خبرهای داغ:

مردم اردبیل به داشتن سه هزار و ۴۰۰ شهید آسمانی افتخار می کنند

وظیفه ما شناساندن شهدا و سیره آنان به نسل امروز است، اگر قهرمانان واقعی را به آنان بشناسانیم، دیگر دنبال قهرمانان پوشالی فضای مجازی نمی روند.
کد خبر: ۹۶۳۰۱۵۹
|
۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲

هشت سال دفاع مقدس نمایان گر  پايداري و فداکاري ملتي است که در راه دفاع از  انقلاب و ميهن اسلامي خويش، قله هاي بلند رشادت و شهادت را درنورديد و دشمن را در رسيدن به اهداف خود ناکام گذاشتند . به منظور گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس ، مدیر موزه شهدای استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج  اظهار کرد:  دانش آموزان در تاریخ انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی، فرهنگ ایثار و شهادت را سرلوحه خود قرار دادند و در برابر دشمن ایستادگی کردند و حتی یک وجب از خاک وطن را به دشمن ندادند.

 
سید سعید اطهر نیاری گفت:  وظیفه ما شناساندن شهدا و سیره آنان به نسل امروز است،  اگر قهرمانان واقعی را به آنان بشناسانیم، دیگر دنبال قهرمانان پوشالی فضای مجازی نمی روند . قهرمانانی که توسط کشورهای غربی ساخته و پرداخته شده اند .


وی افزود : استان اردبیل به داشتن سه هزار و ۴۰۰ شهید آسمانی از جمله شهیدان پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافع حرم و سایر شهدا افتخار می‌کند که در موزه شهدا آثار مکتوب ۲۴۰ شهید این استان گنجانده شده است .  تصاویر، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، جانماز، تسبیح، مهر، انگشتر، اثر هنری، عینک، نوار سخنرانی، پلاک شناسایی، پیشانی بند، کلاه آهنی، پوتین، مقالات، کتاب‌ها و آثار شهدای فرمانده و شاخص استان اردبیل  در موزه نگهداری می‌شود.


به گفته مدیر موزه شهدای استان اردبیل
 آثار موزه‌ای ۱۲۰ شهید، تصاویر مستند ۸۵ شهید، ۴۰ وصیت کتابت شده به خط نستعلیق و ۲۰ تابلو هنری نقاشان برجسته استانی و کشوری در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.


وی گفت: در بازدید مدارس و دانشجویان  از موزه خاطراتی از شهدا روایت می شود و امروز وظیفه ما در دفاع از آرمان ها شناساندن نسل قهرمان است. شهید فریدون پیرحقی،  اولین شهید دانش آموز اردبیل که سی ام آبان 1359 در دومین ماه جنگ به شهادت رسید.  این نوجوان با درایت و بصیرت راه خود را انتخاب کرد.

 
وی گفت: نقش بسیج در هفته دفاع مقدس برجسته و ستودنی و  عامل روحیه و همیاری و مسئولیت پذیری بود  .


مدیر موزه شهدای استان اردبیل در رابطه با قدمت موزه عنوان کرد: موزه شهدای استان اردبیل  خانه تاریخی خاندان رضازاده با ۱۲۰ سال قدمت  در محله قدیمی اوچ‌دکان شهر اردبیل دایر شده و در سال ۱۳۹۰ بعنوان موزه شهدا لقب گرفت.  در‌۲ طبقه دارای سالن‌های راست قامتان، افلاکیان، عرشیان، سبکبالان، عارفان، یادیاران و طلایه داران است و ۷۷ ویترین دیواری، ۱۹ ویترین وسطی، ۶۰ گالری، ۱۲۰ بوفه تصاویر شهدا و تابلوهای هنری و  آثار مکتوب ۲۴۰ شهید از سه هزار و ۴۰۰ شهید اردبیل، دفاع مقدس و سایر شهدای استان در آن گنجانده شده است. در چینش آن دقت شده است که سمت راست آثار شهدای بانوان، سمت غربی شهدای ورزشکار در طبقات بالا نیروی دریایی، هوایی، هوا نیروز و شهدای جنگهای نامنظم و روحانی و شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای انقلاب نیز در طبقات بالا قرار دارد . 

 
به گفته مدیر موزه شهدای استان اردبیل، خانه تاریخی رضازاده با ۹۰۱ متر مربع مساحت و ۸۸۸ متر مربع زیربنا در ۲ طبقه در اواخر دوره قاجار احداث و در بهمن ماه ۷۸ با شماره ۲۵۷۹ در فهرست آثار فرهنگی کشور ثبت شده است و کاربری اولیه آن مسکونی بوده و پس از مرمت، مدتی به عنوان ساختمان مرکزی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل استفاده شده و بعد به موزه شهدا تبدیل شده است.


گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۶ از موزه شهدای استان اردبیل واقع در محله اوچ دکان ، کوچه رضازاده بازدید کنند .

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار