خبرهای داغ:
بانوی کارآفرین گلستانی:

۵۰ کیلو پیاز گل نرگس به کشور فرانسه صادر کردیم/اشتغالزایی برای ۵۰ نفر

کبری انصاری گفت: در یکی دو سال گذشته تصمیم به صادرات گل نرگس گرفتیم اما به دلیل شرایط کرونا و ممنوعیت خروج گل نرگس موفق نشدیم، با این حال سال گذشته ۵۰ کیلو پیاز گل نرگس به کشور فرانسه صادر کردیم.
کد خبر: ۹۴۸۴۴۸۵
|
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
۵۰ کیلو پیاز گل نرگس به کشور فرانسه صادر کردیم/اشتغالزایی برای ۵۰ نفر
به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان، گل‌های نرگس در انواع و رنگ‌های مختلف وجود داشته، معمولاً سفید و زرد و یا دو رنگ هستند. نرگس از گیاهان حساس بوده، هرچند نگهداری و کاشت آن نیاز به حوصله و مهارت دارد، اما از آسان‌ترین گیاهانی است که می‌توان آن را به شکوفه واداشت.

«کبری انصاری» به همراه همسرش «افشین چینیان پور» بزرگترین باغدار گل نرگس یکپارچه کشور در بخش خصوصی هستند که توانستند علاوه بر کسب درآمد پایدار، برای بیش از ۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کنند. با این کارآفرین، باغدار و تولیدکننده موفق گلستانی به گفتگو نشستیم.

*حرفه اصلی شما چیست و چه شد که نخستین بار به سراغ پرورش گل نرگس رفتید؟
 
حرفه من و همسرم کشاورزی است، و تقریباً ۶۰ هکتار زمین کشاورزی داریم و انواع محصولات منطقه مثل شالی، گندم، جو، کلزا کشت می‌کنیم و در کنار کشاورزی چند هکتار باغ درختان سیاه ریشه هم داریم. اولین بار در سال ۱۳۸۰ صرفاً به خاطر زیبایی اطراف منزل خودم در زمینی به مساحت هزار مترمربع گل نرگس کاشتم و اصلاً آن زمان به چشم یک شغل به آن نگاه نمی‌کردم. ما تقریباً تا ۲۰ سال پیش در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار شالی کشت می‌کردیم، ولی به مرور به دلیل خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و محدودیت کشت شالی تصمیم گرفتیم به جای شالی، کشت گل نرگس را شروع کنیم.
 
از سال ۱۳۹۰ به بعد هرساله سطح زیر کشت گل نرگس را بیشتر کردیم. امروز ۱۰ هکتار باغ نرگس داریم و از سال ۹۶ به بعد فروش پیاز گل نرگس را هم شروع کردیم.* از چه سالی عنوان بزرگترین تولیدکننده گل نرگس کشور را دارید؟ از سال ۱۳۸۰ که اولین بار کشت گل نرگس را در اطراف منزلم کاشتم تا سال ۱۳۹۰ یعنی ۱۰ سال بعد که به طور تدریجی هر سال کشت نرگس را بیشتر کرده و به شش هکتار رسانده بودیم اصلاً نمی‌دانستیم که ما بزرگترین پرورش دهنده گل نرگس هستیم. حتی جهاد کشاورزی هم در آن سال‌ها ما را برای دریافت پروانه کسب و تایید نکرد و به ما می‌گفتند استان گلستان زیستگاه نرگس نیست و برای این منطقه تعریف نشده است، تا اینکه در سال ۱۳۹۳ با یک نشریه متعلق به بسیج سازندگی مصاحبه کردم این مصاحبه باعث شد یکی از بزرگترین خریداران گل نرگس در بازار بزرگ تهران ما را پیدا کند، این خریدار شبانه از تهران به منزل ما آمد، اولین بار او بود که به ما گفت که شما جایگاه بزرگترین پرورش دهنده گل نرگس یکپارچه در کشور را دارید.

*بازار فروش گل‌های نرگس شما کدام مناطق است؟ آیا برای فروش این حجم از گل نرگس با مشکل مواجه نمی‌شوید؟

بازار فروش ما از اکثر شهرهای ایران و مخصوصاً استان تهران است، برای فروش محصول هیچ مشکلی نداریم، حتی تولیدکنندگان دیگر گل نرگس را هم حمایت می‌کنیم و در صورت نیاز گل‌های آنها را هم خریداری می‌کنیم. همانطور که گفتم در سال ۹۳ به واسطه مصاحبه‌ای که داشتیم یکی از خریداران بزرگ تهران ما را پیدا کرد و از آن زمان به بعد تا به امروز هیچ وقت ما به دنبال خریدار گل نرگس نبودیم و این خریداران بودند که به دنبال خرید محصول ما بودند. حتی بعد از این مصاحبه جهاد کشاورزی با ما تماس گرفت و پروانه فعالیت هم برای کار ما صادر شد. و عضو انجمن نرگس کاران کشور هم شدم.

*نظر شما در مورد ترویج کشت گل نرگس در منطقه چیست؟
 
گل نرگس نیاز آبی بسیار کمی دارد و چندین برابر شالی درآمدزایی داردگل نرگس گیاهی است که نیاز بسیار کمی به آب دارد، بارش‌های طبیعی باران در منطقه نیاز آبی این گیاه را کاملاً تامین می‌کند و قابل کشت در اراضی دیم است. با توجه به خشکسالی و کاهش آب‌های زیرزمینی کشت این گیاه به حفظ منابع آبی استان کمک زیادی می‌کند و من آن را توصیه می‌کنم. علاوه بر این کشت گل نرگس چندین برابر شالی درآمدزایی دارد و این بزرگترین عامل برای تشویق کشاورزان است که به کشت این گل بپردازند.
 
*آیا کشت گل نرگس را به دیگران هم توصیه می‌کنید؟
 
اگر کشاورزان زمین خود را به کشت نرگس یکدست از ارقام «شهلا» اختصاص دهند و با نمونه‌های دیگر مثل «پرپر» مخلوط نباشد، توجیه اقتصادی خوبی دارد و کشت آن را به همه توصیه می‌کنم. رقم شهلا بازار پسند تر ین، خوش معطرترین و گران‌ترین نوع نرگس است که ما آن را پرورش می‌دهیم.
 
*آیا گل نرگس را به دیگر کشورها هم صادر کرده‌اید؟
 
در یکی دو سال گذشته تصمیم به صادرات گل نرگس گرفتیم اما به دلیل شرایط کرونا و ممنوعیت خروج گل نرگس موفق نشدیم، با این حال سال گذشته ۵۰ کیلو پیاز گل نرگس به کشور فرانسه صادر کردیم.

*چه اقداماتی برای ترویج گل نرگس در منطقه داشته‌اید؟  

اطلاعات و آموزش‌های لازم را در اختیار همه کشاورزانی که به سراغ من می آیند و در مورد کشت نرگس تحقیق می‌کنند، قرار می‌دهم. پیاز مرغوب و یکدست در اختیار کشارزان قرار می‌دهم و حتی به سرکشی گل‌های آنها می‌روم و به همه پروش دهندگان میگویم در صورتی که نتوانستند گل‌های تولیدی خود را بفروشند تمام گل‌ها را من از آنها خریداری می‌کنم. خوشبختانه تا امروز حتی یک مورد هم پیش نیامده است که کسی نتواند گل‌های خودش را بفروشد و همیشه بازار فروش خوب بوده است. به خاطر حمایت از تولیدکنندگانی که در اراضی کوچک اقدام به کشت می‌کنند گل‌های تولیدی خودم را در بازارهای گنبد و آزادشهر به فروش نمی‌رسانم و این ظرفیت را در اختیار آنها می‌گذارم و فقط در صورتی که گل فروشی به من مراجعه کند در حد ضروری به او گل می‌دهم.

*میزان درآمدزایی کشت گل نرگس به ازای هر هکتار چقدر است؟
 
میزان درآمد را به طور دقیق نمی‌توانم بگویم، چون به عوامل مختلفی نظیر قیمت روز بازار، میزان مهارت شما در تولید نرگس مرغوب و میزان عملکرد بستگی دارد اما با یک مثال می‌توانم میزان تقریبی درآمد را برای شما توضیح دهم. در سال ۹۳ در هزار متر زمین، یک تن پیاز گل نرگس به قیمت ۱۲ میلیون تومان کاشتم و سه سال بعد در یک برهه زمانی به پول نیاز پیدا کردم، پیازهای گل نرگس را که در مدت این سه سال رشد کرده بودند از دل خاک برداشت کردم، این پیازها که به پنج تن رسیده بودند به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ فروختم یعنی در زمینی به مساحت هزار مترمربع بیش از ۸۰ میلیون تومان سود خالص داشتم که هیچ محصولی حتی شالی هم نمی‌تواند با آن رقابت کند.
 
*برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد کرده‌اید؟
 
۹تا کارگر ثابت و دائمی با برای کار در مجموع ۶۰ هکتار زمین کشاورزی استخدام کرده‌ام و در زمان برداشت گل نرگس که حدوداً دو ماه است ۵۰ نفر کارگر مشغول به کار می‌شوند.*حرف پایانی ؟ در پایان از مجموعه بسیج سازندگی که از روزهای نخستین کار در کنار بنده و این مجموعه بودند و در همه مراحل بدون هیچ مزد و منتی پیگیر پیشرفت امور بودند کمال تقدیر و تشکر را دارم.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها