رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مهندسان جوان در کنار کشاورزان قرار گیرند تا پیروزی و موفقیت صددرصدی و جهش در پیشرفت محقق شود. بسیج امکانات و منابع و استفاده از تجربیات نیز در این مسیر ضروری است.
کد خبر: ۹۴۴۰۳۶۱
|
۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

امنیت غذایی، موضوعی حیاتی است/ همه باید برای متجلی کردن قدرت اقتصادی ایران در عرصه کشاورزی بسیج شویم
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین امروز در مراسم روز قشر بسیج جامعه کشاورزی که با حضور مسئولین کشوری و استانی در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک ایام تأسیس بسیج جامعه کشاورزی گفت: آنچه که برای ما روشن است، حل یک مسئله با فراهم سازی شرایط مساعد و استفاده از ظرفیت های لازم ممکن است.

وی مطرح کرد: همه ما باور داریم که اصلی ترین مسئله کشور، کشاورزی است و ظرفیت های لازم برای حل مسئله را نیز در اختیار داریم. به جز آن مقدار از ظرفیت هایی که در مسیر نقش آفرینی محقق می شود، سایر پتانسیل ها در مقدمه یک حرکت بزرگ فراهم و شرایط نیز بسیار مناسب است. عموم متخصصان عرصه دانش بنیان معتقد هستند که ایده های این حوزه بر اساس نیاز می توانند در مسیر پایداری قرار گیرند و رو به جلو حرکت کنند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، ما در حوزه کشاورزی نیازمند دانش بنیان شدن هستیم و در حقیقت اصلی ترین نیازهای ما در این حوزه است، عنوان کرد: ملت های دنیا در برخی عرصه ها با هم در تعامل هستند و به تأمین نیازهای یکدیگر، کمک می کنند. 28 خرداد سال گذشته، ملت ایران در انتخاباتی باشکوه، دولت مردمی را انتخاب کردند و این دولت اکنون شرایط لازم برای ایجاد تحول در عرصه کشاورزی به ویژه در حوزه دانش بنیان را فراهم کرده است.

سردار سلیمانی با اشاره به انجام اقدامات علمی خوب در بسیج جامعه کشاورزی با همکاری هیأت اندیشه ورز، کارگروه های تخصصی و سایر ارکان بسیج جامعه کشاورزی در سال گذشته خاطرنشان کرد: میز اندیشه ورزی بسیج جامعه کشاورزی بسیار وسیع است و می تواند به مجلس اندیشه ورزی تبدیل شود و در پیوستن اساتید دیگر به این جمع هیچ محدودیتی وجود ندارد. هدف و مقصود ما این است که یک حرکت عمومی و تحولی در عرصه کشاورزی در کشور رقم بخورد.

وی افزود: در این راستا و برای نیل به هدف، باید طرح های اندیشمندانه، عاملانه، هوشمندانه و دانش بنیان را آماده و به صورت مردم نهاد و در جهت توانمندسازی کشاورزان پیاده سازی کنیم و فرمایشات مقام معظم رهبری در عرصه کشاورزی را جامه عمل بپوشانیم. کشاورزان هزینه های سنگینی را بابت خرید بذرهای خارجی پرداخت می کنند بنابراین حرکت هایی در خصوص تأمین بذرهای مورد نیاز کشاورزان در کشور آغاز شده است. در برخی دانشکده ها تولید بذر آغاز شده و در حال عرضه به بازار هستند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: کشور ما سالانه حدود 450 میلیارد مترمکعب نزولات جوی دارد که از این مقدار، 120 میلیون مترمکعب روان آب ها هستند و 85 درصد آب های استحصالی و قابل مدیریت ما در کشاورزی مصرف می شود که حجم بالایی دارد. در صورت مدیریت مسئله آب، اتفاقات خوب و بزرگی رقم می خورد که در این راستا علاوه بر کار علمی، الگوسازی ها و آزمون هایی نیز توسط بسیج جامعه کشاورزی طی چند سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون اساتید فن می توانند با مشاهده مستندات این عرصه، بازخوردها را دریافت و اعلام کنند که این طرح ها چقدر قابل اجراست و با بیان اینکه پاسخ همه آزمون ها مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: گفت و گوهایی با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته و در حال یک توافق بزرگ هستیم تا تمرکز بر افزایش سطح بهره وری پنج محصول راهبردی از جمله گندم، جو، ذرت، کلزا و برنج و 21 محصول مزیت دار دیگر صورت گیرد؛ شبکه لازم در این زمینه در سراسر کشور سازماندهی شده و آموزش دیده است.

سردار سلیمانی اذعان کرد: سامانه های هوشمندی پیش بینی شده تا بتوانیم ببینیم که چه تعداد مهندس در کدام مزرعه و در کنار کدام کشاورزان مشغول چه کاری هستند. با بهره گیری از این سامانه، امکان کنترل لحظه به لحظه و ارائه آموزش های لازم به جهادگران عرصه کشاورزی فراهم می شود که تاکنون استقبال خوبی از سوی کشاورزان از این طرح صورت گرفته است. همه شرایط فراهم بوده و ظرفیت سازی ها نیز صورت گرفته و اکنون باید عملیات اجرایی گسترده ای آغاز شود که این مهم نیازمند پشتیبانی دولت است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه این موضوع در سیاست های دولت هست و گفت و گوهایی در این زمینه انجام شده که در حال نهایی شدن است و معاون وزیر کشاورزی نیز بر این امر تاکید دارد، اظهار کرد: همه ما باید برای متجلی کردن قدرت اقتصادی ملت ایران در عرصه کشاورزی، در پهنه میهن اسلامی ایران، بسیج شویم که این همان بسیج جامعه کشاورزی است.

وی با بیان اینکه نقش و جایگاه دانشگاه، جوانان، کشاورزان، آب، خاک، هوا و سایر مؤلفه های موثر در کشاورزی و نیز چشم اندازهای این عرصه مشخص است و با اشاره به هزینه بالای واردات سموم شیمیایی مقابله با آفات کشاورزی، مطرح کرد: اکنون در برخی استان ها مهندسینی فعالیت می کنند که موفق شدند به منظور تولید محصولات ارگانیک، مبارزه با آفات گیاهی را به صورت بیولوژیک و بدون نیاز به سموم شیمیایی انجام دهند و این محصولات را تجاری سازی کنند.

سردار سلیمانی، امنیت غذایی را موضوعی حیاتی دانست و با اشاره به اینکه بسیج به عنوان یک تشکیلات انقلابی، در این زمینه رسالتی بر عهده دارد، بیان کرد: انگیزه های متمایز و قابل تحسینی در دانشگاه ها و دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی و جامعه اساتید دانشگاهی در کشور و استان البرز وجود دارد که باید از آن ها استفاده شود. در این صورت است که مسیر باز می شود و امور به صورت مردم نهاد پیش می رود؛ حمایت های ما نیز باید استمرار داشته باشد تا تحولات بزرگی رقم بخورد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین موفقیت در این زمینه را نیازمند کار جهادی دانست و ضمن درخواست از مجموعه بسیج برای مساعدت فکری و میدانی در این زمینه، به تعیین مؤلفه های حرکت جهادی از سوی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان تأکید دارند که مهندسان جوان در کنار کشاورزان قرار گیرند تا پیروزی و موفقیت صددرصدی و جهش در پیشرفت محقق شود. بسیج امکانات و منابع و استفاده از تجربیات نیز در این مسیر ضروری است.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات