طی سال‌های اخیر روند توسعه کشت گلخانه‌ای در استان مرکزی شتاب بیشتری به خود گرفته و با حمایت‌های صورت گرفته سطح کشت گلخانه‌ای در این استان افزایش داشته است به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۵۷۵ هکتار گلخانه در این استان وجود دارد.
کد خبر: ۹۴۸۴۴۱۵
|
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ کشاورزی یکی از مهم ترین بخش‌های نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود و استان مرکزی نیز به‌عنوان یکی از قطب های اصلی در این عرصه سابقه‌ای طولانی دارد.

با توجه به وقوع خشکسالی در دهه های اخیر، کشاورزی و در نتیجه امنیت غذایی هم تحت تأثیر قرار گرفته و لازمه آن مصرف بهینه آب است، بنابراین توسعه گلخانه‌ها اهمیت قابل توجهی دارند.

«کشت گلخانه‌ای» به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی به خصوص در مناطق کم‌آب محسوب شود. محصولات این نوع کشت برخلاف باور عموم، به دلایل کنترل آفات و بیماری‌ها و همچنین شرایط محیطی مناسب و رسیدگی دقیق‌تر، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تولیدات کشت سنتی باشد.

طی سال‌های اخیر روند توسعه کشت گلخانه‌ای در استان مرکزی شتاب بیشتری به خود گرفته و با حمایت‌های صورت گرفته سطح کشت گلخانه‌ای در این استان افزایش داشته است به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۵۷۵ هکتار گلخانه در این استان وجود دارد.

علی‌اصغر زارع، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی توسعه فضاهای گلخانه‌ای در راستای کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی را از جمله برنامه های اولویت دار این سازمان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به منظور احداث و توسعه کشت گلخانه ای، کشاورزان می‌توانند تسهیلات بانکی با مبلغی معادل ۸۰ درصد مبلغ طرح خود و با سود ۱۴ و ۱۲ درصد (مناطق برخوردار و کم برخوردار) و مدت بازپرداخت ۷ ساله دریافت کنند.

وی با اشاره به مزیت‌های گلخانه، افزود: از یک واحد یک هکتاری گلخانه‌ای ۱۵ برابر سطح بیرون، محصول برداشت می‌شود و این در حالیست که تنها یک دهم آب مصرفی فضای بیرون در گلخانه مصرف می‌شود.

زارعی با بیان این که برنامه سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه‌های استان مرکزی در سال جاری ۲۰ هکتار است،  ادامه داد: ۱۱ و سه دهم هکتار از ابتدای سال جاری تاکنون به سطح گلخانه‌های این استان اضافه شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: از مجموع گلخانه‌های استان مرکزی ۱۷۵ واحد از سوخت مایع و ۱۴۰۰ واحد از سوخت گاز استفاده می‌کنند، ادامه داد: از همه گلخانه داران درخواست شده یک سوخت مایع به عنوان سوخت رزرو برای خود لحاظ کنند و طی مکاتبه‌ با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در راستای دریافت سوخت مایع نیز صحبت و هماهنگی در حال انجام است تا در صورت ضرورت، گلخانه داران بتوانند از سوخت مایع نیز استفاده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات