رمزگشایی از خطای راهبردی دستگاههای محاسباتی دشمن / تحقق خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی در دانشگاهها
به گزارش خبرگزاری بسیج ، دومین همایش ملی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در تقارن با چهارمین سالروز صدور بیانیه گام دوم و بیستمین سالروز انتشار نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب در پاسخ به جمعی از نخبگان و فضلای حوزه علمیه و همچنین توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظله العالی) برگزار شد.
حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم، سیدمحمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجتالاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، فاطمه رایگانی عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب سلامالله علیها و پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی، مسعود فیاضی رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، فاطمه قاسمپور نماینده مجلس شورای اسلامی در این همایش به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
وظایف دانشگاه در گام دوم انقلاب
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب به موضوع نظریهپردازی در حوزه علم و دانش گفت: بدترین برخورد با سخنان رهبری صورتگرایانه است.
وی مقطع کنونی را عصر تقابل تمدنی دانست و افزود: دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. معنویت و اخلاق، جهت دهنده همه حرکتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان رسالت مراکز علمی و دانشگاهی در بیانیه گام دوم پرداخت و بیان داشت: خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی از رسالتهای برجسته دانشگاه در گام دومم انقلاب اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه باید به آزاداندیشی و فضای تولید علم رو بیاورد، دانشگاه معلق در گام دوم انقلاب معنایی ندارد. امروز دانشگاه باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهد.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه سازنده جامعه است، اظهار داشت: امروز باید رویکرد صورتگرایی نسبت به علم و حکمت رهبر معظم انقلاب را به شکلگرایی تغییر دهیم و به سمت پیادهسازی فرامین و منویات معظمله گام برداریم.
تشریح ملزومات فکرورزی / علل جاودانگی ارزشهای انقلاب
حجتالاسلام علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب، متن آیندهنگرانه برای مسئولان و آحاد مردم است.
وی گفت: انقلاب اسلامی با دیگر انقلابها متفاوت است چون مردم توانستند پایدار بمانند و انقلابی ماندند و انقلاب را با همان ویژگی، اصالت و ارزشمندی حفظ کردند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش فکرورزی را یک سازوکار محقق شدن هدف دانست و افزود: فکرورزی نه یک مضمون بلکه سازوکار برای تحقق چشمانداز بیانیه گام دوم انقلاب است.
وی علت ماندگاری ارزشهای انقلاب را آمیختن ارزشها با ایمان قلبی مردم دانست و خاطرنشان کرد: نقطه کور دستگاههای محاسباتی دشمن این است که آنان هنوز درنیافتن که ارزشها با جان و دل مردم آمیخته شده است.
حجتالاسلام لطیفی در ادامه به چرایی ممزوج شدن آرمانها با جان مردم پرداخت و گفت: جهت دوم فکرورزی این است که امتداد استوار ماندن ارزشهای انقلاب در نسل جدید هم ممزوج شدن آرمان و دل مردم و از سخن و کلام خارج شدن و در عمل جاودان ماندن است و ماندگار شدن این مهم در نسل جدید نیازمند پرورش فکر نسل نو با بهرهگیری از تفکر و راه انتقال جدید است.
وی بصیرت را لازمه فکرورزی دانست و افزود: بصیرت به نوع نگرش عمق میدهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: بنای دوم نگرش در گام دوم انقلاب اسلامی، فکرورزی تاریخی انتقادی است که در آن باید به نقدر خو و دیگران پرداخت و بیش از اینکه دیگران به نقد بپردازند خودمان به نقد خودمان بپردازیم و تاریخ نیز جولانگاه حق و باطل است و مسیری برای الهی شدن و تلاش در جهت عبرت گرفتن از لغزشهاست.
تبیین رسالتهای امروز جریان اصیل انقلاب
فاطمه رایگانی، دبیر اندیشکده امید، اعتماد و تعهد به بیان ویژگیهای عصر کنونی پرداخت و گفت: عصر کنونی، عصر امام خمینی (ره)، عصر جدید عالم و عصر معنویت است. عصری که شعارهای انقلاب با آرمانها و فطرت گره خورده است.
وی افزود: زمانی که آرمانها به صحنه عمل میآیند، دشمنیها هم عملی میشود.
دبیر اندیشکده امید، اعتماد و تعهد عنوان کرد: جریان اصیل انقلابی موظف است آرمانها را بازاندیشی تا عادی انگاری نشود و مباحث دیگری را جایگزین آرمانهای راستین نکنند.
وی ادامه داد: فکرورزی میتواند پیشران انقلاب شود و خوانش درست انقلاب را رقم بزند.
انتهای پیام/