خبرهای داغ:
رئیس انجمن تعزیه استان قزوین از کسب رتبه نخست تیم تعزیه‌خوانی استان قزوین در دومین همایش ملی "سیمای شاهچراغ(ع) در تعزیه" خبر داد.
کد خبر: ۹۴۹۵۵۶۲
|
۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

قزوین_ حشمت الله اسلامی در گفتگو با بسیج با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی "سیمای شاهچراغ(ع) در تعزیه" گفت: این همایش با حضور ۲۵ گروه تعزیه از ۱۸ استان کشور به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

وی افزود: تیم تعزیه استان قزوین با عنوان "تعزیه علمدار کربلا" متشکل از ۱۲ نفر شامل ۱۰ اجرا کننده بود که توانست در این همایش رتبه نخست را به خود اختصاص دهد و استان زنجان و کرمان هم توانستند در جایگاه دوم و سوم قرار بگیرند.

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین تاکید کرد: قزوین از دیرباز خاستگاه هنر تعزیه‌خوانی بوده و مردم استان هر ساله در مناسبت‌های مختلف به ویژه در ماه‌های محرم و صفر با برگزاری مراسم تعزیه‌ عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت(ع) نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله تیم‌های تعزیه‌خوانی‌ برجسته استان در روستای بکندی، حصارخروان، رزجرد و شینگل است و در شهر قزوین هم مراسم تعزیه‌خوانی همه ساله در منزل شهید عباس بابایی با حضور عاشقان و شیفتگان مکتب اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود.

اسلامی بیان کرد: انجمن تعزیه استان قزوین سال ۹۴ تشکیل شد و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، تعزیه‌سرای دائمی استان قزوین در زمینی به متراژ ۵ هزار متر واقع در منطقه گردشگری پارک فدک، جنب مزار شهدای گمنام احداث خواهد شد.

وی در ادامه با تشکر از همکاری صمیمانه مسئولان استانی گفت: از استاندار قزوین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اعضای شورای شهر و شهردار قزوین درخواست داریم همت بیشتری جهت تسریع در احداث تعزیه‌سرای دائمی استان صورت بگیرد.

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین عنوان کرد: هم اکنون ۶۲۰ نفر در انجمن تعزیه شهر قزوین عضویت دارند و در مجموع بیش از ۲ هزار تعزیه‌خوان در سطح استان قزوین فعالیت دارند.

وی در پایان تصریح کرد: قدیمی‌ترین نسخه تعزیه استان قزوین مربوط به دوران قاجار بوده و تقریبا ۱۲۸ سال پیش این نسخ نوشته شده است و آهنگ و مذمون تعزیه استان قزوین آن را از سایر سبک‌های تعزیه‌خوانی کشور متمایز ساخته است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها