فرمانده سپاه شازند گفت: امر به معروف و نهی از منکر پشتوانه تثبیت ارزش ها و ریشه کنی مفاسد است
کد خبر: ۹۰۹۵۴۰۶
|
۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸

امر به معروف و نهی از منکر پشتوانه تثبیت ارزش ها و ریشه کنی مفاسد است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از شازند؛ سرهنگ پاسدار مهجوری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شازند در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر که با حضور آمران به معروف و ناهیان از منکر این شهرستان برگزار شد، به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت : در قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام به این فریضتین بسیار اهمیت داده شده است از جمله: در سوره آل عمران آیه شریفه "ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر اولئک هم المفلحون" از بین شما باید عده ای باشند که دیگران را به نیکی دعوت کنند که این عده از رستگاران هستند. واژه امت که در اینجا قید شده به معنی این است که باید کار جمعی کرد که این کار اثر گذار تر است.

وی در ادامه افزود: روایات مهمی از جمله روایتی از مولا امیرالمومنین علی علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: همه خوبیها حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره ای آب در مقابل دریایی عمیق است.

وی با اشاره به نقش بی بدیل تذکر لسانی توسط عموم مردم در احیای ارزش‌ها در جامعه، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در بین سایر فروع دین از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است که همه خوبی ها حتی جهاد فی سبیل الله ، نسبت به این فریضه الهی از درجه کمتری برخوردارند.

 

امر به معروف و نهی از منکر پشتوانه تثبیت ارزش ها و ریشه کنی مفاسد است

 دبیر ستاد  امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شازند با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیاز به یادگیری و بازآموزی تکنیکها و روشهای آن دارد، گفت : یکی از مهمترین روشها، روش قول لین (سخن نرم) حتی با مخالفان است.

وی ادامه داد: روش دیگر اجتناب از بدگویی و ناسزاگویی است. همانطور که مولا علی علیه السلام هنگامی که دیدند برخی از افراد لشگرشان به دشمن ناسزا میگویند، آنها را از این عمل نهی کرده و خطاب به ایشان فرمودند : من خوش ندارم كه شما دشنام‌دهنده باشید، اما اگر كردارشان را تعریف، و حالات آنان را بازگو مى‏‌كردید به سخن راست نزدیك‏تر، و عذر پذیرتر بود، خوب بود به‌جاى دشنام، مى‏‌گفتید: خدایا! خون ما و آن‌ها را حفظ كن، بین ما و آنان اصلاح فرما، و آنان را از گمراهى به راه راست هدایت كن، تا آنان كه جاهلند، حق را بشناسند، و آنان كه با حق مى‌ستیزند پشیمان شده به حق باز گردند.»

پاسدار مهجوری تصریح کرد: تکنیک بعدی دلسوزی و رفاقت همراه با خیرخواهی، نسبت به کسی که منکر را مرتکب شده است. صبر و تحمل در برابر ناملایمات روش دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد که اگر آمر به معروف و ناهی از منکر صبور نباشد، نمیتواند به نتیجه مطلوب برسد.

 سرهنگ مهجوری در پایان گفت : تکنیک دیگر که بسیار حائز اهمیت است اخلاص در عمل است که در همه جا مخصوصا در این زمینه کارایی زیادی داشته و بسیار موثر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار