خبرهای داغ:
تبریز- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اولین واریزی درآمد مالیاتی مس سونگون به حساب استان، گفت: این امر نتیجه اتحاد مدیران دولتی، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه در استان و رسانه ها در حال تحقق است .
کد خبر: ۹۴۹۳۲۸۷
|
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد کلامی عصر پنجشنبه در نود و سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه این روند هم اکنون به خوبی پیش می رود، ادامه داد: همه باید تا تحقق کامل این موضوع پیگیر آن باشند زیرا واریز درآمد مالیاتی مس سونگون به حساب امور مالیاتی استان نقش به سزایی در رشد و توسعه این منطقه ایفا خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به موضوع فرار مالیاتی برخی از فعالان اقتصادی استان، یادآور شد: دیدگاه فعالان اقتصادی نسبت به پرداخت مالیات باید تغییر یابد در این صورت رفتار آنان نیز در این خصوص متفاوت خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، مالیات برخی از فعالان اقتصادی استان را کمتر از یک صدم مالیاتی که باید پرداخت کنند، اعلام کرد و گفت: فرار مالیاتی معطوف به بخش خصوصی بوده و وظیفه سیستم دولتی بستن جلوی راه آن است.

کلامی، اظهار کرد: با کمک نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، تشکیلات قضایی و تیم اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی استان جلوی حجم زیادی از فرار مالیاتی گرفته شد و این دستگاه ها به جد پیگیر این موضوع خواهند بود و در بودجه ۱۴۰۲ استان نیز افزایش سهم فرار مالیاتی لحاظ خواهد شد.

تیم اقتصادی استان نقش تسهیل گری برای فعالیت های اقتصادی دارد

معاون استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تیم اقتصادی استان نقش تسهیل گری برای فعالیت فعالان اقتصادی دارد تا آن ها راحت تر بتوانند برای توسعه استان و افزایش تولید و اشتغال گام بردارند، گفت: مسایلی که در اتاق بازرگانی برای رشد و توسعه استان و تسهیل در امور فعالان اقتصادی مطرح می شود باید در سه سطح ملی، استانی و دستگاهی پیگیری شود تا به نتیجه برسد.

وی اظهار کرد: موضوعات مربوط به سطح ملی از جمله افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان باید از سوی مدیران استانی و نمایندگان مجلس در سطح ملی پیگیری شود، موضوعات استانی را خود مدیران به عنوان تصمیم‌گیر پیگیری کنند و موضوعات سطح دستگاهی نیز معطوف به برخی قوانین دستگاه هاست که باید از طریق دستگاه ها دولتی پیگیری شود.

 

۹۸ درصد درآمد آذربایجان شرقی از طریق مالیات تامین می شود

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از وضعیت درآمد مالیاتی استان، گفت: بیش از ۹۸ درصد درآمد استانی از طریق امور مالیاتی و ۲ درصد از سایر دستگاه ها محقق می شود و در ۱۰ ماه امسال ۹ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شده است.

عیسی اروج زاده، افزود: سهم اشخاص حقوقی غیردولتی در درآمد مالیاتی استان ۳۵ درصد، ارزش افزوده ۳۰ درصد، مالیات مشاغل ۱۰ درصد، حقوق کارکنان بخش دولتی ۵.۶ درصد و کارکنان بخش غیردولتی چهار درصد و بقیه از سایر منابع مالیاتی است.

وی اظهار کرد: ۷۷ درصد درآمد مالیاتی استان از تبریز، ۲.۳۷ درصد از مرند، ۲.۳۵ درصد از آذرشهر، ۲.۲۹ درصد از مراغه، ۱.۸۷ درصد از بناب و بقیه از سایر شهرستان های استان محقق می شود.

نقشه راه زنجیره تامین گندم تدوین می شود

رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارآفرینان و صنعتگران کشور مبنی بر نقشه راه توسعه اقتصادی کشور، گفت: در این راستا اولین دستور کار شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به نقشه راه زنجیره تامین گندم قرار گرفت زیرا این موضوع برای تامین امنیت غذایی مردم مهم است.

یونس ژائله، با بیان اینکه تلاش می شود در هر جلسه نقشه راهی برای زنجیره های تولید مطرح و تدوین شود، افزود: با توجه به اینکه تامین امنیت غذایی مردم بزرگترین دغدغه مدیران و مسوولان است باید با نقشه راهی برای خروج از این شرایط تهیه کرد.

وی با اشاره به هدف گذاری کشور برای واردات ۱۰ میلیون تن گندم از روسیه و قزاقستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه صنایع وابسته به این محصول و توسعه صادرات در اولویت قرار دارد باید سهم استان در تولید این کالای استراتژیک در کشور را افزایش داد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز، گفت: در این راستا و به منظور افزایش کمی و کیفی تولید گندم در اراضی کشاورزی باید از ارقام مرغوب سازگار با آب و خاک این استان برای کشت در اراضی کشاورزی دیم و آبی استفاده شود.

ژائله، ادامه داد: تقویت بخش کشاورزی پایدار، استفاده از بذرهای مطالعه شده و مورد تایید مراکز تحقیقاتی، تشویق کشاورزان به استفاده از این بذرها، توزیع کودهای شیمیایی مخصوص گندم در بین کشاورزان، افزایش ضریب مکانیزاسیون استان و ارایه تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان از دیگر راهکارها برای افزایش راندمان تولید و کیفیت گندم تولیدی است.

 در این جلسه عادل غلامی رییس امور شعب بانک ملی آذربایجان شرقی نیز گزارشی از وضعیت منابع و مصارف بانک های دولتی و خصوصی استان و سهم تسهیلات پرداختی از سوی این بانک ها را در ۹ ماه سال جاری ارایه کرد.

ارسال نظرات