تبریز- هنر قطاعی از جمله هنرهایی است که در ایران بر خلاف دیگر کشورها این هنر با آیات قرآن و اشعار شاعران آمیخته شده و زیبایی خاص و دل انگیزی به آن بخشیده و استاد سلیمان زاده با آن مشق عاشقی کرده است.
کد خبر: ۹۴۹۳۴۱۶
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ پشت میز کارم بودم چند دقیقه به قرار مصاحبه ام مانده بود، صدای تق تق در آمد و لحظه ای بعد مهمانی که منتظرش بودم در قاب در که جای گرفت و همه تصوراتم را با خلوص خود به هم ریخت.

از دو شب پیش که هماهنگ شدیم برای آمدن آقای چنگیز سلیمان زاده؛ استاد هنر قطاعی تا آن لحظه تصور می کردم با کسی دارای پرستیژ خاص هنری آن هم هنری از آن دست که بسیار نادر است روبرو خواهم شد.

با لبخندی که بر لب داشت چون پدری مهربان پس از خوش و بش و تعارفات معمول طوری مصاحبه را پیش برد که پاسخ سوالات روی کاغذی که داشتم را بی آن که بپرسم یکی یکی داد.

به نظرم رسید در کنار هنر قطاعی راوی بسیار خوبی است از حال و هوای هنر خود با گلایه هایی که از بی مهری زمانه در آن هویدا بود، راوی حال دل خود و هنری که علاوه بر قوت بازو و نور چشم، نبض قلبش را در واژه واژه خطوط ترسیمی اش به تپش خوانده بود تا مخاطبان با چشم دل آن را حس کنند و لذت ببرند.

استاد چنگیز سلیمان زاده، استاد رشته قطاعی در خصوص تاریخچه این هنر ارزشی می گوید: هنر قطاعی همزمان با ابداع کاغذ پدید آمده، از چین به ایران رسیده و از ایران به دیگر کشورها انتقال یافته است.

وی می افزاید: تنها نکته قابل تامل این هنر در ایران با دیگر کشورها آمیخته شدن این هنر با آیات قرآن و اشعار شاعران است که به آن زیبایی خاص و دل انگیزی بخشیده است.

استاد سلیمان زاده به آغاز فعالیت خود در این رشته هنری اشاره و بیان می کند: پیش از انقلاب شعارهای انقلابی را روی کاغذ برش می دادیم تا با اسپری در دیوارها حک شوند غافل از اینکه این هنر قطاعی بوده است.

وی ادامه می دهد: پس از انقلاب هم با وجودی که بارها به مناطق عملیاتی رفتم ولی همین هنر را که «کلیشه» می گفتند کار می کردم به طوری که سال ۶۵ من ۱۲ مرغ بسم الله و دو صلوات خاصه امام رضا(ع) را در این قالب کار کرده بودم بی آن که بدانم کارم هنر قطاعی است.

سلیمان زاده می افزاید: تا اینکه پس از حضور در جبهه ها و پشت سر گذاشتن دوران خدمت سربازی، دست روزگار طوری رقم زد که در مرکز آفرینش های هنری و آن هم اتفاقی مشغول به کار شدم و از آن پس کارم را به صورت جدی و حرفه ای با مطالعه و .‌‌ ... ادامه دادم.

وی به سال های دفاع و خلوص رزمندگان در آن نیز اشاره و اظهار می دارد:  حضور در جبهه و خدمت در بسیج عشق می خواهد که اگر همان خلوص آن زمان اکنون باشد خیلی از مشکلات به وجود نمی آید.

رهنر قطاعی و مشق عاشقی با آیات و صلوات

سلیمان زاده با اظهار تأسف از تغییر برخی ساختار های ارزشی و سبک زندگی در جامعه می گوید: امروز باید جوانان و نوجوانان را دریابیم و نسبت به ذائقه آن ها برنامه داشته باشیم چراکه تربیت درست آن ها آینده را تضمین خواهد کرد.

وی می افزاید: دو بار قرآن را در قالب این هنر کار کردم و صلوات خاصه در ابعاد دو متر، یک متر و 40 سانتی متر، در قالب دایره و آرم های مختلف چون مدافعان حرم، سوره کوثر، صلوات، اسامی ائمه اطهار و اشعار استاد شهریار و ... از دیگر فعالیت هایی است که در این زمینه کار کردم و امیدوارم ماه رمضان بتوانم نمایشگاهی در این خصوص دایر کنم.

رهنر قطاعی و مشق عاشقی با آیات و صلوات

این استاد برجسته که با کارگروه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی خانه نخبگان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه امامت تبریز همکاری دارد، همچنین به کار دیگر خود در خصوص روایت پیامبر گرامی اسلام در خصوص اهمیت صلوات اشاره و اظهار می دارد: این روایت را همراه با خود صلوات در راستای تبیین اهمیت آن کار کردم.

رهنر قطاعی و مشق عاشقی با آیات و صلوات

استاد سلیمان زاده با اشاره به فعالیت آموزشی خود در هنرستان میرک و خانه احسان بهزیستی به اهمیت آموزش پرداخته و می گوید: باید آموزش هنر به گونه ای باشد که فرد خود بتواند توانایی خود را نشان دهد نه صرف آموزش خالی باشد به قولی باید ماهی گیری را یاد داد.

وی علاوه بر اینکه در هنرستان میرک و بهزیستی هنرآموزانی دارد و تلاش می کند این هنر ارزشی را به علاقه مندان آموزش دهد، شاگردانی انگشت شماری نیز دارد که توانسته اند در عناوین مختلف بدرخشند.

استاد سلیمان زاده با وجودی که به خاطر بیماری کسالت دارد ولی با شوق و ذوق مصمم تر از لحظه قبل از هنرش و وقتی که برای آن می گذارد، سخن می گوید و این ها حاکی از آن است که این هنر نه تنها با روح و روانش که با جسم و جانش عجین شده است و همین روحیه خستگی ناپذیرش کرده است و پای هنرش چشم و دل می گذارد.

کیف مخصوص کارهایش را که با خودش آورده است باز می کند و هر اثری را از آن بیرون می کشد گویی جواهری است و به یقین همین طور است چراکه پای آن چه روزها را به شب رسانده و چه شب ها که خستگی نشناخته تا به ثمر برسد.

آرام آرام هر کدام را که بر می دارد قصه پیدایش و خلق آن را روایت می کند که رنگ خط و زمینه آن برای چه مفاهیمی است و اینجاست که می توان فهمید هنر زبان گویای هنرمند است و نبض قلبش که از ورای آن به گوش می رسد.

ارسال نظرات