خبرهای داغ:

هشت میلیون و ۵۰۰ اثربه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) رسیده است

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در طول ۱۹ دوره گذشته گذشته حدود هشت میلیون و ۵۰۰ اثر را دریافت کرده واین آمار نشان از ارتباط این جشنواره با لایه های مختلف آحاد جامعه دارد.
کد خبر: ۹۴۹۲۶۱۶
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

مرتضی سعیدی زاده دوشنبه در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی شعررضوی به زبان عربی درتالاراجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: ماموریت بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) این است که می خواهد در بعد بین المللی با آحاد جامعه بشر گفت وگو و تعامل و محاسن کلام اهل بیت را با زیبایی منتقل کند و برای این مهم باید در بستر هنر و رسانه که تلاش و از ظرفیت های این بخش در این مسیر کمال استفاده کنیم.

وی افزود: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) بیستمین دوره خودرا سپری می کند و کار خود را آغاز کرده و نسبت به جشنواره های سال های گذشته تفاوت هایی دارد؛ جشنواره رضوی عمومی ترین جشنواره کشور است، این جشنواره از جشنواره فجر،مقاومت، عمارو دیگر جشنواره ها عمومی تر و دلیل اول آن وجود حضرت علی بن موسی الرضا است که با همه مردم و آحاد گفت و گو می کند. مخاطب این رویداد مردم بوده و این امر از دلایل آمار بالای دریافت اثر است.

سعیدی زاده با اشاره به توسعه فعالیت بنیاد در نقاط مختلف افزود: درعین آسیب شناسی محورهای جشنواره به سمت تخصصی شدن جشنواره پیش می رویم و طرح تحولی جشنواره مبتنی بر این رویکرد نوشته و تدوین شده است، لذا نگاه ما به جشنواره ایجاد یک فضای رقابتی بین اصحاب هنر و رسانه جهت تولید محصول فاخر و اثر گذار در حوزه رضوی و وبرای تاثیر گذاری در بدنه عمومی جامعه و آحاد آن است.

وی با بیان این که درجشنواره رضوی طرح تحولی به این گونه است که می خواهد به سمت تولید محصول فاخر و اثرگذار برای آحاد جامعه برود افزود: صاحبنظران و اصحاب هنر و رسانه باید این جریان راتایید و تقویت کنند تاآحاد جامعه ازآن بهره مند شوند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ادامه داد: با رویکرد جدید، ظرفیت شورای سیاست گذاری جشنواره رضوی را به شکل ملی انتخاب کردیم و این درحالی بود که تا سال های گذشته در بوم استان ها مدیریت می شد. همچنین دبیر تخصصی ملی برای جشنواره استانی انتخاب شد و در جشنواره شعر رضوی عربی نیز از مفاخر و برگزیدگان بهره‌مند شدیم.

افزایش اعتبار جشنواره شعر رضوی عربی

وی افزایش اعتبارات جشنواره شعررضوی عربی را ازمحورهای این دوره عنوان کرد و افزود:در این دوره هشت میلیارد ریال اعتباراختصاص داده شد که در سال گذشته این رقم ششصد و شصت میلیون ریال بوده است.

سعیدی زاده گفت: رویکرد بین المللی جشنواره شعررضوی به زبان عربی درکشورهای عرب زبان برگزار می شود و انتخاب داوران تراز و بین المللی از کشورهای منطقه، یکی از محورهای تحولی این جشنواره استو ۱۱ کشور ازکشورهای عربی در این جشنواره شرکت کردند. همچنین ارایه کارگاه ها، نشست ها و شب های شعر از برنامه های جانبی این جشنواره است که از رویکردهای تحولی جدید بوده که امسال آن را به عنوان یکی از محورهای جشنواره قرار داده ایم.

وی ادامه داد: از نکات دیگر این دوره جشنواره محصول محور بودن جشنواره است. تلاش می شود در اختتامیه جشنواره از کتاب برگزیده اشعار شعررضوی به زبان عربی در استان و در مشهد رونمایی و در محضر علاقه‌مندان قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) بیان کرد: تولید محصولات رسانه ایی در جشنواره شامل نماهنگ و کلیپ با آثار شعرخوانی شاعران برگزیده فراهم می شود و در فضای مجازی منتشر خواهد شد. تندیس ویژه جشنواره با نشان ارادت مهیا می شود که به برگزیدگان و نفرات برتر در شب میلاد امام رضا در شهر مشهد اهدا می کنیم.

وی ادامه داد: در رویکرد تولید آثار فاخر تولید چهار نقاشی برجسته توسط هنرمند حسن روح الامین ،همچنین آلبوم آواها و نواهای رضوی به عنوان اثر فاخر، کتاب غزال غزل از برجسته ترین شاعران ایران جز این آثار هستند.

سعیدی زاده افزود:در این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) تلاش می شود بانک جامعه اطلاعاتی جشنواره رضوی برای جمع آوری محصولات ۱۹ دوره قبل جشنواره در بستر وب بارگذاری و در اختیار مردم قرار می گیرد.

ارسال ۱۷۰ اثر در بخش فصیح و شعبی به سیزدهمین دبیرخانه جشنواره شعر رضوی به زبان عربی

دبیر جشنواره سیزدهمین دوره شعررضوی به زبان عربی در خوزستان نیز در این نشست خبری با اشاره به افت و خیزهای جشنواره رضوی عربی در خوزستان بیان کرد: امسال با رویکرد جدید بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا جهش خوبی از لحاظ ارسال آثار، حضور داوران بین المللی و شرکت شاعران شاخص جهان عرب در این دوره از جشنواره صورت گرفته است.

مرتضی حیدری آل کثیر با توجه به آخرین مهلت ارسال آثار در۱۵بهمن ماه سال جاری بیان کرد: تقریبا پذیرای ۱۷۰ اثر از شاعرانی از ۱۱ کشور جهان در بخش فصیح و در بخش شعبی ازکشورهای عراق، سوریه، لبنان فلسطین ،یمن ، امارات وکشور چاد و ساحل عاج بوده ایم.

وی افزود: در بخش فصیح برای اولین بار پذیرای ۹۰ قصیده بودیم و این آمار بسیار خوبی است در حالی که در سال های گذشته ۵۰ تا ۶۰ اثر به دبیرخانه می رسید و یکی از دلایل آن جهش جایزه این دوره بود که باعث شد شاعران به شرکت درآن ترغیب شوند؛ همچنین از همه مهم‌تر کرامت شاعرانه در این جایزه حفظ شد.

حیدری ال کثیر افزود: داوران بخش فصیح ازکشور عراق و کشور بحرین انتخاب شدند که دو تا بهترین شاعران آن کشورها هستند و با انتخاب سه نفر برتر داوری این بخش به پایان رسیده و این شاعران از کشورهای سوریه بحرین و ایران هستند.

وی ادامه داد: در بخش شایسته تقدیر نیز شاعرانی از استان خوزستان نیز در بخش شعبی و محلی انتخاب می شوندو همچنین در بخش های جانبی نیزبرنامه هایی تدارک داده می شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره شعر رضوی عربی افزود: افتتاحیه این جشنواره و شروع فعالیت های آن امشب در شهرستان باوی با حضور شاعران استان و از یک تا ۱۰ اسفند چهار محفل دیگر شعر احتمالا در هویزه،دزفول، بهبهان و شوش برگزار می شود.همچنین اختتامیه این جشنواره نیز در جوارحرم دعبل خزاعی بین ۹ تا ۱۰ اسفند برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش بین الملل حدود یک ماه پیش یک محفل شعر در بصره عراق برگزار شد و قرار است بعد از اختتامیه جشنواره نیز در شهر نجف اشرف و کشور عمان یک محفل شعر با حضور شاعران ایرانی داشته باشیم که با محوریت امام رضا فعالیت ها ادامه داشته باشد.

حیدری آل کثیر ادامه داد: از ۱۷۰ اثر دریافت شده ۱۰ اثر فاقد نکات فنی حذف شد و در بررسی آثار باقی مانده ۷۰ قصیده در بخش محلی و شعبی و ۷۰ قصیده در بخش فصیح انتخاب شد که در نهایت در بخش فصیح ۱۰ قصیده به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی و از بین آن ها سه نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند و در بخش شعبی نیز آثار در حال بررسی است که ۱۵ قصیده از شاعران به عنوان نامزد جشنواره انتخاب و در اختتامیه سه نفر برتر انتخاب می شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار