خبرهای داغ:
بنیاد فرهنگی روایت فتح همزمان با برپایی هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با دعوت از فرماندهان سپاه ۵ استان کشور به دهکده برگزاری جشنواره، تفاهم ساخت ۵ فیلم سینمایی امضا کرد.
کد خبر: ۹۴۹۷۵۹۶
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری بسیج، مراسم امضای تفاهم‌نامه بنیاد فرهنگی روایت فتح برای تولید 5 فیلم سینمایی با سپاه های استانی همدان، خراسان شمالی، تهران بزرگ، گیلان و مازندران در دهکده هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار شد.

این مراسم با حضور سید محمد یاشار نادری مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح، جلال غفاری قدیر دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، سردار علی مقواساز معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین و فرماندهان سپاه استان‌های مذکور برگزار شد.

سردار محمد عبدالله‌پور فرمانده سپاه قدس گیلان، سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، سردار سیاوش مسلمی فرمانده فرماندهی سپاه کربلای مازندران و سردار اسماعیل فرجی فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی در این نشست حضور داشتند و هر کدام در سخنانی کوتاه اشاره‌ای به سوژه‌های مورد نظر در این تفاهم داشتند.

از جمله سوژه هایی که در این مراسم به عنوان موضوع مورد تفاهم برای ساخت فیلم سینمایی عنوان شد می‌توان به شهید شاهرخ ضرغام، شهید حسین بصیر، شهید محمدحسن طوسی، شهید رجبعلی محمدزاده، شهید همدانی، شهید سلگی و مرضیه حدیدچی که با نام طاهره دباغ اشاره کرد.

مدیرعامل بنیاد روایت فتح، جلال غفاری دبیر این رویداد، سردار مقواساز، سردار عبدالله‌پور، سردار مسلمی، سردار فرجی، سردار مجیدی در این مراسم حضور داشتند.

فقط امسال 9 فیلم در جشنواره داشتیم

محمدیاشار نادری با اشاره به نحوه فعالیت بنیاد اظهار داشت :  یکی از تکالیف بنیاد روایت فتح یک تکلیفی تولید فیلم‌های سینمایی درباره مفاخر ایران در تمامی استان‌ها است و کنگره شهدا بستری فراهم کرده تا همه ظرفیت‌ها و امکانات دست به دست هم داده و در مسیر پاسداشت یاد شهدا قدم برداریم، به این معنی که اگر فقط ما همه امکانات را بسیج می‌کردیم حداکثر سالی یک دو اثر تولید می‌شد اما هم افزایی مورد نظر  باعث شد تا  تولیدات سینمایی ما جهش جدی و اساسی داشته باشد.


گله گلعلی بابایی از بی توجهی فیلمسازان به کتاب‌های دفاع مقدس

نادری در ادامه افزود : مقام معظم رهبری یک بار فرمودند جهش صدبرابری را در زمینه آثار دفاع مقدسی انتظار دارند؛ به این ترتیب با تغییر رویکرد در دولت انقلابی و مدیران، آثار دفاع مقدس در سال جاری از مهجوریت خارج شد؛ به طوری که امسال 9 فیلم در جشنواره داشتیم. ما در شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس این ظرفیت داشتیم که 58 فیلم بلند و سریال مورد حمایت قرار دهیم. ضمن اینکه تجربه تولید در روایت فتح این جسارت را به ما داده تا از ظرفیت هنرمندان خانواده روایت فتح استفاده و آثاری را تولید کنیم. در نظر داریم با هم‌افزایی و کمک و پشتیبانی فرماندهان سپاه استانی بتوانیم برای سال آینده پنج فیلم درباره شهدای شاخص استان‌ها، فرماندهان و اتفاقات دوران مقدس تولید کنیم.

شهید حسین املاکی یک قهرمان است
سپس سردار عبداله پور فرمانده سپاه گیلان بیان کرد: فیلمی که قرار است ساخته شود درباره شهید حسین املاکی است که حضرت آقا در سال 80 گفتند اگر دنبال قهرمانی می‌گردید قهرمان ایشان است. حسین املاکی در عملیات والفجر 10 در جریان عملیات شیمیایی تصمیم بزرگی گرفت و ماسک خود را به دیگری داد. من هم سال 63 اولین بار او را دیدم که یک هیبت باعظمتی داشت، اهل ورزش‌های رزمی و با وقار بود.

عبدالله‌پور افزود: من آن زمان نیروی اطلاعات بودم و کار شناسایی می‌کردم اولین‌بار او را در حالی که به خاک‌ریز تکیه داده بودم دیدم. او در اوج تواضع بود و فرزند سومش را که به دنیا آمد، ندید. حسین در والفجر 10 وقتی شهید شد ناچار شدیم منطقه را ترک کنیم پیکر حسین هیچ‌وقت برنگشت اما ما آرامگاهی برای او در استان درست کردیم که تنها لباسش در آن دفن است و دیدنی است. درباره او هر عزیزی که بخواهد فیلم بسازد به طور کامل تیم تولیدکننده را پشتیبانی می‌کنیم، در این مسیر هم دنبال عدد و رقم و محاسبه نیستیم چون کار شهدا باید دلی باشد البته شهید خودش کمک می‌کند. ما در استان گیلان 8 هزار شهید داریم که برای هر کدام می‌تواند یک فیلم ساخته شود.

بیشترین شهید ترور مربوط به تهران است

سپس حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بیان کرد: لشکر 27 محمد رسول الله پانزده هزار شهید تقدیم کرده است و تهران بزرگ 24 هزار شهید دارد بیشترین شهید ترور مربوط به تهران است. تهران بزرگ خیلی از جاهایش قتلگاه خیلی از شهدای عزیز است. یکی دیگر از ویژگی‌های لشکر 27 این است که بیشترین فرمانده شهید را دارد. در کنار این‌همه فرمانده شهید، شهدایی داریم که نباید از آنها غافل باشیم ف

یلمی که قرار است تفاهمش امضا شود مربوط به شهید شاهرخ ضرغام است. او یکی از جوانان و لوتی های تهران بوده که در قبل از انقلاب از آن حال و هوا برخوردار بوده اما بعد از انقلاب یک تحول درونی پیدا می‌کند او در حرم امام رضا دچار تحول می‌شود به جبهه می‌رود و در منطقه ذوالفقاری به همراه جمعی از لوتی‌های تهران مقاومت می‌کنند اما شاهرخ شهید می‌شود و پیکرش پیدا نمی‌شود.

عملیات بزرگ والفجر 8 سوژه یک فیلم
در ادامه سردار مسلمی فرمانده سپاه کربلای مازندران اظهار کرد: فیلمی که قرار است ساخته شود بخشی از عملیات بزرگ والفجر 8 را روایت می‌کند که لشکر ویژه 25 کربلا یکی از لشکرهای عمل کننده در آن عملیات بوده، در این فیلم به نقش دو فرمانده شهید خواهیم پرداخت؛ شهید محمد طوسی و شهید حسین بصیر. من سال 99 وقتی در مازندران معرفی شدم از بچه‌ها درخواست کرده بودم به خانه یکی از سرداران شهید برویم، بچه‌ها ما را به منزل شهید طوسی بردند و همسرش خاطره‌ای همراه با گله گفت. همسرش می‌گفت روزی در یکی از مدارس تنها من را به عنوان همسر شهید معرفی کردند، یادی از همسرم نکردند و به شهدای استان‌های دیگر پرداختند واقعیت هم همین است که استان مازندران به شهدای خودش چندان نپرداخته است.

وی افزود: بعد از اینکه از منزل شهید بازگشتیم به این فکر کردیم که حتماً به این شهید که فرمانده اطلاعات عملیات بود و سردار بسیج به عنوان جانشین فرمانده بتوانیم فیلمی برای آنها بسازیم که آن‌ها را به نسل آینده معرفی کنیم قرار است برای سال 1403 کنگره شهدای را داشته باشیم و امیدوارم این هم یک اثر برجسته باشد برای اینکه برای نسل آینده بماند.

خراسان شمالی 3000 شهید تقدیم کشور کرده است
سپس سردار فرجی فرمانده سپاه جواد الائمه خراسان شمالی مطرح کرد: این استان در دوران دفاع مقدس 3 هزار شهید تقدیم کشور کرده، فیلمی که قرار است تهیه شود درباره جانشین یگان دریایی شهید رجبعلی محمدزاده است او در دفاع مقدس چندبار جانباز شد و با همان جانبازی در عملیات شرکت کرد. بعد از دفاع مقدس هم به عنوان رئیس ستاد تیپ و فرمانده تیپ منصوب شد و سپس به سیستان و بلوچستان به منظور تأمین امنیت و محروم زدایی مأمور شد اما در سال 88 توسط اشرار شهید شد.

وی افزود: مجموعه خراسان شمالی در خدمت است تا بتواند بخشی از رشادت‌های شهید محمدزاده را به تصویر بکشد یکی از شعارهای این شهید همیشه این بود که کار برای رضای خدا خستگی ندارد، این کار هم برای رضای خداست و نتیجه‌بخش خواهد شد محمد رضایی هم دیگر شهیدی است که البته خارج از این تفاهم‌نامه است او در دوران دفاع مقدس اسیر شد او از نیروهای اطلاعات عملیات بود سن کمی داشت و در جریان شکنجه همیشه استقامت می‌کرد و اطلاعاتی به نظام بعث نمی‌داد.


تشنه بودم وقتی از "شهدای تشنه لب" می‌نوشتم

سپس سردار مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین همدان بیان کرد: اتفاقاتی در استان همدان رخ داده که برخی از آنها نادر و نیازمند توجه است. ما دنبال این هستیم که شهید سعید قهاری را معرفی کنیم که یک زندگی بسیار مجاهدانه داشت، او فرمانده سپاه یزد بود و در جریان کنگره یزد، شهید قهاری در جهنم الدره به شهادت می‌رسد. توفیقی شد که شهید قهاری را با فیلم معرفی کنیم.

گفتنی است هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در 354 نقطه از 32 استان کشور به صورت سراسری و همزمان با برگزاری مرحله نهایی آن در خلیج فارس به دبیری جلال غفاری قدیر در حال برگزاری است.

اختتامیه این جشنواره 17 اسفند همزمان با میلاد امام زمان (عج) روی ناو شهید رودکی در آب های خلیج فارس برگزار می‌شود./تسنیم

ارسال نظرات
پر بیننده ها