خبرهای داغ:
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی خبر داد
تبریز- معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی از اجرای طرح آمارگیری از فعالیت‌های تحقیق و توسعه 1401 خبر داد.
کد خبر: ۹۴۵۰۲۹۲
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان‌شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، امید یامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح آمارگیری از فعالیت‌های تحقیق و توسعه 1401 در دو مرحله «ویژه کارگاه‌های صنعتی، معدن، شرکت‌های دانش بنیان» و «مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها که دارای فعالیت‌های تحقیق و توسعه هستند»، به اجرا در می‌آید.
وی تحقیق و پژوهش را عامل ضروری و انکارناپذیر رشد و توسعه اقتصادی خواند و افزود: توجه به پژوهش در زمینه‌های مختلف در میان جوامع چنان گسترش یافته است که کشورها در پی افزایش سهم هزینه‌های تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی خود هستند.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: سیاستگذاران و برنامه‌ریزان برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای به آمارهای حوزه علم، فناوری و نوآوری نیاز دارند.
یامی توضیح داد: آمارهای تحقیق و توسعه به عنوان بخش مهمی از آمارهای این حوزه از یک سو از مطالبات شورای عالی علوم و تحقیقات و فن آوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و از سوی دیگر نیاز محققان و پژوهشگران دانشگاهی و سازمان‌های بین المللی است.
این مسوول یادآور شد: مرکز آمار ایران، آمارگیری از فعالیت‌های تحقیق و توسعه را از سال 1376 تا سال 1399(به جز اجرای سال های 1382، 1390 و 1393 که متوالی بوده است) به صورت هر دو سال یک بار اجرا کرده است.
وی خاطرنشان ساخت: بهنگام سازی چارچوب این طرح به منظور بروزرسانی فهرست کارگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از تاریخ اول خرداد لغایت 31 خرداد ماه سال جاری در استان همزمان با کشور اجرا گردیده است.
یامی اعلام کرد: عملیات میدانی و جمع آوری اطلاعات این طرح برای کارگاه‌های صنعتی، معدن و شرکت‌های دانش بنیان از 22 مرداد لغایت 22 مهرماه سال جاری به مدت 2 ماه در سراسر کشور بصورت حضوری به اجرا در می‌آید. همچنین مرحله دوم این طرح برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها از 16 مهرماه لغایت 15 آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
سهم آذربایجان شرقی از مراکز تحقیق و توسعه کشور در سال 1399
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران درباره طرح آمارگیری از فعالیت¬¬های تحقیق و توسعه برای سال 1399، نتایج نشان می¬دهد 6 هزار و 461 شرکت دانش بنیان، کارگاه صنعتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دارای فعالیت تحقیق و توسعه در کشور مشغول فعالیت بوده¬اند که سهم استان آذربایجان¬شرقی از این تعداد 2.83 درصد (183 شرکت و کارگاه و دانشگاه) بوده است.
وی ادامه داد: از 275 هزار و 30 محقق در کشور که در این شرکت¬ها و کارگاه¬ها و مراکز مشغول پژوهش بوده¬اند سهم استان 2.74 درصد ( هفت هزار و 547 نفر) بوده است که بیش از نیمی از آنان (سه هزار و 906 نفر) به صورت تمام وقت مشغول فعالیت بوده¬اند.
سهم آذربایجان شرقی از پروژه‌های تحقیق و توسعه کشور
یامی اضافه کرد: همچنین از 141 هزار و 557 پروژه‌های تحقیق و توسعه در کشور با هزینه 256875547 میلیون ریال، سهم استان به لحاظ تعداد 3.24 درصد (4581 پروژه) و به لحاظ هزینه 2.16 درصد (5553246 میلیون ریال) بوده است.
این مسوول ابراز داشت: نتایج این آمارگیری در سال 1399 نشان می¬دهد که 60 شرکت دانش¬بنیان دارای فعالیت تحقیق و توسعه در استان بوده است که سهم 2.60 درصدی از شرکت¬های دانش¬بنیان دارای فعالیت تحقیق و توسعه از کشور را به خود اختصاص داده است. در این تعداد شرکت 482 محقق مشغول به فعالیت بوده¬اند که 403 نفر از آنها به¬صورت تمام وقت مشغول فعالیت‌های تحقیق و پژوهش بوده¬اند.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خاطرنشان ساخت: بررسی¬ها نشان می¬دهد در این سال 392 پروژه تحقیق و توسعه با هزینه¬ای معادل 1116518میلیون ریال در شرکت‌های دانش¬بنیان دارای فعالیت تحقیق و توسعه انجام یافته است که آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد سهم 2.38 و به لحاظ هزینه سهم 2.71 درصدی از پروژه¬های تحقیق و توسعه انجام یافته در کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: همچنین نتایج این گزارش در سال 1399 نشان می¬دهد از چهار هزار و 154 کارگاه صنعتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دارای فعالیت تحقیق و توسعه کشور 123 کارگاه در استان فعالیت داشته است که سهم 2.96 درصدی را به خود اختصاص داده است. در این تعداد کارگاه هفت هزار و 65 محقق مشغول فعالیت بوده¬اند که تقریبا نیمی از آنان ( سه هزار و 503 نفر) به صورت تمام وقت مشغول فعالیت بوده¬اند.
یامی اعلام کرد: در این سال، چهار هزار و 189 پروژه تحقیق و توسعه در کارگاه صنعتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دارای فعالیت تحقیق و توسعه با هزینه 4436728 میلیون ریال انجام شده است که سهم پروژه¬های انجام شده استانی از کشور به لحاظ تعداد 3.35 و به لحاظ هزینه 2.06 درصد بوده است.

ارسال نظرات