تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی؛

مسئولان، کشاورزی خوزستان را دریابند

کشاورزی از مهم‌ترین پایه‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۶۶۲۰۷۰
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
به گزارش سرویس جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، با حمایت از بخش کشاورزی در زمینه تامین غذا، امنیت و سلامت غذایی کشور گام مهمی برداشته شده و به سوی پیشرفت اقتصادی پیش خواهیم رفت، البته برون گرایی می‌بایست به عنوان یک مولفه مهم این بخش به شکل صحیح صورت گیرد؛ باید توجه داشت که برخورداری عادلانه همه مناطق کشاورزی کشور به ویژه روستا‌ها از بسترهای لازم باعث رونق و توسعه تولید می‌شود که می‌بایست دولت از این بخش‌ها به صورت کامل حمایت کند؛ البته دانش امروزه محور اصلی این فعالیت است و در بخش کشاورزی، بهره گیری از علم و تکنولوژی می‌تواند به بهبود کیفیت تولید و افزایش بهره وری کمک کند؛ ناگفته نماند که روستا‌ها با توجه به برخورداری از خدمات زیربنایی و منابع طبیعی یک فرصت مولد برای تقویت تولید و اشتغال به شمار می‌روند و صد البته توسعه بخش کشاورزی نیازمند توسعه مکانیزاسیون است و باید تلاش کرد تا موانع موجود در بازارهای عرضه محصولات بخش کشاورزی مرتفع شود.


کشاورزان برای مکانیزه شدن به تسهیلات نیاز دارند!

یکی از کشاورزان اهوازی که دارای سابقه زیادی در کشت و کار محصولات کشاورزی مانند گندم و برنج است، در گفت‌گو با خبرنگار سینا به تشریح مشکلات و کمبودهای کشاورزان پرداخت.


نادر زرگانی، با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت انواع کودهای شیمیایی گفت: با این قیمت‌ها، کشاورزی سود زیادی برای ما ندارد زیرا در بسیاری موارد هزینه‌های تولید را هم نمی‌توانیم جبران کنیم؛ متاسفانه کودهای شیمیایی، ضمن اینکه گران هستند، کیفیت سابق را هم ندارند؛ قیمت کود در حال حاضر به کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان رسیده ولی قیمت محصولی مانند گندم به میزان کافی افزایش پیدا نمی‌کند؛ قیمت گندم باید حداقل کیلویی ۱۵۰۰ تومان باشد تا هزینه‌های جاری کشاورز را جبران کند.

 
وی افزود: با مشکل کم آبی هم روبه‌رو هستیم و آبی هم که به ما می‌رسد شور است و بخاطر همین شوری که دلیل آن هم بنظر می‌رسد سد «گتوند» باشد اراضی کشاورزی در حال تخریب هستند؛ در گذشته از هر هکتار حدود ۵ تن گندم برداشت می‌کردیم ولی در حال حاضر ۳ تن برداشت می‌کنیم؛ این کشاورز بخش اسماعیلیه خوزشتان گفت: در زمینه سوخت هم مشکلات زیادی داریم، برای دریافت سوخت باید جهاد کشاورزی و شرکت نفت و غیره برویم و همین رفت و آمد‌ها به شهر و معطلی در ادارات برای ما هزینه‌های زیادی در پی دارد و خیلی از کشاورزان ترجیح می‌دهند سوخت را آزاد تهیه کنند چون تامین سوخت دولتی هم کم است هم معطلی و رفت و آمد در ادارات را دارد؛ مقدار سوختی که دولت به ما می‌دهد اگر چه سهمیه یک ماه است ولی عملا برای یک هفته است.

زرگانی، ادامه داد: ما کشاورزان تمام داراییمان را در کار کشاورزی هزینه کرده‌ایم و کاری بجز کشاورزی نداریم ولی وقتی می‌بینیم نهاده‌های کشاورزی روز به روز گران‌تر می‌شوند، کار برای ما سخت‌تر می‌شود و همین می‌شود که می‌بینیم کشاورزان به شهر و حاشیه شهر مهاجرت می‌کنند.

وی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: مدتی است انگیزه‌ای برای بیمه کردن اراضی کشاورزی نداریم، زیرا صندوق بیمه خسارت‌ها را دیر پرداخت می‌کند.

 
دولت از کشاورزان حمایت کند

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از کشاورزان حمایت کند، گفت: ما برای خرید یک گاو آهن هم با مشکل روبه‌رو هستیم؛ احداث زهکش، تسطیح اراضی و تبدیل کانال‌های سنتی به بتنی باید در اراضی کشاورزی ما صورت بگیرد ولی نه به ما تسهیلات لازم را می‌دهند نه حمایتی از سوی دولت از ما می‌شود؛ کشاورز با چنین شرایطی فقط می‌تواند هزینه‌های زندگی خود را تامین کند و تسهیلاتی بابت مکانیزه شدن کشاورزی خود ندارد، ما تمایل زیادی داریم که کشاورزی پیشرفته‌ای داشته باشیم ولی بودجه‌ای بابت این امر نداریم.


هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی بالا است!

یک کشاورز اهوازی که از کودکی به کار کشاورزی مشغول بوده و در اراضی کشاورزی خود محصولاتی مانند گندم، جو و شلتوک کشت می‌کند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سینا به تشریح مشکلات خود پرداخت.

سید علی سیف السادات، گفت: هم اکنون قیمت یک کیسه کود شیمیایی به ۵۰ هزار تومان هم رسیده است که بسیار بالا است؛ هزینه سمپاشی و آب و عملیات آبیاری هم بالا رفته و با این افزایش هزینه نهاده‌های تولید، هزینه‌های کشاورز بالا رفته و کشاورزی برای ما سود زیادی ندارد.

 
وی گفت: ما کشاورزان کاری بجز کشاورزی نداریم و مجبوریم در روستا بمانیم اما بسیاری از کشاورزان که کشاورزی برایشان سود اقتصادی ندارد به شهر و حاشیه شهر مهاجرت می‌کنند.
 

وی به مشکلات آموزشی در روستا هم اشاره کرد و گفت: خدمات آموزشی در روستا ضعیف است، روستای ما فقط مدرسه ابتدایی دارد و دانش آموزان برای تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان مجبورند به مکان دیگری بروند که همین موضوع باعث می‌شود برخی کشاورزان برای بهره‌مندی از خدمات آموزشی بهتر به شهر و حاشیه شهر مهاجرت کنند.

کیفیت کود و سموم شیمیایی پایین آمده است

سید راضی جعادله، یک کشاورز شوشتری در گفت‌وگویی به تشریح مشکلات موجود در بخش کشاورزی پرداخت و گفت: افزایش هزینه‌های کشت و کار باعث شده تا سود کشاورزان پایین بیاید و عملاً برای آن‌ها سود اقتصادی نداشته باشد.


وی گفت: برای نمونه این مقدار کود شیمیایی که دولت به ما می‌دهد بسیار ناچیز است و مجبوریم کود شیمیایی مورد نیاز را از بازار آزاد خرید کنیم که هم گران هستند و هم کیفیت ندارند و در بسیاری مواقع تاثیر آنچنانی روی زراعت ندارند؛ سموم کشاورزی همچنین حالتی دارند و کیفیت سابق را ندارند و تاثیر مطلوبی روی علفهای هرز ندارند. ما کشاورزان تلاش زیادی برای تولید و کشت و کار می‌کنیم ولی وقتی کیفیت نهاده‌ها مانند کود و سموم شیمیایی پایین است تلاش ما به ثمر واقعی نمی‌رسد و بعضاً ضرر هم می‌کنیم.

جعادله، ادامه داد: ما اراضی کشاورزی خود را بیمه می‌کنیم تا در صورت بروز خسارت به ما غرامت پرداخت شود اما ظاهراً صندوق بیمه بدلیل مشکلات مالی، این خسارت را بموقع پرداخت نمی‌کند و همین موضوع باعث شده امسال مزارع خود را بیمه نکنیم و انگیزه‌ای هم برای بیمه کردن در سال‌های آینده نداریم.

این کشاورز گفت: شاید مسئولین جهاد کشاورزی و مراکز خدمات نتوانند مشکلات ما را برطرف کنند اما انتظار داریم از مزارع ما کشاورزان بازدید کنند و از نزدیک مشکلات را ببینند و این امر باعث ایجاد انگیزه و روحیه برای ما می‌شود.


جعادله، در پایان گفت: وقتی فرزند من این مشکلات و کمبود‌ها را در کشاورزی می‌بیند علاقه‌ای به ماندن در روستا و کار کشاورزی ندارد و تمایل به شهرنشینی پیدا می‌کند.

افزایش تولیدات کشاورزی، مهم‌ترین مولفه اقتصاد مقاومتی!

در رابطه با موضوع توسعه صادرات و فتح بازارهای هدف هم می‌بایست در سال ۹۵ با جدیت بیش از پیش تداوم یابد و امسال باید نقطه عطف رونق بازار محصولات باغی استان در کشور باشد و باید تاکید کرد که برای افزایش تولیدات کشاورزی، کاهش هزینه‌ها و توجه به محصولات استراتژیک تلاش بیشتری شود زیرا که بخش مهمی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی است.

خودکفایی اقتصادی باعث کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه می‌شود!

همچنین باید اذعان کرد که استان خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور است و با برنامه ریزی دقیق، افزایش تولیدات، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها در عملکرد واحد آب و زمین، شعار اقتصاد مقاومتی در این بخش تحقق بیشتری پیدا خواهد کرد؛ البته با تمهیدات لازم برای تامین سوخت، خرید تضمینی، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان باید پیش از آغاز برداشت فراهم شود تا کشاورزان به دور از هرگونه دغدغه دسترنج خود را برداشت کنند.

همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط کار‌شناسان کشورهای خارجی، چنانچه کشاورزی استان خوزستان احیا شود، این استان به تنهایی توان تغذیه ۳۵۰ میلیون نفر را دارد و باید گفت که چند سالی است که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده‌اند و در این مدت علی‌رغم فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته اما به تعبیر ایشان، این سیاست‌ها از روی کاغذ بالا‌تر نرفته و ما شاهد فعالیت‌های چشمگیر و موثری در عرصه اقدام و عمل نبوده است.

البته اقتصاد مقاومتی از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته است و درست است که امام خمینی (ره) واژه اقتصاد مقاومتی را به کار نبرده‌اند و این مفهوم توسط مقام معظم رهبری ابداع شد، اما بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بدان توجه می‌کردند و در سخنرانی‌های خود به شدت بدان تاکید داشتند؛ به عنوان نمونه امام خمینی (ره) تاکید داشتند می‌بایست ایران در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی خودکفا شود و نباید به کشورهای بیگانه وابسته باشیم و هر اندازه که به کشورهای دیگر وابستگی داشته باشیم، از استقلال برخوردار نخواهیم بود؛ ایشان همواره تاکید داشتند که می‌بایست شیر نفت را بست و از ظرفیت‌های پیدا و پنهان کشور برای اداره کشور استفاده کرد.

 کشوری که به تعبیر مقام معظم رهبری گل منطقه است، معنایش این است که در همه چیز گل است و باید از ظرفیت‌های این کشور به نحو مطلوبی استفاده کند؛ از این رو از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان امام خمینی (ره) به نوعی اقتصاد مقاومتی مطرح بوده و تاکید همواره ایشان مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشور و عدم وابستگی به بیگانگان را می‌توان در همین راستا بررسی کرد.
واقعیت این است که استکبار جهانی بعد از انقلاب اسلامی تمام سعی و تلاش خود را انجام داده است تا به منافع عظیم قبل از انقلاب خود دست پیدا کند و برنامه ریزی کرد تا منافع از دست رفته خود را برگرداند، اما به برکت انقلاب اسلامی موفقیت خاصی کسب نکرده است؛ ما امروز شاهدیم که دشمن موضوع برجام ۲ و ۳ را مطرح می‌کند و این در حالی است که ما در برجام ۱ نیز دستاوردهای بسیار حداقلی داشته‌ایم و دشمن با طرح چنین مواردی سعی دارد ما را به این مسائل درگیر کند و مردم و مسئولین را از مسائل مهم به ویژه اقتصاد مقاومتی بازداشته و به مسائل جزئی و پیش پا افتاده سرگرم کند.

 البته با درایت، بصیرت و هدایت حکیمانه رهبری، کشورمان برای مقابله با این تهدیدات، می‌بایست به اقتصاد مقاومتی توجه جدی داشته باشیم و زمانی که مقام معظم رهبری، این مساله مهم و اساسی را مطرح می‌کنند، نظر شخصی خودشان نیست بلکه این حاصل ساعت‌های زیاد کار کار‌شناسی و دقیق با تخصص‌های مختلف است که کنار هم قرار گرفته و برآیند و خروجی آن، مساله‌ای به عنوان اقتصاد مقاومتی می‌شود و باید تصریح کرد: که مهم‌ترین عرصه برنامه ریزی، برنامه ریزی برای تولید داخلی است؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است به طور قطع، تقویت تولید داخلی است و تا زمانی که تولید داخلی شکل نگیرد، تهدیدات و طمع دشمن نسبت به این منطقه از بین نخواهد رفت و این تهدیدات ادامه خواهد داشت و چنان چه به اقتصاد مقاومتی به معنای جامعش راه پیدا کنیم آنگاه به تعبیر حضرت آقا از تکانه‌های بین المللی بیمه خواهیم شد؛.
مگر می‌توان تا زمانی که به تقویت تولید داخلی نپردازیم حرف از اقتصاد مقاومتی بزنیم؛ در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های اقتصادی در حال تعطیلی هستند، البته در زمینه ظرفیت‌های اقتصادی استان خوزستان که باید در مساله اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد باید گفت ظرفیت اصلی و مهم اقتصادی استان خوزستان، کشاورزی است و استان خوزستان را به خاطر داشتن آب فراوان می‌توان قطب کشاورزی کشور دانست اما متاسفانه استفاده صحیح به عمل نمی‌آید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار