خبرهای داغ:
واشنگتن‌پست گزارش داد

توافق هسته‌ای با ایران راهبردی‌ترین پیروزی دوران ریاست جمهوری اوباماست

رئیس جمهوری اوباما در ماجرای مذاکرات بر سر دستیابی به توافق هسته‌ای و جمع کردن رأی کنگره برای حفاظت از آن یک پیروزی فوق‌العاده کسب کرد، این تعیین‌کننده‌ترین و راهبردی‌ترین پیروزی حاصل طی دوران ریاست جمهوری وی است.
کد خبر: ۸۵۶۹۱۲۷
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

به گزارش بسیج، دیوید ایگانتیوس، یادداشت‌نویس نشریه واشنگتن‌پست در مورد موفقیت دولت اوباما در پیش بردن توافق هسته‌ای با ایران نوشت: تحلیلگران و سیاستمداران درگیر و ناظر توافق هسته‌ای با ایران نباید این حقیقت را دستکم بگیرند که رئیس جمهوری اوباما در ماجرای مذاکرات بر سر دستیابی به توافق هسته‌ای و جمع کردن رأی کنگره برای حفاظت از آن یک پیروزی فوق‌العاده کسب کرد. این تعیین‌کننده‌ترین و راهبردی‌ترین پیروزی حاصل طی دوران ریاست جمهوری وی است. 

نامزدهای جمهوری‌خواه رقابت‌ها ریاست جمهوری آمریکا این توافق را به عنوان یک توافق ضعیف و سستِ اوباما، تقبیح کردند؛ و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که عامه مردم از این توافق که به وسیله منتقدان به عنوان چانه‌زنی با یک شرور به تصویر کشیده شده است، واهمه دارند.

اما این قمارِ اوباما از سوی بسیاری از استراتژیست‌های برجسته آمریکایی و خارجی مورد تأیید قرار گرفته است. حتی در اسرائیل، شاهد ابراز یک حمایت همراه با بی‌میلی از سوی نهادهای امنیتی آن هستیم، کسانی که این توافق را نسبت به هرگونه جایگزین واقع‌گرایانه‌ای ترجیح می‌دهند. کسانی که مواضعشان به کل خارج از ارزیابی‌ها است، همچون بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و رهبران جمهوری‌خواهان آمریکایی، این توافق را رد می‌کنند، توافقی که از سوی اغلب کشورهای دیگر تأیید شده است. واقعیت سیاسی دال بر این است که اوباما تقریبا در تمام لحظات از آن‌ها زرنگ‌تر بوده است.

اوباما ممکن است که یک رئیس جمهوری ضعیف باشد. اما به عنوان یک تناقض در دوران ریاست جمهوری وی می‌توان گفت که او در تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران سخت‌ترین مبارزه را علیه نتانیاهو که رهبر نزدیک‌ترین متحد آمریکاست داشته است. تلاش‌های مکرر نتانیاهو برای ممانعت بر سر راه دستیابی به این توافق تنها رئیس جمهوری را مصمم‌تر کرد.

اوباما در آغاز دوران ریاست جمهوری خود در ژانویه سال 2009، مقصود خود را به صراحت بیان کرد: «برای جهان اسلام، ما به دنبال یک مسیر نوین هستیم، که مبتنی بر منافع متقابل و احترام متقابل باشد». این خواسته موسع موجب حمله به تلاش‌های وی در مهیا کردن کردن زمینه برای اخوان‌المسملین و دست یافتن به قراداد سازش بین اسرائیل و فلسطینیان شد. اما در مورد ایران این ماجرا بیش از این‌ها طول کشید.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما که عضو یک گروه کاری ویژه بین سازمانی به نام «گروه کوچک ایران» است در یک مصاحبه گفت که کاخ سفید ماه به ماه تلاش کرد تا هویچ و چوب را با یکدیگر ترکیب کرده و به کار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار