به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، معاونت تبیین و گفتمانسازی سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی در پاسخ به برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص دینگریزی جامعه اسلامی و جوانان کشورمان آورده است:
این یک قاعده اثبات شده است که هر سال مراسم عاشورای حسینی پر فروغ تر و پر شورتر از سال های گذشته برگزار میشود. امسال هم این قاعده به زیباترین شکل ممکن به اثبات رسید.
از حضور خیابانی پررنگ دهها هزار دسته و هیات سینه زنی و زنجیرزنی در سراسرکشور، برپایی تکیهها و محافل عزاداری، مجالس فراوان نوحهخوانی و روضه خوانی، دعاخوانی و قرائت زیارت نامه، تعزیه خوانی و علامت گردانی، نصب پرچمها و بیرقهای سیاه تا برپایی صدها موکب پذیرایی، نذورات گسترده مردمی، پخش وسیع مواد غذایی در درب منازل، نذرخون و شمع گردانی و از این قبیل اعمال خداپسندانه و قابل ستایش که بی شک منشایی جز باورهای پاک، انگیزههای الهی، اعتقادات مذهبی، پاسداشت عشق و ایثار، از خودگذشتگی و مظلومیت نداشته و ندارد.
این در حالیست که عده ای تحت عنوان جامعه شناس و روانشناس اجتماعی، فعال سیاسی و رسانهای و... مدعی دین گریزی جامعه اسلامی و ضعیف شدن باورها و اعتقادات مذهبی جوانان میباشند. صرف نظر از انگیزهها و اهداف مدعیان دین گریزی، پرسش اساسی این است که چرا برخلاف حضور میلیونها جوان مشکی پوش در ایام سوگوا ری سالار شهیدان، عدهای مدعی دین گریزی جامعه اسلامی و جوانان کشورمان می باشند ؟
سه گونه پاسخ در این رابطه قابل ارائه می باشد:
الف) پاسخ بدبینانه این است که این افراد در زمین دشمنان ملت ایران قرارگرفته و به دو هدف دشمن در نومید سازی و ایمان سوزی مردم بویژه جوانان کمک می کنند. با این نگاه کسانی که مکررا ادعا می کنند که دین مردم کاهش یافته و مردم از دین گریزانند در واقع به دین گریزی را تئوریزه و تبلیغ می کنند تا شاید تعدادی از افراد سست ایمان به توجیه اباحه گری و لاقیدی خویش بپردازند.
ب) پاسخ خوش بینانه این است که ادعای فوق در تحلیل برخی از رفتارهای ناپسند و هنجارشکنی تعداد معدودی از بانوان جامعه صورت گرفته است و از منظر مدعیان دین گریزی قاعده دیگری توان تفسیر آن را ندارد. قاعده ای که به لحاظ عملی فاقد پشتوانه پیمایشی و از منظر اجتماعی در مصادیق زیادی قابلیت تعمیم ندارد. گواه این مدعا نتایج پیمایشی است که در باره انگیزه قریب به 1000 نفر از بانوان کشف حجابی تهران صورت گرفته و نتایج آن نشان می دهد تنها 6/15 درصد از آنها حجاب را حکم الهی و دستور خداوند دانسته و 6/85 درصد آنها انگیزه خود را جذابیت بیان کردهاند.
ج) پاسخ واقع بینانه این است که 22 سال فعالیت رسانهای دشمن در راستای جنگ شناختی علیه ملت ایران، نتایجی داشته که برخی از مدعیان دین گریزی را نیز قربانی خویش ساخته است. از این منظر کسانی که دین گریزی را در تنها تفسیر رفتارهای قانون شکنانه می دانند در واقع به وصف حال خویش پرداخته و حدیث نفس می کنند. و حال آنکه اگر بخشی از جوانان کشورمان تحت تاثیر جنگ شناختی دشمن قرار گرفته و به رفتارهایی مبادرت می کنند که از آنها خواسته می شود، میلیونها جوان در سراسر جهان هم تحت تاثیر فضاسازی دستگاه رسانههای غرب قرار نگرفته و به معنویت گرایی و دین مداری روی می آوردند که اقبال به عاشورا و امام حسین (ع)، بزرگداشت مراسم شیرخوارگان حسینی در کشورهای مختلف از جمله پیامدهای آن می باشد.
تعبیر دین گریزی برای رفتار اجتماعی برخی از مردم و جوانان در شرایط فعلی در حالی صورت می گیرد که این تعبیر از تبیین مصادیق گذشته و تاریخی حتی در باره ادیان دیگر هم بر نمی آید. چنانچه در باره لشکریان یزید و قاتلان پسر رسولخدا(ص) هم تعبیر دین گریزی بکار نرفته و بسیاری از آنها دین داران نمازشب خوان، حافظان قرآنی بودند که تحت زعامت بزرگان دین مداری چون عمربن سعد، شمر و ... برای تقرب به خدای متعال وارد دشت کربلا شده بودند. بنابراین واقعه کربلا را محصول انحرافی می دانند که بر اثر جنگ شناختی بنی امیه صورت گرفته بود.
از این رو، زینب کبری در جهاد تبیین پس از عاشورا و برای رساندن پیام کربلا ابتدا به معرفی خویش پرداخته و وقتی مردم متوجه ارتباط آنها با خاندان نبوت می شدند، در مقابل یزیدیان قرار می گرفتند.
عاشورا خود محصول جنگ شناختی دشمنان آل الله بود و درس بزرگ عاشورا به مدعیان دین گریزی این است که به جای تفسیرهای وارانه لطفا دین را به مردم و جوانان معرفی نمائید تا اقبال آنها را ببینید.
معاونت تبیین و گفتمانسازی سازمان بسیج اساتید کشور