خبرهای داغ:
کارشناس خانواده در گفتگو با "بسیج"

نهادینه شدن الگوی سوم زن مسلمان در جامعه برطرف کننده معضلات هویتی است

مسئول واحد ارتباط دانشگاه و خانواده دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: تثبیت و نهادینه سازی الگوی سوم زن مسلمان امری است که به طور حتم معضلات و دردهای هویتی جامعه را برطرف خواهد ساخت و این مهم با تأسی به رفتار و سیره معلمان اولیه زنان بشریت همچون حضرت فاطمه الزهرا(س) و حضرت زینب کبری (س) محقق می شود.
کد خبر: ۹۴۸۳۵۱۰
|
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

ملیحه تراب پور مسئول واحد ارتباط دانشگاه و خانواده دانشگاه صنعتی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) و گرامیداشت هفته زن گفت: زن در عین حال که موجودی لطیف است، اما از نظر نقش وجودی در خانواده، بسیار عمیق است.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با بانوان فرهیخته، گفت: زن به منزله هوای تنفس در فضای خانه است یعنی بدون وجود او زندگی و سرزندگی معنا نخواهد داشت، چرا که زن در نقش همسر، مبنای آرامش و در نقش مادر، به مثابه حق حیات است که شریان اصلی زندگی به وجود او وابسته است.

تراب پور افزود: از منظر دین مبین اسلام، زن در جایگاهی بسیار بالاتر از آنچه شرق و غرب به او می‌نگرد، قرار دارد.

این کارشناس حوزه خانواده گفت: زن از دیدگاه شرقی موجودی در حاشیه، منزوی، خانه نشین و بدون هیچ نقشی در تاریخ سازی است، در تقابل با آن، زن در نگاه غربی بیش از آنکه زن باشد موجودی ابزار و بازیچه است که جنسیت او بر انسان بودن ارجحیت دارد و به دلیل حضور پررنگ در کف میدانِ تلذذ، بهره‌ای از هویت و شأن زنانه و حفظ حریم خانه و خانواده را ندارد.

تراب پور ادامه داد: اینگونه زنی در جامعه حضور پررنگ دارد، اما این حضور ثمره‌ای جز انحطاط اخلاق و ترویج فحشاء در متن اجتماع را به همراه ندارد.

وی افزود: به تعبیر شهید استاد مطهری (ره) زن در نگاه شرقی به مثابه شئ گرانبهای بدون نقش و در نگاه غربی به منزله شئ بی بهای دارای نقش است که همواره در وسط میدان است، اما هیچ ارزش و اصالتی ندارد.

این کارشناس خانواده افزود: در نگاه کرامت مدار اسلام به زن، الگوی سومی هم وجود دارد که نه با نگاه شرقی به زن سنخیت دارد نه با نگاه غربی، بلکه زنی است که به تعبیر مقام معظم رهبری در عین زن بودن، عفیف، شریف و محجبه است؛ همچنین در عین رعایت حریم و حرمت زنانه در بطن جامعه حضور دارد.

وی عنوان کرد: چنین زنی دیگر نه گوشه نشین است و نه ولنگار در جامعه؛ بلکه با تأسی بر اصول و قوانین ارزشمند اسلام علاوه بر زن بودن در سه ساحت خودسازی، دگرسازی (حفظ خانه سالم و خانواده متعادل) و در نهایت ولایت و رهبری اجتماعی نقش آفرینی می‌کند.

وی مطرح کرد: زن در این الگو در عین اینکه عنصری در حاشیه و دست دوم نیست، ابزار تمتع و سوء‌استفاده دیگران و بهره‌برداری‌های غیرانسانی نیز نیست بلکه با حفظ شأن و هویت زنانه خویش گام در راهبری اجتماع نهاده و مجاهدانه در جهت اعتلای آرمان‌ها و اعتقاداتش گام برمی دارد.

تراب پور افزود: از طرفی تثبیت و نهادینه سازی الگوی سوم زن مسلمان امری است که به طور حتم معضلات و درد‌های هویتی جامعه را برطرف خواهد ساخت و این مهم با تأسی به رفتار و سیره معلمان اولیه زنان بشریت همچون حضرت فاطمه الزهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) محقق می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها