خبرهای داغ:
جذب ۶ هزار میلیارد تومان بودجه تسهیلات اشتغال/ راه‌اندازی شبکه تسهیلگری بومی
کد خبر: ۹۴۹۹۰۴۳
|
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲

 

 

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح اقدامات شاخص حوزه اشتغال در سال جاری از راه‌اندازی شبکه تسهیلگری بومی اختصاصی بهزیستی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه تسهیلات اشتغال، ۸ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صورت رسمی در اختیار بهزیستی قرار گرفت که ۶ هزار میلیارد تومان جذب شد.

سید محمدحسن صافی رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح اقدامات شاخص حوزه اشتغال در سال جاری، تصریح کرد: از محل بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه تسهیلات اشتغال برای سازمان بهزیستی کشور درنظر گرفته شد که از میان ۱۶ بانک عامل ۱۵ درصد این منابع از سوی بانک ملی تخصیص پیدا نکرد و بانک صادرات تنها به پرداخت ۳۰ درصد بسنده کرد و مابقی بانک‌ها با توجه به تکالیف متعدد بند ب تبصره ۱۶ همچون جوانی جمعیت، ازدواج و فرزندآوری و اشتغال براساس اولویت پرداخت تسهیلات داشتند؛ لذا ما در سال جاری با اختلال جذب حداکثری موانع مواجه بودیم.

 رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ۳ برابری شدن منابع اشتغال ۱۴۰۱ نسبت به جذب بسیار بهتر منابع ابراز خرسندی کرد و گفت: از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه تسهیلات اشتغال، ۸ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صورت رسمی در اختیار بهزیستی قرار گرفت که ۶ هزار میلیارد تومان جذب شد.

 به گفته این مقام مسئول سال جاری ۸۳ هزار و ۹۵۲ طرح تسهیلگری اشتغال به بانک‌ها معرفی شد که از این تعداد ۶۲ هزار و ۶۶۸ طرح تسهیلات اشتغال را دریافت کردند که براساس ابلاغیه بانک تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات به افراد معرفی‌شده تعلق می‌گیرد البته برای اولین‌بار امسال برای ۲۰ کسب و کاری که نیازمند منابع بیشتر برای ایجاد شغل بودند همچون خیاطی، آرایشگری، کشاورزی و ... تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات درنظر گرفته شد.

ایجاد ۷۸ هزار و ۱۷۳ شغل براساس سامانه رصد سازمان بهزیستی کشور

صافی درخصوص سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اذعان کرد: تعهد کشوری بهزیستی در برنامه ششم توسعه کمتر از ۶۵ هزار نفر بود که با سیاست‌گذاری‌های صورت‌گرفته مبنا روی ۱۰۰ هزار اشتغال به شرط تامین منابع قرار گرفت؛ لذا در حال حاضر براساس ثبت در سامانه رصد برای ۷۸ هزار و ۱۷۳ نفر تسهیلگری اشتغال ایجاد کرده که حدود ۹۴ درصد صحت‌سنجی این مشاغل توسط مرکز پایش و رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید شده است.

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با رویکرد و چشم‌انداز یک دهه آینده باید صورت پذیرد، گفت: آماده‌سازی شغلی و ارائه تسهیلات و مشوق‌های بیمه‌ای در طی این سالها انجام شده است اما در زنجیره ارزش اشتغال به سبب موازی‌کاری‌ها، متولیان متعدد و نبود مهارت‌آموزی مبتنی بر بازار با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی، ادامه داد: در یکسال اخیر به دنبال ادبیات روزآمد و موفق اشتغال در سطح کشور هستیم و اینکه چطور می‌توان بدون تکیه بر تغییرات ساختاری مسیر میانه‌ای با تکیه بر توانمندی گروه‌های مردمی و افرادی که وابستگی سازمانی و استخدامی به بهزیستی ندارند و برای ما خدمات اشتغال اعم از آموزش مهارت، بازاریابی، استعدادسنجی و هدایت شغلی، اشتغال و فروش را پیش ببرند.

صافی در ادامه به تجربه خوب تسهیلگری اشتغال از طریق منابع بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: علی‌رغم سود ۱۲ درصدی تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در مقایسه با تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ که ۴ درصدی بود جذب منابع اشتغال به ۹۰ درصد رسید؛ در این راستا تفاهمنامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید و بنیاد برکت منعقد شد که مدل تسهیلگری اجرا شده در این تفاهمنامه کمک کرد تا ضمن دریافت مشاوره کسب و کار، ایجاد پرونده و تسهیل در ضمانت جذب خوبی داشته باشیم بطوری که بیش از ۶ هزار شغل مستقیم ایجاد شد.

راه‌اندازی شبکه تسهیلگری بومی اختصاصی بهزیستی در آینده‌ای نزدیک

 رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی شبکه تسهیلگری بومی اختصاصی بهزیستی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: امیدواریم با این شبکه به صورت متمرکز با حفظ زنجیره ارزش اشتغال کار را پیش ببریم و بتوانیم با ساختارسازی متناسب با ادبیات روز اشتغال این موضوع را در بهزیستی نهادینه کنیم.

وی به ثبت‌نام بیش از ۴۰ هزار نفر مددجوی بهزیستی در سامانه افراد جویای کار اشاره کرد و گفت: سامانه www.jobwo.ir  براساس تاکید رئیس جمهور درخصوص ارائه فهرستی از افراد جویای کار تحت پوشش بهزیستی به منظور در اولویت قرار گرفتن اشتغال راه‌اندازی شد که تاکنون ۲۰ هزار و ۷۹۸ نفر ثبت‌نام خود را تکمیل و نهایی کردند.

صافی، توضیح داد: این افراد در ۳ گروه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ گروه اول مربوط به افراد فاقد مهارت است که طی تفاهم‌نامه‌ منعقد شده با مراکز آزاد فنی و حرفه‌ای و مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای، بحث مهارت‌آموزی این افراد به طور جدی پیگیری می‌شود؛ گروه دوم افراد تحت پوشش دارای مهارت و فاقد شغل است که ضمن معرفی فرصت شغلی و کارفرمایان در صورت تمایل درخصوص دریافت تسهیلات اشتغالزایی راهنمایی می‌شوند و گروه سوم افرادی هستند که مدرک دانشگاهی دارند و تمایل دارند از طریق آزمون ۳ درصد استخدام شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده ۱۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را در اجرای ماده (۱۲) این قانون استخدام کنند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معاف هستند، همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی و یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار می‌باشند حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش‏‌فرما معاف می‏‌شوند. حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی اینگونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.

۳۱ هزار نفر از سازمان بهزیستی کشور مشوق حمایتی و بیمه‌ای می‌گیرند

وی، تصرح کرد: در حال حاضر ۳۱ هزار نفر از سازمان بهزیستی کشور مشوق حمایتی و بیمه‌ای می‌گیرند که لیست این افراد به سازمان تامین اجتماعی ارسال شد تا از سال آتی پرداخت بیمه این افراد به صورت منظم و الکترونیک صورت پذیرد که این مهم در تثبیت شغلی این افراد بسیار موثر است.

ارسال نظرات