خبرهای داغ:
همدان- رئیس اتاق اصناف همدان گفت: به زودی شهرک هگمتانه با حضور هیئت دولت افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۴۱۴۶۳
|
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد گازرانی در همایش روز ملی اصناف که با حضور مسئولین استانی، رؤسای دستگاه‌های اجرایی، اتحادیه‌ها و فرماندهان پایگاه‌های بسیج در سالن اجتماعات بانک ملی همدان برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی اصناف، با بیان اینکه امسال بعد از دوسال محدودیت کرونا اولین مراسم روز ملی اصناف را برگزار کردیم، اظهار داشت: این دهه به درستی دهه تولید و تجارت نامگذاری شده است چراکه اصناف نوک پیکان و حلقه آخر آن در توزیع کالا‌ها و تولیدات اعم از صنعتی، معدنی، کشاورزی است.

وی با بیان اینکه اصناف در حوزه خدمات فنی و تولیدی پشتیبان تمام کارخانه‌ها و معادن و راه سازی‌ها است، افزود: امروز اصناف، صنعت، معدن، کشاورزی و تجارت ۵ گزینه ازهم جدا ناشدنی هستند که می‌توانند اقتصاد یک کشور را متحول کنند؛ بخشی از اصناف در تولید و برخی در توزیع، اشتغال خوبی ایجاد کردند و زمانی که اشتغال ایجاد می‌شود امنیت اجتماعی بالا می‌رود.

رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به اینکه کسبه و بازاریان وفادارترین گروه‌هایی بودند که در کنار مردم و نظام از جان و مال خود گذشتند و بهترین آزمون آن‌ها در دفاع مقدس و در دوران ویروس کرونا بود که به نمایش گذاشتند، گفت: ۹۵۰ شهید از اصناف و فعالین اقتصادی در استان داریم که نشان دهنده این است که در زمان جنگ ما در خط مقدم و پشتیبان جنگ بودیم؛ فعالان اقتصادی و اصناف جزء کسانی بودند که هم در خط مقدم دفاع مقدس میدان‌دار بودند هم در پشت میدان‌های جنگ بودند.

وی ابراز داشت: اصناف در پشت جبهه‌های جنگ از ساخت و ساز سوله‌ها، خدمات خودرویی، آرایشگری، کفاشی و تا ساخت و ساز وسایل نظامی در پشت جبهه‌ها فعالیت می‌کردند.

*بخشش ۱۷ میلیارد تومان اجاره بها توسط بازاریان همدانی

گازرانی ادامه داد: ما در همدان افرادی را داشتیم که در تراشکاری‌ها وسایل جنگی و نظامی تولید می‌کردند و در محدودیت کرونا بازاریان و کسبه به دستور ستاد کرونا تعطیل شد، اما بازاریان در این شرایط، کمک‌های مؤمنانه را شروع کردند و بازاریان ما ۱۷ میلیارد تومان بخشش اجاره بها داشتند.

وی ادامه داد: اصناف در زمان کرونا با جان و دل در قالب گروه‌های جهادی شرکت کردند و تجهیزات بیمارستانی را تکمیل و بیمارستان‌های صحرایی ایجاد کردند و کمک حال مردم بودند.

رئیس اتاق اصناف همدان گفت: در ایام کرونا آسیب‌های جدی به صنوف وارد شد و در سال‌های قبل وعده‌هایی به اصناف داده شده بود از جمله بسته‌های حمایتی، تخفیف بیمه کارمندان و کارکنان، تمدید وام‌ها و بی اثر کردن چک‌های برگشتی جزء قول‌هایی بود که در دولت قبل به اصناف داده شد، اما هیچکدام عملی نشد و باید در دولت سیزدهم به مشکلات صنوف رسیدگی شود و اقدامات خوبی صورت گیرد.

وی بیان کرد: اصناف در گرانی‌ها هیچ نقشی ندارد و با افزایش قیمت‌ها ارزش سرمایه صنوف کاهش یافته است و صنوف به خاطر بدهی‌های خود و سرمایه در گردش به دنبال وام‌های با سود بالا هستند و مدام در معرض اعتراض و برخورد‌های عصبی ناشی از فشار گرانی هستند و مردم اصناف را مقصر می‌دانند، اما اصناف همیشه انصاف را رعایت می‌کنند و جزء خیرین هستند که همیشه به مردم کمک می‌کنند.

گازرانی ادامه داد: اصناف گران فروش نیستند و همواره باید پاسخگوی مراجع نظارتی باشد؛ مسئولین نوع نگاه به صنوف را باید اصلاح کنند و از آن‌ها پشتیبانی کنند و برای انگیزه بهتر صنوف را حمایت و دلجویی کنند.

وی عنوان کرد: همدان پایتخت تاریخ تمدن ایران زمین است، امروز بازار سنتی همدان هیچ زیرساختی برای حضور گردشگر ندارد و مشکلات بازار از مسائل بهداشتی گرفته تا کفش‌داری نامناسب، مسقف نبودن بازار به صورت یکپارچه، روشنایی، آب و فاضلاب، حمل و نقل و ترافیک نیاز به ساماندهی دارد.

رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به اینکه به زودی شهرک هگمتانه با حضور هیئت دولت افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: شاهد انتقال صنوف بنکدار و خواربار خواهیم بود و از همه کاسبانی که برای این پروژه زحمت کشیدند تقدیر و تشکر خواهد شد؛ این شهرک می‌تواند بخش عظیمی از ترافیک و خسارت‌هایی که به زیرساخت بازار سنتی همدان وارد می‌شد را با انتقال این صنوف آلاینده مشکلات را حل کند.

وی با بیان اینکه شهرک هگمتانه در ۳ فاز طراحی شده است، فاز اول بنکداری است که ۹۵ درصد آن انجام شده و فاز دوم آن لوازم خانگی است که تقریبا ۵۰ درصد کار انجام شده است، گفت: فاز سوم هم از سال‌های قبل تفاهم نامه‌ای نوشته شده برای مشاغل پوشاک، کیف و کفش، خرازی فروش که تاکنون حرکتی انجام نشده است.

گازرانی خاطرنشان کرد: این شهرک می‌تواند پایلوت تجارت همدان و در غرب بارانداز خوبی برای همدان باشد و اشتغال، صادرات و ارزآوری داشته باشد.

در ادامه این مراسم از حسن شماعی پدر شهید «هادی شماعی» پیشکسوت بازار تقدیر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات