گزارشی از یک سفر رسانه ای به ملکان؛

رسانه ها مسیر توسعه ملکان

تبریز- صبح 27 مرداد 1401 است که راهی ملکان این شهرستان زیبای آذربایجان شرقی با فاصله 144 کلیومتر از تبریز می شویم تا به قول مسئولان مسیر توسعه این شهرستان را هموار کنیم.
کد خبر: ۹۴۵۲۲۳۵
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ با وجودی که صبح است ولی گرمای هوای مرداد تاب همه را ربوده است به طوری که دوستان با همه شیطنت هایی که در طول مسیر تورهای رسانه ای دارند این بار چندان رغبتی به آن ندارند و عجله دارند راه زودتر تمام شود.

بالاخره نزدیک ساعت 11 به ملکان می رسیم و با همراهی مسئولان دعوت کننده به همایش «نقش رسانه ها در توسعه ملکان» راهی یکی از باغات انگور در این شهرستان می شویم.

از در بزرگ باغ که وارد می شویم خوشه های طلابی انگور نگاه مان را به تماشا می کشد، باغی در وسعت دو و نیم هکتار که امسال آبیاری آن با آبیاری زیر سطحی و طبق الگوی دانش بنیان اجرا می شود.

رئیس جهاد کشاورزی ملکان که در این بازدید همراه خبرنگاران حضور دارد، می گوید: این نوع آبیاری نسبت به انواع دیگر آبیاری به صرفه بوده و ۷۰ درصد ذر آب مصرفی صرفه جویی می شود.

یوسف جعفری می افزاید: این طرح به صورت پایلوت در این باغ در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه اجرا شده است.

وی اجرای این نوع آبیاری را مصداق دانش بنیان و در راستای منویات رهبر انقلاب در خصوص شعار سال و تاکید ایشان به آن خوانده و ادامه می دهد: از این باغ به ازای هر هکتار ۴۰ تن محصول برداشت می شود که در نوع خود نه تنها در کشور که در دنیا کم نظیر است

جعفری اضافه می کند: در این نوع آبیاری علاوه بر بهره وری آب شاهد بهره وری خاک هم هستیم و با توجه به شرایط نبود آب، امسال تلاش کردیم با آموزش کشاورزان محصولاتی در مزارع کشت شوند که نیاز به آب کمتری داشته باشند.

خبرنگاران پس از صحبت های رئیس جهاد کشاورزی ملکان سرگرم تماشا و عکس گرفتن با خوشه های انگور می شوند که ناگهان صدا می زنند باید راهی شویم.

همراه هوای گرم که شوخی های همکاران نیز گرم گرفته است دقایقی نمی گذرد که به قلعه بختک می رسیم.

رسانه ها مسیر توسعه ملکان

رئیس اداره میراث فرهنگی ملکان بدون فوت وقت به خاطر گرما، در خصوص این قلعه می گوید: قلعه بختک در شهر لیلان(بزرگترین روستای بین النخرین و در مسیر جاده ابریشم) قرار دارد و بزرگترین قلعه خشتی ایران است که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

نکویی ادامه می دهد: طبق آثاری که از اطراف این قلعه کشف شده است کاوشگران آن ها را به دوره نوسنگی تخمین می زنند و ۲۳ سکه از آن کشف شده است که متعلق به دوره بیزانس است.

وی اضافه می کند: این قلعه سال ۷۹ ثبت ملی شده ولی تاکنون مطالعاتی در خصوص آن انجام نشده است که امیدواریم با مصوباتی که طی سفر آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به اینجا داشت بتوانیم کار کاوش را آغاز کنیم

نکویی می افزاید: این منطقه ییلاقی بوده و قدیمی ترین کوره سفال پزی و سنگ ابسیدین نیز از این محل کشف شده که هم اکنون در موزه آذربایجان نگهداری می شود و بر اساس یافته های تاریخی قلعه بختک را شهر باستانی شیز یا همان زادگاه زرتشت هم می دانند.

رسانه ها مسیر توسعه ملکان

مقصد بعدی بازدید افتتاح مسیر ملکان با لیلان است که رئیس راهداری و جاده ملکان در خصوص آن می گوید: این جاده ۱۳ سال می شد که معطل مانده بود.

اسد فرح بخش می افزاید: با اعتباری که از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل کشور توانستیم بگیریم ۹ ماه پیش عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی اضافه می کند: عمده عملیات آن با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان اجرا شده است و با نصب تابلو و علایم برای هفته دولت شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

فرح بخش با عنوان اینکه تابلو و علایم آن نیز اعتباری در حدود دو نیم میلیارد تومان تخمین زده شده است، ادامه می دهد: این جاده به طول ۱۰ کیلومتر و طبق استانداردهای راه اصلی و با زیرسازی و آسفالت دولایه کشیده شده است که زمان سفر از لیلان به ملکان را 12 کیلومتر کوتاه و مدت آن را به ۱۴ دقیقه می رساند و دیگر مردم برای تردد مجبور نیستند راه قدیمی که از مسیر استان آذربایجان غربی بود طی کنند.

پس از تشریح جزئیات جاده ملکان به لیلان، راهی ملکان می شویم تا در همایش شرکت کنیم که میانه راه همکاران از نحوه ساخت بزرگترین کشتارگاه ملکان نیز بازدید می کنند.

رسانه ها مسیر توسعه ملکان

کشتارگاهی که بنا به گفته موسوی؛ نماینده مردم ملکان با بهره بردری از آن برای هشت هزار نفر به طور مستقیم و 15 هزار نفر نیز غیر مستقیم اشتغال زایی خواهد شد.

هوای گرم داد همکاران را درآورده است ولی با این وجود همه از نحوه بازدیدها و سفر با یکدیگر صحبت می کنند.

همایش در سالن اجتماعات فرمانداری ملکان برگزار می شود و با ورود خبرنگاران به سالن پس از تنفس کوتاهی مجری برنامه را آغاز می کند.

رسانه ها مسیر توسعه ملکان

فرماندار ملکان در آغاز همایش با قدردانی از خبرنگاران، نقش اهالی رسانه را در توسعه شهرها از جمله ملکان مهم عنوان می کند.

بهمن قائلی با اشاره به بازدیدها و ظرفیت های ملکان، می گوید: این شهرستان دارای ظرفیت های بسیاری بخصوص در حوزه کشاورزی است که رسانه ها باید در این راستا اطلاع رسانی کنند تا بتوان برای توسعه ملکان سرمایه گذار جذب کرد.

وی با بیان اینکه ملکان قطب تولید انگور است، ادامه می دهد: شهرستان ملکان دارای 125 هزار نفر جمعیت است که 85 هزار نفر آن به صورت مستقیم در حوزه کشاوری فعالیت دارند و بقیه مردم نیز غیر مستقیم در این حوزه فعالیت می کنند.

نوبت پس از فرماندار ملکان به مسئول توسعه شهرستان ملکان می رسد که به عنوان میزبان و مسئول اجرایی همایش، از وجود 10 کارگروه در ستاد توسعه شهرستان خبر می دهد.

لیلا مصری با مهم خواندن تعامل و همکاری مسئولان با این ستاد می گوید: این شهرستان ذارای ظرفیت های فراوانی در حوزه کشاورزی، تاریخی و گردشگری است که نمونه های آن را دیدید.

وی با اشاره به محصول انگور ملکان و شهرت این شهر به این محصول، با اظهار تاسف ادامه می دهد: نبود صنایع مادر و بسته بندی در این خصوص موجب شده محصول این شهرستان به نام شهرهای دیگر از کشور صادر شود.

مصری به جذب 15 سرمایه گذار اشاره و اضافه می کند: راه اندازی کارخانه دانش بنیان تولید کننده سیستم‌های مبدل‌های حرارتی نتیجه این جذب سرمایه گذار بوده که به زودی به بهره برداری می رسد و با افتتاح آن ملکان سومین شهر دارای این کارخانه در کشور است.

وی ادامه می دهد: 14 واحد تولید‌ی، صنعتی نیز با اشتغال زایی برای بیش از ۲۰۰ نفر در حال ساخت است که همچنان نیازمند حمایت تعامل مسئولان و سرمایه گذران در این زمینه هستیم تا بخشی از معضل بیکاری را حل کنیم.

نماینده مردم ملکان دیگر سخنران این همایش نیز در ادامه می گوید: کم آبی از مشکلات اصلی این شهرستان بوده و در حال حاضر سه شهر و ۷۰ روستای ملکان با تنش آبی روبرو هستند.

سیدعلی موسوی ادامه می دهد: عده ای متاسفانه با وجود این مشکلات به جای حل آن ها، مانع توسعه ملکان هستند حتی نمی گذارند دانشگاه فرهنگیان و دانشکده علوم پزشکی را در این شهرستان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به مشکل تصفیه خانه فاضلاب ملکان بیان می کند: این تصفیه خانه فاضلاب  با گذشت ۱۰ سال تجهیزات بکار رفته نیز در حال پوسیده شدن زیر خاک است و بودجه بیت المال هدر می رود و تاکنون اقدامی نشده است و استاندار، وزیر نیرو و آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در این خصوص پاسخ دهند.

موسوی به ساخت 26 مدرسه در این شهرستان اشاره و اظهار می دارد: ملکان به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و در حال حاضر این مدارس با بودجه بنیاد برکت، ستاد اجرایی امام و نوسازی استان در روستاهای این شهرستان در حال ساخت است.

رسانه ها مسیر توسعه ملکان

همایش که به پایان می رسد نوبت به تجلیل خبرنگاران می رسد، خبرنگارانی که هر یک در تکاپو برای ثبت و ضبط تصاویر و نکات گفته شده مسئولان در همایش و بازدیدها بودند تا بتوانند با بازتاب ظرفیت های ملکان زمینه ساز توسعه آن در آذربایجان شرقی و کشور باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار