خبرهای داغ:
ضرغامی عنوان کرد: پلتفرم جدید «بزنیم بیرون» پلتفرمی بسیار پیشرفته و جامع و یکپارچه است و اطلاعات دقیق ۱۶ هزار نقطه را به گردشگر ارایه می دهد و اخیرا رونمایی شده و گردشگران می توانند به راحتی به نقاط مورد نظر دسترسی داشته باشند.
کد خبر: ۹۴۴۹۳۴۲
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، عزت اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته در حاشیه سفر یک روزه به قزوین و بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی قزوین در جمع خبرنگاران با اشاره به جمع بندی و مصوبات سفر خود بیان کرد: استان قزوین به لحاظ حوزه ماموریت های مرتبط با وزارتخانه بسیار غنی است و در حوزه میراث فرهنگی به لحاظ تعداد و تنوع و اهمیت و نیز در حوزه گردشگری متنوع در حوزه های مختلف جزو اولین استان های کشور است که بخش کمی از آن به فعلیت رسیده است.

وی گفت: متاسفانه علی رغم اینکه موقعیت طبیعی و جغرافیایی استان ویژه است، عقب ماندگی تاریخی در حوزه گردشگری استان قزوین وجود دارد. استان قزوین دارای صنایع دستی خاص می باشد و این حوزه از حوزه های مهم کشور است و در توسعه کشور به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مسایل سیاسی و امنیتی استان قزوین در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای جایگاه ویژه ای است. 

وزیر میراث فرهنگی اظهار کرد: سفر به استان قزوین جهت بررسی مشکلات حوزه میراث نیازمند فرصت چند روزه است و با یکسری تصمیمات در داخل استان می توان موانع را از پیش رو برداشت و یکی از مسایل مهم در حوزه مسایل توسعه استان ناهماهنگی هایی است که بین قوانین مختلف کشور از جمله میراث فرهنگی با سایر دستگاه ها وجود دارد. البته در خصوص باغستان های سنتی قزوین که یک اثر بسیار ارزشمند فرهنگی اجتماعی میراثی است که امروز تبدیل به یک هویت تاریخی اجتماعی شده است که مهم است حفظ شود. 

ضرغامی با اشاره به بافت تاریخی شهر قزوین عنوان کرد: در خصوص این بافت بسیار ارزشمند تاریخی قروین باید به گونه ای عمل شود که هم مشکلات توسعه شهر، حل شود و هم بافت تاریخی حفظ شود. بافت تاریخی و انباشتی که در طول هزاران سال شکل گرفته تقویت کننده یک توسعه منطقی و صحیح و عالمانه است و باید از آن استفاده کرد اما در جایی که ممکن است با توسعه شهر تعارض داشته باشد و نشست با مسوولان دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد که بسیار مفید بود می تواند الگوی تضاد آرای ارزشمند برای کشور باشد.

وی افزود: تصمیم بنده این است که برنامه ریزی و تصمیمات نهایی را به آستان واگذار نمایم و مقرر شد جلسه ای با ریاست استاندار قزوین برگزار شود و موارد مطرح شده در جلسه پس از بررسی و تصمیم گیری نهایی، میراث فرهنگی استان خود را با این تصمیمات تطبیق دهد تا میراث فرهنگی نه تنها مانعی برای توسعه فرهنگی استان نباشد بلکه بتواند باری را از زمین بردارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به برخی مشکلات موجود در حوزه اوقاف و طرح توسعه تصریح کرد: وزارتخانه در طول سال گذشته با هفت نهاد تفاهم نامه امضا کرده و بسیاری از حوزه های ماموریتی که با مسوولیت های دستگاه ها و نهادهای مختلف تلاقی دارد تعیین تکلیف شده است. از جمله این نهادها ، سازمان اوقاف است که در بسیاری از موضوعات مهم که لازم است در مورد آن افکار عمومی بیشتر توجیه شود در مفاد این تفاهم آمده است.

ضرغامی ادامه داد: همچنین از زمان مدیریت جدید سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، نگاه مترقی و روشن‌فکرانه در خصوص مردم و‌ حل مشکلات نهادها در حوزه وقف در این سازمان ایجاد شده و در جریان تماسی که در این سفر با رییس سازمان اوقاف کشور ایجاد شد، این سازمان آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه جهت رفع مشکلات وقفی اعلام کرد. موارد جزیی از سوی میراث فرهنگی استان مطرح و پیگیری شود قطعا سازمان اوقاف رسیدگی خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات استان در طرح توسعه جهت کاهش بار ترافیکی شهر قزوین خاطرنشان کرد: بنده در خصوص مصادیق قضاوت نمی کنم. ضمن وظیفه حفاظتی از میراث فرهنگی حتما راهبردهای ما به گونه ای است که تا حد ممکن نسبت به رفع مشکلات جاری مردم اقدام می کنیم اما در مورد این که هر شهر و استانی مسایل خاص خود را دارد متناسب با مسایل آن تصمیم گیری خواهد شد.

ضرغامی در ادامه با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص گراند هتل بعنوان اولین هتل ایران بیان کرد: گراند هتل، پدر هتل ایران است. گراند هتل ها ویژگی خاصی در کشور دارند اما اگر قزوین مورد دقت قرار گیرد، با توجه به قدمت، می توان گفت این گراند هتل، پدر هتل در ایران است. استانی که گراند هتل اولین بار در آن ایجاد شده اما هنوز هتل پنج ستاره ندارد، یک معضل است. به نظر می رسد مجموعه ای که گراند هتل در آن قرار دارد به خاطر مجموعه حاکمیتی در نظام اداری و دیوانی که در حاکمیت وجود داشت تعریف خاص خود را داشت.

وی افزود: لذا فقط یک اثر گردشگری، تفریحی نبوده بلکه در مجموعه ای که در آن بافت تعریف شده یک اقامتگاه سطح بالا بوده و لذا گراند هتل قزوین برای ما مهم است و متاسفانه در طول سالهای گذشته مشکلاتی پیش آمده بود که مسأله مرمت متوقف شده بود و دستور دادیم که فورا امور مربوط به مشاور و پیمانکار انجام بگیرد و با دقتی که وجود دارد امیدواریم بتوانیم به سرعت مرمت کرده و هم کاربری خوبی برای آن در نظر گرفته شود. 

وزیر میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به ساماندهی تپه های تاریخی استان قزوین از جمله تپه سگزآباد با ۹ هزار سال قدمت خاطرنشان کرد: بعد تاریخی استان قزوین از جدی ترین مزیت های نسبی گردشگری است. یکی از جاذبه های جذب توریسم در استان قزوین جاذبه های تاریخی آن است که بخشی از آن به مرمت درست، ارایه خدمات و سرویس های لازم و بخشی از آن به رسانه ها و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری و NGOها باز می گردد که باید تلاش کنند همانطور که در سراسر دنیا در حال اتفاق است آنگونه که شایسته است این مزیت ها را اطلاع رسانی نمایند تا مردم آگاه شده و گردشگری رونق بگیرد.

وی اضافه کرد: پلتفرم جدید «بزنیم بیرون» پلتفرمی بسیار پیشرفته و جامع و یکپارچه است و اطلاعات دقیق ۱۶ هزار نقطه را به گردشگر ارایه می دهد و اخیرا رونمایی شده و گردشگران می توانند به راحتی به نقاط مورد نظر دسترسی داشته باشند اما این نافی مسوولیتی که بقیه رسانه ها و فعالان در این حوزه دارند نیست. 

ضرغامی در پایان گفت: حفاظت از میراث فرهنگی استان جزو مسوولیت های اصلی ماست که با جدیت و با کمک فعالان این عرصه انجام می دهیم و هر پروژه خاصی که حالت ویژه ای داشت و احساس می شد که مسایل و منافع مردم ایجاب می کند که تصمیم موردی خاص در موضوعی گرفته شود به صورت پروژه ای و موردی تصمیم خاص اتخاذ شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها