تبریز- استاد حوزه و دانشگاه شهر تبریز گفت: مهم‌ترین درس نهضت عاشورا تکلیف‌گرایی و اولویت‌شناسی در عمل به تکلیف است.
کد خبر: ۹۴۴۸۷۴۴
|
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام سلمان لطفی در مراسم چهارمین روز از ماه محرم با اشاره به فرمایش امام خامنه‌ای مبنی بر اینکه «عاشورا گنجینه‌ای پر قیمت است که همه افراد بشر می‌توانند از آن استفاده کنند»، اظهار کرد: قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و عاشورای حسینی برای ما درس‌هایی دارد.

وی بیان کرد: حسین‌ابن‌علی(ع) در یک زمان خاص و حساس تاریخ اسلام وظیفه اصلی خود را از میان وظایف گوناگون و دارای مراتب مختلف اهمیت به درستی تشخیص داد و این وظیفه را به انجام رساند برخلاف بعضی از مسلمین که در مواقعی دچار توهم و اشتباه شده و وظیفه اصلی خود را به سرانجام نمی‌رسانند.

حجت الاسلام لطفی عنوان کرد: در دوران‌های مختلف یکی از آسیب‌های زندگی مسلمین این است که نمی‌دانند در برهه‌ای از زمان وظیفه اصلی آنها در راه خدا چیست تا استقامت کنند، بنابراین به دنبال وظایف فرعی و بی‌اهمیت می‌روند و به خود و هم به جامعه اسلامی آسیب‌هایی فراوان وارد می‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر ما در هر زمان وظیفه‌ای اصلی خودمان را تشخیص دهیم و به آن اهمیت بدهیم و در راه خدا مقاومت و استقامت کنیم به طور قطع نصرت و یاری خداوند شامل حال ما خواهد بود.

حجت الاسلام لطفی افزود: ضرورت دفاع از حق و مبارزه با باطل درس دیگر نهضت عاشورا است، یکی از ویژگی‌های مهم امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان این بود که حق و باطل را درست شناختند و در راه حق جهاد و مبارزه کردند.

وی اضافه کرد: حرکت عظیم ابا عبدالله الحسین(ع) این درس را به انسان‌ها داد که هر وقت حق دچار، چنان وضعیتی دردناک و وخیم می‌شود طرفداران حق ولو در مقابل دریایی از دشمن باشند، باید قیام کنند و نگویند دشمن نیرومند و دارای سلاح است، وجود دشمن در مقابل حق غیر قابل انکار است، مومن واقعی باید در مقابل دشمن و باطل قیام کند و ناامید نشود.

وی به درس سوم از نهضت قیام امام حسین(ع) ضرورت کسب معرفت و بصیرت اشاره کرد و گفت: در جریان دفاع از حق بصیرت از همه‌چیز لازم‌تر است، چرا که انسان بی‌بصیرت‌ بدون اینکه خود بدانند در جبهه باطل قرار می‌گیرند، چنانچه در جبهه یزیدیان کسانی بودند که از فجار و فساق نبودند اما از بی‌بصیرت‌ها بودند؛ البته درس‌های عاشورا زیاد است اما این درس‌هایی بود که امروز در جامعه و در میان جوانان باید بیشتر مورد توجه قرار 

ارسال نظرات