مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری فارس، از افتتاح نخستین مرکز نوآوری در حوزه شهرسازی خبر داد.
کد خبر: ۹۴۹۳۱۰۵
|
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

نشست خبری مشترک میان معاون عمرانی استاندار، رییس نظام مهندسی و مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری فارس در راستای رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری برگزار شد.

دکتر رضایی کوچی، معاون عمرانی استاندار فارس در این نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران با بیان مفهوم‌رزمایش اظهار داشت: رزمایش یا مانور، شبیه‌سازی رفتار واقعی در میدان عمل برای شناسایی و تشخیص نقاط ضعف و قوت در محیط واقعی است.

وی با بیان اینکه در این هفته، برنامه های متنوعی پیش‌بینی شده، تصریح کرد: مباحث تبلیغی، امدادی، بازدید و شناسایی و احصاء مشکلات حوزه مهندسی از جمله این برنامه‌هاست.

رضایی کوچی با یادآوری اینکه کشور ما در حوزه حادثه‌خیز جهان از جمله سیل، زلزله و ریزگردها قرار دارد، افزود: استان فارس در بحث سیل و بخصوص زلزله، جزء استانهای حادثه خیز است و باید برای برای کنترل و پیشگیری از خسارات زیاد، علاوه بر کارکردهای دولتی، باید ظرفیت های مردمی را هم بسیج کرد، به همین دلیل است که تشکیلات مردمی مثل گروه‌های جهادی که در جایگاه رسمی سازمانی، دارای جایگاه نیستند، اما کمکی برای دولت هستند، شکل گرفته‌اند.

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه این سازمانهای مردم‌نهاد نقش مطالبه‌گری دارند، از مشارکت عملیاتی آنها در شرایط خاص یاد و تصریح کرد: از ۸۵میلیون نفر جمعیت ایران، در استان فارس بیش از ۵میلیون نفر در که بیش از ۷۵درصد در شهرها زندگی می‌کنند که باید ساختمان‌های مسکونی قدیمی مقاوم سازی شوند تا شاهد خسارات جانی و مالی در زلزله‌های با ریشتر کم‌ نباشیم.

نهضت ملی مسکن، اقدام‌ملی و یا مسکن مهر، از جمله اقدامات دولت برای ساخت بناهای مقاوم است که رضایی کوچی از آن یاد کرد و افزود: به صورت نمادین هم برنامه‌هایی برای فرمانداران برای شرکت در جلسات هفته مهندس و رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در شهر شیراز بیش از ۳۰۰هکتار بافت تاریخی داریم و در کنار آن بافت حاشیه‌ای داریم که مقاوم سازی و مرمت اینها سخت‌تر از ساخت و ساز جدید است.

همچنین شهرهای میانی مثل جهرم، فسا، کازرون و مرودشت هم چنین بافت‌هایی دارند که سرعت بهسازی و نوسازی به دلیل مشکلات موجود، زیاد است.

رضایی کوچی با بیان اینکه رفتار طبیعت، قهرآمیزتر از چیزی است که ما پیش‌بینی می‌کنیم، تصریح کرد: در کشور حدود یک پنجم جمعیت در بافت‌هایی زندگی می‌کنند که ما آن را مقاوم نمی‌دانیم.
خورشیدی، رییس نظام مهندسی ساختمان فارس هم در ادامه این نشست نقش نظارتی را عامل پیاده شدن خیلی موارد مهم عنوان و اظهار داشت: کنترل و نظارت، ارائه خدمات سریع به‌مردم، و به خدمات‌دهی به نیروهای عضو، از جمله وظایف نظام مهندسی است.

نشان دادن روحیه ایثار و جهاد به جوانان، از برکات رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری است

وی با اشاره به نقش جهادگران در ابتدای انقلاب اسلامی ، یکی از برکات رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری را نشان دادن این روحیه به جوانانی است که ایام پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را درک نکردند.
میز گره‌گشایی در تمام شهرستانهای فارس، میز مشاوره ویژه سازنده‌ها، میز مشاوره عمومی در مساجد در مساجد هدف فارس بعد از نماز مغرب و عشا، میز جهادی خدمت در روستاها با آمادگی بیش از ۳۰۰ مهندس از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این رزمایش توسط سازمان نظام مهندسی فارس است.

خورشیدی، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا ، تهیه غذای گرم و بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کارگر و مهندسین وابسته به این سازمان، تقدیر از ۱۰ مهندس برتر استان، نشست اخلاق مهندسی و گلباران قبور شهدای حرم شاهچراغ ، آزادسازی ۷زندانی جرایم غیرعمد به ارزش ۲۷۰میلیون تومان، از جمله دیگر برنامه‌های نظام مهندسی همراه با سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری فارس است.

به گفته وی، نذر مهارت با ارائه خدمات مهندسی به ۵۲واحد مسکونی به ارزش ۴میلیارد و ۱۴۹میلیون تومان از منازل محرومین، برگزاری کلاسهای رایگان، ازائه تسهیلات به مهندسین در قالب ۵۳۹ فقره وام ۲۰ و ۵۰‌میلیونی قرض‌الحسنه از جمله دیگر خدمات سازمان نظام مهندسی فارس همراه بسیج مهندسین عمران و معماری است.

رییس سازمان نظام مهندسی فارس، افزود: انعقاد ۶مورد تفاهم‌نامه فرهنگی، ۲۰مورد تفاهم‌نامه پزشکی، ۵۲مورد تفاهم‌نامه رفاهی و ورزشی، از جمله دیگر خدماتی است که برای مهندسین عضو این سازمان در نظر گرفته شده است.

تخصصی شدن گروههای جهادی به دلیل استقبال گسترده گروه های جهادی و آحاد مردم از این گروه‌هاست

نیما زارع، مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری فارس در این نشست اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ استقبال گسترده گروه های جهادی و آحاد مردم از این گروه‌ها بود که بحث گروههای تخصصی اقشار جدا شوند.

وی با بیان اینکه در سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری هم کارگروه‌های تشکیل شد که علمی و اجرایی، با برپایی اولین رزمایش ملی تخصصی عمران و معماری که فارس میزبان این رزمایش در کشور است، از جمله اقدامات این سازمان است.

زارع با بیان اینکه این رزمایش ملی تخصصی در ۳۰بهمن همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود، تصریح کرد: اولین مرکز نوآوری تخصصی ساختمان و شهرسازی در شیراز افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به بحث آب و مشکلاتی که کشور در این حوزه پیش رو دارد ، از برپایی همایش ملی نشان سقا خبر داد و گفت: این برنامه برای اولین بار و در روز میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات