به گفته امام جمعه لاهیجان حضرت زینب سلام الله علیها بنیانگذار کار تشکیلاتی و جمعی بوده است و جبهه حق هم بدون کار جمعی نمی تواند در امور خود موفق شود.
کد خبر: ۹۴۵۱۷۴۶
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، حجت الاسلام سید جواد سلیمانی عصر روز سه شنبه در دورهمی محرمی فعالان فضای مجازی گیلان با موضوع «زینب(س)، قدرت تاریخ‌ساز» که از سوی سازمان فضای مجازی سراج در رشت برگزار شد، اظهار داشت: این شهادت تاریخ است که حضرت زینب سلام الله علیها در معرکه‌های مختلف نثار حسین علیه السلام شد‌ و قدرت کلام، شجاعت، استقامت و معنویت او مثل امیرالمومنین علیه السلام حوزه‌های ناب حکومت الهی را برای مردم تداعی کرد.

وی افزود: زینب سلام الله علیها شخصیتی شد که می‌شود به او تکیه کرد. عاملی که انسان برای این تکیه و دنباله روی نیاز دارد را می توان پیدا کرد. هم اسیران دربند و زنجیر بنی امیه که از آل الله بودند به حضرت زینب سلام الله تکیه کردند و هم اینکه حضرت زینب سلام الله چنان قدرتی را از خود نمایان کرد که که تا به امروز همه عدالت‌خواهان و همه خداباوران به حضرت زینب تکیه می‌کنند.

امام‌جمعه شهرستان لاهیجان ادامه داد: تا زمانی که جبهه کفر و حق پابرجاست، با همین مرامنامه حضرت زینب(س) پیروز میدان خواهیم بود. ایشان به همه ثابت کردند که فتح و ظفر مساوی پیروزی نیست و در جبهه حق، شکست یا پیروزی معنا ندارد، چنانچه این نکته برجسته را در ۸ سال دفاع مقدس نیز بارها تجربه کرده‌ایم که ظاهراً رزمندگان شکست می‌خوردند اما حضرت امام(ره) می‌فرمودند ما پیروز می‌دانیم.

حجت‌الاسلام سلیمانی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره)، بیان کرد: ایشان در جایی خطاب به رزمندگان فرمودند نه آن‌ها که نرسیده‌اند، شکست خورده‌اند و نه آن‌ها که رسیده‌اند، پیروزند. در جبهه حق، ماندن در صحنه مهم است. همچنین در جایی دیگر فرمودند شعار جنگ جنگ تا پیروزی غلط است، جنگ تا وقتی که کفر باقی است و حق در حال زیر دست و پا له شدن است ادامه دارد.

حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه ما فاصله زیادی با حضرت زینبی که حماسه ساز و تاریخ ساز شد داریم اظهار کرد: خانواده حضرت زینب یک خانواده مبارزاتی و زندگی او سیاسی است. زینب سلام الله علیها آن بحران سخت را مدیریت کرد. این ظلم بزرگی به حضرت زینب است که او را مصیبت زده معرفی کنیم. اگر این مصیبت‌ها می توانست به او آسیب بزند نمی توانست بهترین حماسه تاریخ را به جا بگذارد. کسانی که در فضای مجازی هستند باید مراقب باشند که حضرت زینب را به شکل صحیح معرفی کنند.

نقش فضای مجازی در بیان شخصیت حضرت زینب(س)

امام‌جمعه شهرستان لاهیجان، ویژگی‌های فضای مجازی را مدنظر قرار داد و گفت: در فضای مجازی رفرنس‌ها مفقود و محدود است و هرکس، هرچه می‌شنود و می‌بیند منتشر و برای دیگران باز ارسال می‌کند. از وظایف فعالان فضای مجازی این است که منابع و مطالب معتبر درمورد شخصیت حضرت زینب را استخراج و در اختیار جامعه قرار بدهند.

وی تأکید کرد: رمز موفقیت فعالان فضای مجازی این است که بیشتر کار کنند‌ و بیشتر بدانند. زینب کبری سلام هنگام ورود به دربار ابن زیاد، به ابن زیاد محل نداد و او را له کرد. کلمات حضرت زینب را باید در فضای مجازی بشکافیم اما ما دنبال حرف‌های قشنگ خودمان هستیم!

وی با تأکید بر اهمیت رسالت فعالان فضای مجازی، اظهار کرد: حضرت زینب با شخصیت حماسی خود، انقلابی در تاریخ ایجاد کرد. می‌دانیم یکی از القاب ایشان محدثه است، به معنی کسی که آنچه به زبان می‌گوید از عالم بالا دریافت می‌کند، در نتیجه کلامش قدرت دارد. مانند وقتی که در مجلس ابن زیاد می‌گوید «اَلْحَمدُللَّهِ الَّذی اَکْرَمَنا بِنَبِیِّهِ مُحَمَّد وَ طَهَّرنَا مِنَ الرِّجْسِ تَطْهیراً، واِنَّما یَفْتَضِحُ الفاسِقُ وَ یَکذِبُ الفاجِرُ، وَ هُوَ غَیْرُنا وَ الحَمْدُللَّهِ، ستایش خدای را سزاست که ما را به ‏وسیله پیغمبرش گرامی داشته و از پلیدی به خوبی پاکمان گردانید است، آن کسی که رسوا گردد بی‌شک و تردید فاسق‏ است و آن‏کس که دروغ می‌گوید فاجر و تبهکار است، چنین کسی ما نیستیم و دیگران هستند خدا را شکر».

وی افزود: حضرت زینب آنچنان هوشمندانه و با ظرافت و با قدرت بیان سخن می‌گوید که ابن‌زیاد مبهوت می‌شود و چاره‌ای نمی‌یابد جز آنکه دستور می‌دهد سر مبارک امام حسین(ع) را بیاورند تا به این واسطه سخنان حضرت زینب را قطع کند. باید در نحوه صحبت و کلماتی که حضرت زینب در مجلس ابن‌زیاد و یزید بیان می‌کند تأمل کرد. ابتدای کلام، اصلاً احساسی صحبت نمی‌کند و روضه نمی‌خواند. هم در کوفه و هم در شام ابتدا با اقتدار صحبت می‌کند، تشخیص را به جمع بر می‌گرداند و بصیرت‌افزایی می‌کند، سپس روضه می‌خواند.

امام‌جمعه شهرستان لاهیجان بیان کرد: با وجود اینکه حضرت زینب از شام به مدینه تبعید شد، مدینه را هم با کار تشکیلاتی و گفتمان مقاومت تکان داد. در آنجا هم برای حضور ظالم و شهادت ولی‌خدا گریه کرد اما گریه‌ای که جریان‌ساز بود. زینب(س) معرکه به معرکه فاتح میدان‌ها شد و به همین دلیل اجازه ندادند که در مدینه بماند و ایشان را به مصر تبعید کردند. در آنجا نیز بسیاری از جنبش‌های انقلابی مصر و شمال آفریقا را هدایت کردند و این چنین نهضتی به راه افتاد که تا امروز نام امام حسین(ع) در جای جای جهان می‌درخشد.

وی افزود: تعداد در جبهه حق کم و در جبهه باطل زیاد است اما «للحق دوله و للباطل جوله، باطل همچون غبار جولانی دارد و بعد مضمحل می‌شود و فرو می‌نشیند ولی حق جریان‌ دارد و ادامه و بقا می‌یابد».

امام جمعه شهرستان لاهیجان در پایان گفت: در استان گیلان ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که به خوبی شناسایی و استفاده نمی‌شوند و این نیاز به روشنگری دارد. روشنگری که در آن توجیه و تضعیف نباشد بلکه تبیان و تکمیل باشد. انقلاب راهش را ادامه می‌دهد و جبهه حق چون کم است لذا ضرورت دارد باهم و در کنار هم کار شود.

در ادامه این مراسم، فعالان فضای مجازی استان گیلان با حضور و مداحی مداح اهل بیت، ابوذر بیوکافی به نوحه‌خوانی در رثای سرور و سالار شهیدان پرداختند.

ارسال نظرات