در دستور کار داریم، گفت: فاز اول منطقه آهوان تکمیل شد که ۳۳ هزار و ۵۰۰ متر است، اما ۴۵ هکتار دیگر را در دستور کار داریم.
کد خبر: ۹۴۴۰۲۵۳
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، داود احمدی در نشست صمیمی با اصحاب رسانه که به مناسبت بیست و سومین سالگرد تأسیس شهرداری با حضور اعضای شورای شهر در شهرداری جورقان برگزار شد، به ارائه مختصری درباره شهر جورقان پرداخت و اظهار داشت: جورقان یک شهر تاریخی و باستانی است؛ نام کهن آن گوراوان است برگرفته از گورآهوان که یاقوت حموی در مجمع البلدان مفصل به آن اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه جورقان قبل از اینکه شهر شود یک روستای آباد و مهاجرپذیر بوده و جزء معدود روستا‌هایی بوده که در زمان ارباب رعیتی یک مالک نداشته است و به صورت شراکتی سرمایه‌گذاری می‌کردند، افزود: این شهر در قدیم هفت آسیاب داشته و هفت قنات که متاسفانه خشک شدند و آخرین نفس‌های قنات این شهر به شماره افتاده است.

شهردار جورقان ادامه داد: ۸۲ کوره آجرپزی داشتیم که در سال ۷۵ تعطیل شد و ۱۱ میل‌هایی که به عنوان پایلوت میل‌های آجرپزی جهانی معرفی شدند که این اتفاق در حال رخ دادن است و تنها نقطه جهان است که این تعداد میل در یک جا تجمیع است.

وی گفت: ۱۴ مرداد سال ۱۴۰۰ شورای ششم رسماً سکان شهر را در دست گرفت و دوره ششم خدمت آغاز شد و ۲۴ مهر بنده به عنوان شهردار انتخاب شدم.

احمدی عنوان کرد: روزی که شهرداری را تحویل گرفتیم از خود بودجه شهر ۲۷ درصد محقق شده بود، حقوق کارگران و کارمندان شهرداری چهار ماه معوق افتاده بود و یکسری مشکلات گریبان شهر بود که با تلاش شورای شهر، مجموعه شهرداری و همکاری و همراهی مردم با ۱۲۶ درصد بودجه شهرداری محقق شد و حتی ۲۶ درصد بیشتر از بودجه شهرداری محقق شده است.

وی ابراز داشت: در زمان تحویل شهرداری معوقات ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بدهی بود که پرداخت شد و به ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.

شهردار شهر جورقان بیان کرد: در راستای خدمت به مردم با پیشنهاد شورای شهر و مجموعه دفتر شهرسازی، کل عوارض ساختمانی در سال ۱۴۰۱ به مساحت ۱۲۰ متر رایگان اعلام شد که از مردم حمایت شود.

وی گفت: امسال بودجه شهرداری از ۵.۵ میلیارد سال گذشته به ۱۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که با بخشش عوارض ساختمانی باید محقق شود و این نشان دهنده این است که شورای ششم با رویکرد خدمات‌رسانی و در کنار مردم و با مردم بودن دارد پیش می‌رود.

احمدی با بیان اینکه بزرگ‌ترین تفکیک شهری را در طول تاریخ شهرداری در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: منطقه آهوان که منطقه جدیدی در شهر است و فاز اول آن تکمیل شد که ۳۳ هزار و ۵۰۰ متر است، اما ۴۵ هکتار دیگر را در دستور کار داریم که در تلاش هستیم این اتفاق تا پایان دوره ششم رقم بخورد.

وی با اشاره به بحث حمایت سازمان نظام مهندسی از شهرداری‌ها، ادامه داد: در ادوار گذشته شهر‌های کوچکی همچون جورقان، قهاوند، مریانج و شیرین سو، نص صریح قانون این است حق الزحمه نظام مهندسی باید بر مبنای درصد تمام شده ساختمان در آن شهر باشد، اما دو سالی هست که الزام شده که قیمت مرکز استان هر رقمی هست شهر‌های کوچک هم همین مبلغ را پرداخت کنند و در این مورد فاصله گرفتن مردم در استقبال از پروانه‌ها را شاهد بودیم.

شهردار شهر جورقان با بیان اینکه نگاه ما نسبت به شهر یک نگاه فرهنگی است، گفت: برای این مقوله پیوست اجتماعی و عمرانی باید بنویسیم و هیچ گونه پیوستی ندارد و این موضوع می‌طلبد مسئولین ارشد استانی بیشتر پیگیر این موضوع باشند.

وی عنوان کرد: سهم ما از استان تنها ۳۶ درصد است و ۲۰ میلیون تومان برای مطالعه شهر جورقان داده شده است.

احمدی در خصوص اقدامات مهم گردشگری در این شهر گفت: در گردشگری جورقان فقط به اسکان مسافران بسنده کردیم، اما خانه اربابی، حمام محله گمار را داریم که حمام دوره قاجار است که ثبت میراث فرهنگی شده است، قدیمی‌ترین سابات‌های استان همدان در جورقان است سابات کوچه کدخدا، سابات محله گمار و دهه ۷۰ هم که ساختمان‌ها را خراب کردند در کنار محله چارچی تا دالان و سابات احیاء کرده که این خود ظرفیت و پتانسیل گردشگری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات