خبرهای داغ:
موتاب‌ها عنوان کرد: سولفور زدایی از سوخت مازوت باید از مبدا یعنی پالایشگاه‌ها صورت گیرد که این امر موجب پایداری تولید، کاهش هزینه‌های تعمیراتی و از همه مهم‌تر کاهش میزان آلایندگی می‌شود.
کد خبر: ۹۴۹۳۱۲۴
|
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

قزوین_به گزارش خبرنگار بسیج، ابوالفضل موتاب‌ها صبح امروز در جریان بازدید معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، استاندار قزوین، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و دیگر مسئولان استان و شهرستان آبیک از نیروگاه شهید رجایی با بیان اینکه بحث نصب فیلتر و فیلتراسیون در این نیروگاه از 5 سال پیش مطرح شده، اظهار کرد: ساخت و طراحی یک پلنت با روش‌های خاص به صورت اصولی و استاندارد مختص واحدهای نیروگاه شهید رجایی باید توسط سازنده آن صورت گیرد.

وی افزود: نصب یک فیلتراسیون برای چهار واحد نیروگاه شهید رجایی 310 میلیلون دلار به عنوان هزینه‌های ابتدایی، هزینه دارد و 70 میلیون دلار هم سالانه برای بهره‌برداری از آن اعتبار نیاز داریم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی استان قزوین با اشاره به ارتباط نزدیک با شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک آنها به بازسازی قطعات ادامه داد: موظف هستیم حرفهای تمام شرکت‌های دانش بنیان را در زمینه فیلتراسیون بشنویم و آنهایی که پخته است را به شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی معرفی کنیم که هم از سوی شرکت‌های خارجی و هم شرکت‌های دانش بنیان داخلی ادعاهایی مبنی بر روش‌های کاهش مصرف سوخت در نیروگاه مطرح شده که در حد یک ادعاست و باید یک استراتژی برای همه نیروگاه‌ها اتخاذ شود.


موتاب‌ها اضافه کرد: سولفور زدایی از سوخت مازوت باید از مبدا یعنی پالایشگاه‌ها صورت گیرد و بر اساس آخرین خبر، این مهم در قالب پروپوزال به شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ارائه شده و طی یک برنامه به وزیر نیرو اعطا شده، اگر این موضوع محقق شود میزان گوگرد ناشی از سوخت مازوت به زیر نیم درصد می‌رسد؛ اگر از مبدا یعنی پالایشگاه‌ها سوخت پاک به نیروگاه تزریق شود موجب پایداری تولید، کاهش هزینه‌های تعمیراتی و از همه مهم‌تر کاهش میزان آلایندگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت سوخت نامطلوب مازوت، هزینه‌های تعمیراتی نیروگاه شهید رجایی بین 10 تا 15 درصد افزایش یافته و هر یک یا دو ماه باید واحدها را خارج و نسبت به غلیه شویی آنها مبنی بر خنثی سازی گرفتگی داخل بسکت‌ها و غیره اقدام شود.

این مسئول مصرف سوخت مایع و مازوت با گرید سنگین را محصول پالایشگاه‌ها دانست و اذعان کرد: درصد گوگرد بر اثر مصرف سوخت مازوت باید زیر نیم درصد باشد که به دلیل اینکه پالایشگاه جدیدی نداریم و جدیدترین پالایشگاه هم اراک است و سوخت تحویلی به نیروگاه بین 3 تا 3.5 درصد گوگرد دارد و با دانسیته (چگالی) و خاکستر بالا همراه است که عدد از 180 و 190 به 300 تا 400 می‌رسد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها