امام جمعه موقت یزد با تاکید بر لزوم حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و اعتقادات مردم یزد توسط گردشگران نوروزی گفت: مردم نیز برای برخورد با بی حجابی و روزه خواری علنی به تذکر لسانی بسنده کنند.
کد خبر: ۹۴۹۹۴۵۲
|
۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، حجت الاسلام سید ناصر محمدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با اشاره به ۲۹ اسفند و ملی شدن صنعت نفت اظهار داشت: نفت ایران بر اساس یک قرارداد ۶۰ ساله برای انگلیس بود و سهم بسیار ناچیزی از نفت ایران به کشور خودمان می‌رسید و زمانی که ۳۰ سال از این قرارداد گذشته بود، انگلیس‌ها نیاز روزافزون به نفت را حس کردند.

وی افزود: رضاخان را به نحوی تحریک کردند که رضا خان بگوید من این قرارداد را قبول ندارم و قرارداد را پاره کرد، اما زمانی که این اقدام انجام شد، رضاخان را تهدید به شکایت به لاحه کردند، اما رضا خان تسلیم شد و مقرر شد قرارداد مجددی به مدت ۶۰ سال از زمان قرارداد جدید نوشته شود و مجلس نیز مصوب کرد که از سال ۱۳۱۱ دوباره به مدت ۶۰ سال نفت ایران در اختیار انگلیس باشد.

محمدی عنوان کرد: مصدق در سخنرانی خود اعلام کرد که خیانتی که رضاخان به کشور خود کرد در تاریخ بشریت هیچکس به کشور خود نکرد.

امام جمعه موقت یزد ادامه داد: پس از کش و قوس‌های بسیار، سرانجام در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ ملی شدن صنعت نفت در مجلس ایران مصوب شد، اما پس از کودتا باز هم نفت به خواست و اراده انگلیس استخراج می‌شد و به فروش می‌رفت، اما ملی شدن واقعی صنعت نفت با پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن سال نو و بهار طبیعت افزود: همانطور که طبیعت و سال نو می‌شود، همه ما نیز باید نو شویم و دل‌های ما باید متحول شود و به مصداق دعای تحویل سال تغییر کنیم.

وی با اشاره به مصادف شدن بهار طبیعت و بهار قرآن و ماه رمضان گفت: ماه رمضان فقط برای روزه داران نیست و حتی کسانی که روزه نمی‌گیرند، باید حرمت این ماه را حفظ کنند و با توجه به اینکه میزبان گردشگران نوروزی هستیم، هم باید از مهمانان خود استقبال کنیم و هم حرمت ماه خدا را حفظ کنیم.

محمدی با تاکید بر اینکه تا می‌توانیم باید به مهمانان خود کمک کنیم و هوای آن‌ها را داشته باشیم، افزود: مهمانان نیز وظیفه دارند حرمت شهر ما را حفظ کنند و از روزه خواری پرهیز کنند، نگویید چرا روزه نگرفته‌ای بلکه باید به روزه خواری علنی او انتقاد شود.

وی بیان کرد: حفظ حجاب نیز از ضرورت هاست و مردم باید به مهمانان تذکر مهربانانه دهند و با زبان ملایم و منطقی برای حفظ حجاب تذکر دهند و بیشتر از تذکر لسانی نیز وظیفه‌ای نداریم و نباید با مردم کلنجار برویم.

ارسال نظرات