ضرورت تبدیل سیاست رسانه ای کشور به حالت تهاجمی
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ متن یادداشت یکی از فعالان رسانه ای را به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی به شرح ذیل تقدیم شما مخاطبان عزیز می کنیم:
بسمه تعالی
۲۷ اردیبهشت یکی از مهم ترین روزها در تقویم است که منطبق بر نگارش مناسبتها به عنوان روز جهانی ارتباطات نام گرفته است و نشان دهنده اهمیت ارتباطات برای افزایش آگاهی بشری و توسعه فن آوری های مورد استفاده در این زمینه می باشد.
یکی از ارکان مهم در ارتباطات، روابط عمومی ها هستند که نقش تعیین کنندهای در کیفیت ارتباط ایجاد می کنند و هرچه مسئول روابط عمومی در حوزه مسئولیت خود دارای فن، مهارت، دانش و اطلاعات باشد به همان میزان در کیفیت اطلاع رسانی و اقناع سازی موفق تر خواهد بود، پس مشخص می شود روابط عمومی اهرم قوی و مناسبی در انعکاس قابلیت های یک مجموعه است که باید از میان توانمند ترین افراد انتخاب شود که در عمل باید دید آیا در واقعیت هم همین گونه است؟!
متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از مسئولان روابط عمومی به دلیل نگاه حاشیه ای مدیران یا عدم برخورداری از دانش و سواد مرتبط با آن انگیزه ای برای خدمت در این عرصه ندارند، بنابراین رسالت آنها به شکل مطلوب انجام نمی شود.
یکی دیگر از الزامات ارتباطی با توجه به فراگیری ابزار دیجیتال در این عرصه، سواد رسانه است که در سطح کلان از مسئولین اجرایی کشور تا مدیران میانی و مردم نیاز ویژه ای به آن دارند و حوادث امنیتی سال گذشته و سنوات قبل به روشنی نشان داد که اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان به عنوان کاربران اصلی فضای مجازی چه اندازه از سواد رسانه فاصله دارند و دشمن نیز با استفاده از این خلأ دانشی و بهره برداری از تکنیک های عملیات روانی به سود جبهه خود حرکت کرد.
جهانی شدن ارتباط و فراگیری تعاملات اطلاعاتی فراتر از مرزهای جغرافیایی اثبات می کند که سیاست گذاران باید به امر رسانه به عنوان یک راهبرد عملیاتی برای حفظ و بقای کشور و مهم تر از آن برای حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی نگاه کنند چرا که امروز، و البته از دیر زمانی در سایه غفلت عمومی از رسانه به عنوان مهم ترین ابزار عملیاتی برای استحاله فرهنگی اجتماعی در کشور بهره برداری می کند.
روز جهانی ارتباطات و توجه به مقوله جهانی آن بیانگر این است که کسانی در ادامه راه موفق تر هستند که از ابزار ارتباطات و رسانه ای به نفع خود استفاده کنند، پس لازم است سیاست رسانه ای کشور از حالت تدافعی محض به حالت تهاجمی تبدیل شده، در استفاده از بسترهای کسب خبر در لایه های اجتماعی تجدید نظر اساسی صورت گرفته و ضمن ارتقاء سواد رسانه در تمام اقشار جامعه راهبردهای مواجهه با شگردهای ضد فرهنگی دشمن با حالت اقناع سازی کاربران ابزار رسانه، صورت گیرد که در این امر با در نظر گرفتن تمام ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید حرکت کرد.
نوع حضور بسیاری از نوجوانان و جوانان ما در عرصه ارتباطات نشان می دهد در بسیاری از موارد دشمن در حال رسیدن به مقصد است، نوع پوشش، تنوع مد و مدل در لباس، ظاهر، مو و ... و حتی نوع افکار، عقاید و باورهای نسل حساس و تعیین کننده آینده کشور نشان می دهد در موارد زیادی به دلیل حاکمیت ابزار ارتباطی بیگانه در فضای مجازی، استحاله فرهنگی شدیدی در حال شکل گرفتن است که نگاهی به اتفاقات فضای حقیقی، خطر را ملموس تر خواهد کرد.
یادداشت: احسان ربیعی