خبرهای داغ:
تبریز- سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بنابر پیش بینی و هشدارهای صادر شده اداره کل هواشناسی، کشاورزان باید در روزهای ابتدایی سال جدید به ویژه پنج روز نخست فروردین ماه برای مقابله با سرمای دیررس بهاره آماده شوند.
کد خبر: ۹۴۹۹۶۶۹
|
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر کرامتی، در جلسه بررسی سرمای دیررس بهاره، احتمال برودت هوا در روزهای ابتدایی سال 1402 به ویژه روزهای یکم تا پنجم اسفند را متصور دانست.

وی با اشاره به لزوم آمادگی کشاورزان، باغداران و بهره برداران بیان کرد: باید برای پیشگیری و کاهش آسیب های وارده به باغات و زمین های کشاورزی، برای مقابله با این موج سرما که بنا بر پیش بینی اداره کل هواشناسی استان، از یکم فروردین در آذربایجان شرقی مستقر خواهد شد، آماده باشیم.

کرامتی با اشاره به احتمال وارد آمدن خسارت به محصولات زراعی پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا، گفت: محلول پاشی غلات با اسیدهای آمینه پتاسیم دار و آبیاری با سولوپتاس پس از تنش می تواند در بحث بازیابی و ترمیم خسارت موثر باشد.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در مزارع کلزا خسارت دیده، تغذیه با کود سولفات آمونیوم یا اوره به همراه آبیاری می تواند در ترمیم مزرعه موثر باشد.

کرامتی در خصوص اقدامات لازم برای ترمیم مزارع غلات پس از بروز تنش سرما، گفت: محلولپاشی با اسیدهای آمینه و عصاره جلبک دریایی و کاربرد اسیدهیومیک و سولوپتاس به همراه آبیاری می تواند موجب ترمیم مزرعه شود.

وی در خصوص اقدامات لازم برای پیشگیری از سرمازدگی در باغات اظهار کرد: ایجاد دود از طریق کاه و کلش و کودهای حیوانی و شاخ و برگ هرس شده درختان، استفاده از بخاری های باغی، آبیاری بارانی و مه پاش در باغات، استفاده از دستگاه های مولد باد و دودزا و دستگاهای ضدسرما می تواند موجب کاهش خسارات ناشی از برودت هوا شود.

کرامتی محلول پاشی با اسید امینه ها وکودهای پتاس بالا وسمپاشی با روغن ولک جهت تاخیر در بیدار شدن جوا نه ها را از دیگر اقداماتی دانست که باغداران باید چند روز قبل از ورود موج سرما برای پیشگیری از سرمازدگی یکم تا پنجم فروردین ماه، انجام دهند.

 هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن صدور اطلاعیه ای در خصوص نفوذ هوای سرد از روز سه شنبه یکم فروردین تا پنجم فروردین و کاهش 8 درجه ای دما در برخی از نقاط استان تا منفی 3 درجه سانتی گراد به ویژه در شهرستان های اهر، بستان آباد/تیکمه داش، چاراویماق، خداآفرین، سراب، کلیبر، میانه، هریس، هوراند، هشترود  و ورزقان احتمال خسارت به محصولات زراعی و باغی در این ایام هشدار داد.

ارسال نظرات