خبرهای داغ:
یک فعال اقتصاد مقاومتی در گفتگو با بسیج:

طلای سفید حوزه دامداری چیست؟ / تولید خوراک جدید و کاهش ۵۰ درصدی تلفات دام‌ها

علیرضا یوردخانی گفت: حدود ۲۰ میلیون تن، پسماند کشاورزی در کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن، میزان زیادی خوراک دام تولید کرد.
کد خبر: ۹۵۱۴۴۸۹
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

تولید خوراک دام از پسماند‌های کشاورزی با همت عشایربه سرانجام رسید/ توانائی تولید ۲ برابری گوشت قرمز را داریم
علیرضا یوردخانی مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری شهرستان‌های گرمسار و آرادان که یک بسیجی فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی است، با حضور در خبرگزاری بسیج، بمناسبت هفته گرامیداشت بسیج عشایری و با بیان قسمتی از خدمات عشایر کشور، به خبرنگارما گفت: حدود ۵ درصد شهدای دفاع مقدس از عشایر می‌باشند و جامعه عشایری در کنار این فداکاری ها، نمونه‌ای از اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: در حالی که حدود ۳۰ رصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را عشایر تولید می‌کنند، اما از کمترین امکانات ورزشی و رفاهی و آموزشی برخوردار هستند، ولی بیشترین خدمات را به جامعه عرضه می‌کنند.

این بسیجی فعال درعرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه از حدود ۸۰ میلیون راس دام سبک کشور، حدود ۲۴ میلیون راس آن متعلق به عشایر است، گفت: هر چادر عشایری، یک کارگاه تولیدی، یک پاسگاه محیط زیستی و یک پاسگاه مرزبانی در کشور است و هر کجا این چادر برپا شود در آنجا شاهد امنیت پایدار هستیم.

وی افزود: شرکت تعاونی عشایری گرمسار و آرادان را که در سال ۹۵ منحل شده بود مجدد در سال ۹۶ احیا و در سال ۱۴۰۰ نخستین خط تولید خوراک دام را بااستفاده از پسماند‌های کشاورزی احداث کردیم.

یوردخانی با اشاره به اینکه پسماند‌های کشاورزی، آشغال و دور ریز نیست و پسماندهایی مانند تفاله چغندرقند، جو، خرما، نیشکر، انگور، مرکبات و... قابلیت تبدیل به تولید خوراک دام را دارند، تصریح کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات باغی و زراعی کشور تبدیل به پسماند می‌شود در حالی که در خیلی از کشور‌ها ۶۰ درصد خوراک دام شان را از این پسماند‌ها تولید می‌کنند، اما در کشورما این درصد، خیلی کم می‌باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دربخش نهاده‌های دامی خام وارداتی، که با ارز دولتی و با مشقات زیاد وارد کشور می‌شود حدود ۵۰ درصد آن از بین می‌رود افزود: ما با استفاده ازخطوط تولیدی توانستیم پسماند‌هایی مانند جو، چغندرقند و گوجه را بسته بندی (وکیوم) کردیم تا ماندگاری آن زیاد شود و سپس آن را با قیمت ارزان در اختیار دامداران قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری شهرستان‌های گرمسار و آرادان در استان سمنان گفت: پسماند چغندر یک خوراک کامل دامی می‌باشد و ما آن را با قیمت کیلویی ۲۰۰۰ تومان، به جای قیمت ۱۲ هزار تومانی محصول جو، در اختیار دامداران گذاشتیم که با این کار هم درآمد آن‌ها بالا رفت و هم هزینه‌هایشان کم شد.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: آخرین خط تولیدی ما که بزرگترین کارخانه تولید خوراک دام سبک عشایر کشوراست را وقتی احداث کردیم که خیلی‌ها می‌گفتند نمی‌شود و نمی‌توان در ایران کار کرد، اما ما با پشتیبانی حدود ۷۰۰ خانوارعشایر، این کار بزرگ را انجام دادیم.

وی افزود: قبلا در کشور همه نگران بودند برای دفع مثلاً تفاله چغندر و جو که دارای بوی بد و متعفن و دارای مشکلات زیست محیطی بود، اما هم اکنون ما آن را تبدیل به خوراک دام کرده ایم و این خوراک دام یعنی طلای سفید برای کشور.

وی با اشاره به اینکه راهکار اصلی رفع مشکلات کشور، آموزش است، گفت: ما هم اکنون ۱۸ نوع خوراک دام تولید می کنیم و آماده هستیم تجربیات خود را در اختیار دیگر کشاورزان و دامداران قرار دهیم و الان اگر هزار تن نهاده خام دامی به ما تحویل دهید ما با استفاده از پسماندهای کشاورزی و مکمل ها و سبوس گندم، می توانیم آن را تبدیل به ۲ برابر آن کنیم و تحویل دامدار دهیم.

یوردخانی همچنین تصریح کرد با اقداماتی که در خطوط تولیدی ما انجام شد هم اکنون در شهرستان های گرمسار و آرادان در استان سمنان هیچ دامداری به علت مشکلات مالی، بدون خوراک دام نمی ماند و ما علاوه بر سمنان به استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، تهران و قم هم خوراک دام صادر می‌کنیم اما دوست داریم مسئولان کشور این فناوری پربازده که هم اکنون به باروری مطلوب رسیده است را در سراسر کشور تکثیر کنند.

وی همچنین افزود: الان در آخرین زنجیره تولید، یعنی توزیع گوشت، مافیا وجود دارد که اگر این آخرین حلقه زنجیر، کامل شود مردم با قیمت کمتری گوشت قرمز را تهیه خواهند کرد.

تولید خوراک جدید و کاهش ۵۰ درصدی تلفات دام‌ها
این فعال اقتصاد مقاومتی همچنین درباره تولید خوراک جدید که موجب کاهش تلفات دام ها شده است گفت: امسال با استفاده از تولید خوراک " استارتر" جلوی کاهش ۵۰ درصدی تلفات بره شیری را گرفته ایم یعنی ما خوراک برای قبل از زایش، بعد از زایش، برای بره شیری و برای پرواربندی را با در نظر گرفتن زمان بندی مشخص مصرف آن تولید کرده ایم که ایم محصول موجب شده است دام ها استخوان دارتر و میزان گوشت شان بهتر شود.

برخی افراد هستند فقط لفظ "نمی شود" را بکار می برند / اسم این ها را گذاشته ام " تفکر دنده عقب "
وی همچنین با انتقاد از افرادی که دائم می گویند نمی شود، نمی توانیم، نمی توانید تصریح کرد: برخی افراد هستند فقط لفظ نمی شود را بکار می برند که من اسم این ها را گذاشته ام " تفکر دنده عقب " و این ها نمیخواهند کشور جلو برود در حالی که به عنوان مصداق، ما با اقداماتی که در این کارخانه انجام دادیم به همه ثابت کردیم که می شود از کمترین ها به بیشترین و بهترین ها رسید.

امسال وضع مراتع ما بهتر از سال قبل است و قیمت دام هم الان به قیمت تمام شده خود رسیده است و توجیه اقتصادی و جاذبه تولید برای دامداران ایجاد کرده است

این بسیجی فعال همچنین گفت: امسال وضع مراتع ما بهتر از سال قبل است و قیمت دام هم الان به قیمت تمام شده خود رسیده است و توجیه اقتصادی و جاذبه تولید برای دامداران ایجاد کرده است اما سال قبل قیمت جو 2 هزار تومان بود قیمت نهاده‌های دامی را بالا بردند و دولت قیمت دام را روی ۶۰ هزار تومان ثابت نگه داشت که بااین کار، کلی دام مولد راهی کشتارگاه شد و بعد از آن گفتند آمار تولید گوشت در کشور بالا رفته است اما این مطلب درست نبود چون آمار دام مولد کشتار شده که حدود ۳۰ درصد برآورد می‌شد علت این افزایش بود.

با امضای قرارداد پرواربندی دام مازاد عشایر، می توان تولید گوشت را ۲ برابر کرد

وی همچنین تصریح کرد امسال پیگیر قرارداد پرواربندی دام مازاد عشایر با هدف افزایش تولید و جلوگیری از کشتار دام های کم وزن هستیم به نحویکه نهاده های دامی را برای مدت حدود ۶ ماه در اختیار دامداران بگذاریم تا آن‌ها بدون دغدغه، پرواربندی دام‌های خود را شروع کنند تا با این کار در ماه‌های آبان تا آخر سال، مشکل کمی تولید نمایان نشود و اگر این قرارداد نهایی شود مقدار تولید گوشت توسط عشایر ۲ برابر خواهد شد که این موضوع به راحتی هم شدنی است.

یوردخانی همچنین گفت: قیمت فعلی دام زنده ۱۳۵ تا ۱۴۵ هزار تومان برای بره پروار بندی شده است اما در بازار قیمت گوشت بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می باشد که اگر زنجیره تولید کامل شود مصرف کننده می تواند گوشت را با ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان ارزانتر تهیه کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری شهرستان های گرمسار و آرادان همچنین با اشاره به خودکفایی ۹۰ درصدی ایران در تولید گوشت قرمز افزود: در کشور توانایی خودکفایی کامل گوشت وجود دارد و حتی ما می توانیم صادرکننده گوشت هم باشیم اما متاسفانه وجود مافیا موجب شده است که ما نتوانیم این ۱۰ درصد مابقی را در داخل تولید کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: خرید و ذبح دام در سال گذشته توسط شرکت پشتیبانی امور دام در حالیکه که بره یک سوم وزن مطلوب خود را داشت موجب ضرر به مردم شد. کشتار دام در وزن پائین مثلا ۱۰ کیلوگرم، در حالیکه می توان آن را به وزن 30 کیلوگرم و بیشتر رساند یعنی در نهایت باید۲۰ کیلو واردات گوشت با ارز دولتی انجام شود. که اگر نهاده های کشاورزی به موقع تامین و بدست دامدار می رسید این مشکلات پیش نمی آید چون ما همه زیرساخت‌های تولید کامل گوش را در کشور داریم اما مردان و مدیران میدانی برای این عرصه کم داریم .

به گفته وی در شهریور۱۴۰۱ بین ۴ تا ۵ میلیون راس دام مازاد در کشور داشتیم اما چرا سه ماه بعد ما وارد کننده گوشت قرمز شدیم و بنده حاضرم دراین باره با هرشخصی به مناظره بنشینم .

این فعال بخش عشائری کشورهمچنین با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به موضوع تولید گیاهان دارویی در کشورافزود: هم اکنون حدود ۱۸۰ نوع گیاه دارویی فقط در منطقه البرز مرکزی وجود دارد در حالی که از آنها استفاده لازم نمی شود در حالیکه با آموزش نحوه کشت و برداشت گیاهان دارویی به عشایر و روستاییان و ایجاد صنایع وابسته به آن، می توان اشتغال و درآمدزایی خوبی برای مردم ایجاد کرد.

وی همچنین با انتقاد از کم توجهی به موضوع گردشگری عشایر گفت: این موضوع یکی از پردرآمدترین بخش ها می تواند باشد چرا مسئولان مربوطه به آن توجه لازم نمی کنند؟

علی رضا یوردخانی در پایان گفتگو با اشاره به اینکه من خود یک عشایر هستم افزود: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی حسابداری هستم و ۳ فرزند دختر دارم که دختر بزرگم، هم اکنون در رشته مهندسی عمران و دو دختر دیگرم نیز در مقطع دبستان، مشغول تحصیل می باشند.

ت 8991

ارسال نظرات
آخرین اخبار