مدیرجهاد کشاورزی تربت‌جام در گفت و گو با بسیج:

خربزه‌ تربت جام محصولی با قدمت 1300 ساله/خربزه نسبت به کشت های بهاره 40 درصد کاهش مصرف آب دارد/جشنواره ملی خربزه به 2 مرداد ماه موکول شد

مدیرجهاد کشاورزی تربت‌جام با اشاره به اینکه جشنواره ملی خربزه به 2 مرداد ماه موکول شد گفت: متاسفانه رقم بومی «خاتونی جام» در سراسر کشور به عنوان خربزه مشهدی تبلیغ می شود این درحالی است که خربزه جام قدمت 1300 ساله و پیوند ناگسستنی با آداب و سنن مردم منطقه دارد.
کد خبر: ۹۴۴۳۱۳۹
|
۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹

علیرضا عرفانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی در تربت جام اظهار کرد: خربزه یک محصولی استراتژیک با قدمت 1300 ساله در شهرستان تربت جام است که با آداب و سنن مردم منطقه پیوند ناگسستنی دارد ولی متاسفانه در کشور به عنوان خربزه مشهدی تبلیغ می شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت محصول خربزه از اول تیر ماه درتربت جام آغاز و تا اواخر نیمه دوم مرداد ماه ادامه دارد تصریح کرد: امسال ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار خربزه «رقم خاتونی» بالغ بر۲۰۰ هزار تن از مزارع تربت جام برداشت می شود که در حال حاضر روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ کامیون در مزارع بارگیری می شود که متوسط عملکرد خربزه ۲۵ تن در هکتار است و به ازای هر هکتار۶۰ نفر روز اشتغالزایی صورت می گیرد واین مهم از زمان کاشت تا برادشت ۶ ماه به طول می انجامد.

جشنواره ملی خربزه و عکس«پالیز» به 2 مرداد ماه موکول شد

مدیرجهاد کشاورزی تربت‌جام تجاری‌سازی خربزه جام را از اصلی ترین اهداف و محورهای برپایی جشنواره ملی خربزه و عکس«پالیز» که از 25 تیرماه به 2 مرداد ماه موکول شد برشمرد و بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با برگزاری چنین جشنواره های ملی این محصول را به جایگاه اصلی خودش تربت جام بازگردانیم و این رویداد بزرگ با محوریت تجلیل از برترین های بخش کشاورزی، معرفی علوم روز و آخرین یافته های بخش کشاورزی، کاهش مصرف سموم و... در غالب سخنرانی، مقاله، عکس و مستندسازی و... برگزارمی شود.

عرفانی با بیان اینکه خربزه در مقایسه با سایرکشت های بهاره 40 درصد کاهش مصرف آب دارد و ۲۰ درصد زمین را درگیرمی کند ادامه داد: خربزه با توجه سطح زیر کشت مزارع به‌صورت زیر پلاستیکی به روش نوین «تیپی» کم آب طلب و کشت حفاظتی است که موجب بالابردن بازدهی آبیاری، جوانه‌زنی و رشد سریع محصول به دلیل بالا بودن دمای خاک زیر پلاستیک و کنترل علف‌های هرز می‌شود.

وی با اشاره به مغفول ماندن سرمایه‌گذاری در صنایع فرآوری این محصول تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در صنایع فرآوری این محصول جالیزی مغفول واقع شده است و با توجه به وسعت سطح زیر کشت، نیازمند جذب سرمایه‌گذاری در مبحث فرآوری، بسته بندی و صنایع تبدیلی هستیم.

در ادامه همچنین دبیر اجرایی جشنواره ملی خربزه تربت جام با اشاره به اینکه این شهرستان قدمت و پیشینه تاریخی در حوزه های مختلف دارد گفت: برگزاری جشنواره ملی خربزه به رشد و تعالی و معرفی دستاوردها این خطه زرخیز درحوزه های فرهنگی، هنری، علمی، گردشگری و کشاورزی کمک می کند.

سعید صباغیان افزود: جشنواره ملی خربزه در ۵ محور مردمی، جشنواره ملی عکس«پالیز» در دو بخش بزرگسال و دانش آموزی، تجلیل از پیشکسوتان عکس، برپایی ۳۰ غرفه نمایشگاهی از توانمندی و اشتغالزایی و نیز بازدید از مزرعه تحقیقاتی از محورهای مهم برنامه های جشنواره کلی خربزه در شهرستان تربت جام است.

خبرنگار: مهدی حسینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها