معلم خبرنگاری که مستند‌های مقاومت را موضوع درس دانش‌آموزان کرد

دانش‌آموزان مستعد با تولید محتوا‌ها، صدای خود را به گوش تمام دانش‌اموزان جهان برسانند.
کد خبر: ۹۴۴۷۹۰۵
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان تهران  ؛ وقتی سخن از معلم به میان می‌آید، ناخودآگاه به یاد کلاس و تخته سیاه می‌افتیم، غافل از اینکه در این دیار عشق هستند معلمانی که بخاطر دانش‌آموزان‌، دست از جان شسته و با ایثار و فداکاری علم را در عمل و در قاب تصویر به دانش‌آموزان بیاموزد تا آن‌ها واقعیت‌های پیرامون خود را بهتر لمس کنند.

محمد‌‌حسین امیدی، معلمی ایثار‌گر همانند معلمان فداکار زمان جنگ تحمیلی است که برای دفاع از دین و میهن، از جان خود گذشت اما از کلاس درس نگذشت و میدان نبرد را به کلاس واقعی درس تبدیل کرد، او با ورود تکفیری‌های داعش به سوریه، پا به میدان نبرد گذاشت و با سلاح میکروفون خبرنگاری و دوربین، کتاب درسی دانش‌آموزانش را به مستند‌هایی حقیقی مبدل ساخت. او خبرنگار، مستند ساز و پژوهشگر حوزه مقاومت و لبنان است و تا کنون علاوه بر مستند‌های دانش‌آموزی، ۱۱ مستند در حوزه مقاومت ساخته که با استقبال فراوان رسانه و مردم قرار گرفته است.

او در سال ۱۳۹۱ معلم رسمی آموزش و پرورش شد و با ورود داعش و گروه‌های تکفیری به عراق و سوریه احساس تکلیف کرد و به سوریه رفت و در سال ۱۳۹۴ به عنوان خبرنگار بسیجی صدا و سیما و نیز به صورت محلی خدمت کرد و در تکمیل این تعاریف گفت: ابتدا در لبنان و سوریه چند ماه اخبار نبرد حزب الله و ارتش سوریه را با گروه تکفیری جبهه النصره و داعش را پوشش می‌دادم و سپس از حوزه سیاسی لبنان و بعد حوزه مقاومت برای صدا و سیما گزارش تهیه می‌کردم، اوج فعالیت من سال ۱۳۹۶ بود که به صورت زنده گزارش می‌دادم و فیلم‌های ویدئویی در این زمینه به  رسانه ملی ارسال می‌کردم که در اخبار شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شد.

 

او در ادامه افزود: با فروکش کردن جنگ در شرق لبنان و غرب سوریه، به لبنان برگشتم و حوزه‌های مختلف سیاسی را پوشش می‌دادم. یکی از وقایع مهم، ربوده شدن آقای سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان در عربستان سعودی توسط رژیم آل سعود و تبعات آن برای لبنان و منطقه بود. در آن ماجرا برخلاف تصور آمریکایی ها و عربستانی ها که گمان می کردند مهره شان برای مقاومت اهمیتی ندارد و می توانند با قربانی کردن او، گناه را به گردن ما بیندازند، اما دبیر کل حزب الله سید حسن نصرالله و رییس جمهور لبنان آقای میشل عون از حریری حمایت کردند و پروژه آمریکا و عربستان شکست خورد. تا رییس جمهور فرانسه مجبور شود برای اصلاح چهره غرب نقش دوست را بازی کند و با پادرمیانی به آزادی حریری و همسر و فرزندانش کمک کرد. در تمام این وقایع من خبرنگار صداوسیما بودم. پس از آن، از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان ۱۳۹۷ خبرنگار ایرنا در بیروت شدم و با شخصیت‌های بزرگ و مطرح مسئولین لبنانی گزارش‌ها و مصاحبه‌های اختصاصی فراوانی تهیه کردم. اوج کار من در این دوره خدمت، انتخابات پارلمانی و مجلس لبنان بود که مردم برای انتخاب ۱۲۸ نماینده مجلس در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ پای صندوق‌های رای رفتند که ما با یک پروژه دو تا سه ماهه قبل و بعد انتخابات روبرو بودیم که چه کسانی می‌خواهند کاندید شوند و ارتباطشان با مقاومت چگونه است و آیا موافق حزب الله هستند یا مخالف.

امیدی، درباره فیلم های مستندی که ساخته اظهار داشت: ۱۲ مستند ساختم که از شبکه‌های مختلف سیما مانند شبکه یک، دو، سه، افق و مستند بارها پخش شده است؛ در این میان مستند "کمین کفتار" با استقبال ویژه‌‌ای  رو‌ به رو شد.

این مستند‌ساز در خصوص موضوع مستند کمین کفتار و سایر مستند‌هایش گفت: در این مستند ۳۰ دقیقه‌ای ، ارتباط عاطفی حاج قاسم با عماد مغنیه و همچنین نقش اسرائیل در ترور این دو بزرگوار را مورد بررسی قرار دادم. مستند " تا قاف" نیز به بهانه گسترش ویروس کرونا ساختم و از دیگر مستند‌های من بود اما در آن مستند قصه را رساندم به ویروس اسرائیل و تبعات سوء آن را بر جهان به ویژه بر فلسطین. این مستند در روز قدس سال ۱۳۹۸ چندین بار از شبکه‌های مختلف سیما به نمایش درآمد و خیلی ها در فضای مجازی به آن پرداختند. یکی دیگر از مستند‌هایم که حتی به فینال جشنواره مستند رسید "چمرانم آرزوست" بود که در آن به ابعاد مختلف شخصیتی و جهادی شهید چمران از آمریکا تا لبنان و شباهت‌های شخصیتی حاج قاسم با چمران و نقش این دو در مقاومت پرداختم. همچنین مستندی به نام " ربوده‌شدگان برباره" ساختم که در آن سناریو‌های مختلف ربوده‌ شدن حاج احمد متوسلیان و سه همراه دیگرش در تیر ماه سال ۱۳۶۱ در لبنان بود و با سناریو‌های مختلف به این سوالات پرداختم که آیا این شخص بزرگ ربوده یا شهید شده یا به همراه یارانش به رژیم صهیونستی منتقل شده اند. همچنین یک مستند جنجالی دارم با نام "پرواز ۱۱۵2" که درباره هواپیمای ماهان از تهران به بیروت بود، و شیطنت آمریکا را در این حادثه نشان دادم که با استقبال چشمگیری مواجه شد.

این معلم خبرنگار به هدفش از ساخت مستند اشاره کرد و‌گفت: هدفم از ساخت مستند پرداختن به مسائلی است که در حوزه مقاومت همگان به آن‌ نمی‌پردازند، متاسفانه بعضی ما ایرانی‌ها نسبت به لبنان و‌مقاومت تصور درستی نداریم و فکر می کنیم که ایران هزینه‌های مقاومت لبنان را پرداخت می‌کند و نیز تصور می‌شود حزب الله صاحب لبنان است، یکی از دغدغه‌ها و اهدافم اصلاح این گونه تصورات اشتباه به ویژه در بین جوانان، چه از طریق ساخت مستند چه سخنرانی‌های مجازی و حضوری در سال‌های اخیر در دانشگاه‌هایی مثل تهران، امام صادق (ع)، اصفهان و دانشگاه‌های متعدد است.

امیدی به مشکلات سد راه خود اشاره کرد و گفت: هیچ کاری بدون سختی وجود ندارد و مستندسازی نیز از این امر مستثنی نیست، بزرگ‌ترین مشکلی که روی کار ما سایه انداخته و ما را کم کار کرده است، گران شدن تجهیزاتی مثل دوربین و سایر وسایل تصویر‌برداری به دلیل گران شدن دلار است، چراکه این تجهیزات وارداتی هستند مثلا برای خرید یک دوربین با کیفیت باید تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کرد و اگر بخواهیم آن را برای مثلا ۱۰ روز اجاره کنیم حدود ۵ تا ۱۰ میلیون باید بپردازیم و در کنار آن هزینه بلیط‌ پرواز مخصوصا پروازهای خارجی است، اگر بخواهیم برای ساخت مستند سفری به لبنان داشته باشیم با گرانی بلیط سفر روبرو هستیم، و در صورتی‌که هزینه‌ها را بخواهیم کم کنیم در همه ابعاد به معنای کاستن از کیفیت کار است، و مسلما کارایی مستندهای گذشته را نخواهیم داشت.

او گذری بر ارتباطش با دانش‌آموزان داشت و گفت: در حال حاضر در وزارت آموزش و پرورش مشغول خدمت هستم و قبل از آن 11 ماه در سمت معاون فضای مجازی بسیج دانش‌آموزی کار می کردم، و به آن‌ها در جهت ارتقا فعالیت‌های مجازی و تولید محتوا مثل پادکست، مستند، تهیه عکس و.. کمک می‌کردم و دانش‌آموزان شهرستان‌های مختلف استان تهران را تشویق می‌کردم تا به صورت فردی و گروهی و با هر استعدادی مثل صدای رسا، قلم شیوا، طراحی یا گرافیک خوب با هر گوشی ساده‌ایی که در اختیار دارند بتوانند اثری ماندگار خلق کنند.

این معلم ایثار‌گر از دانش‌آموزان انتظاراتی داشت و گفت: دوست دارم دانش‌آموزان از حالت منفعل به یک فعال و کنشگر تبدیل شوند چرا‌که بچه‌های بسیجی و شیعه و‌ پیرو امام زمان (عج) باید خط‌شکن و تاثیر‌گذار باشند، و موج بسازند نه اینکه در امواج دیگران غرق شوند، دانش‌آموزان می‌توانند با یادگیری زبان‌های مختلف محتوا‌سازی کنند و صدای‌شان را به گوش دانش‌آموزان و سایر بچه‌های جهان برسانند.

او در پایان آرزوی خود را این گونه بیان کرد و گفت: آرزویم این است تا روزی روایتگر آزادی قدس باشم و همانجا در پیشگاه امام زمان (عج) به شهادت برسم و درخون خود بغلطم.

 

خبرنگار‌ افتخاری: کوثر شهرباف

ارسال نظرات