خبرهای داغ:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تأکید کرد

لزوم حفاظت از منابع طبیعی و آب و خاک با کاشت درخت

همدان-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بابیان اینکه با وجود گونه‌های گیاهی متنوعی که داریم سرزمین آسیب‌پذیری هستیم، گفت: باید برای حفاظت منابع طبیعی و آب و خاک با کاشت درخت تلاش کنیم.
کد خبر: ۹۴۲۰۹۶۸
|
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسفندیار خزایی در آئین کاشت ۳۲ هزار نهال گرامیداشت دومین کنگره ملی سرداران، امیران، فرماندهان و ۸ هزار شهید استان همدان که در نیروگاه شهید مفتح همدان برگزار شد، اظهار کرد: پویش بذرکاری در استان همدان با حضور ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در زاگرس و پویش نهال‌کاری توسط سردار زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور در استان همدان در ابتدای هفته منابع طبیعی راه‌اندازی شد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری همه در ایجاد کشوری سرسبز عنوان کرد: منابع طبیعی کشور در ساختاری قرار گرفته که بسیار غنی و در عین حال بسیار آسیب‌پذیر است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه ۵ ناحیه رویشی در کشور داریم که ناحیه رویشی هیرکانی در شمال کشور شامل سه استان قرار گرفته است، گفت: در این ناحیه جنگل‌هایی وجود دارد شبیه جنگل‌های اروپا است و هر آنچه در اروپا فسیل شده در ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از استان همدان در ناحیه رویشی زاگرس قرار دارد و ۱۱ استان را شامل می‌شود، ادامه داد: در این ناحیه زاگرس، ناحیه داغ اکولوژیک ایران و آناتولی است که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ گونه گیاه دارد که در استان همدان از این تعداد یک هزار و ۶۵۸ گونه وجود دارد.

خزایی افزود: گونه‌های کمیاب مانند گون‌های شرا بلند هستند که سطح هوشیاری را به صورت حفاظتی حمایت می کنند و همچنین گون سفید، آویشن در الوند خودنمایی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ناحیه ایرانی تورانی بین زاگرس و البرز واقع شده که بخش‌هایی از شمال استان همدان در این ناحیه قرار گرفته است، ادامه داد: این ناحیه شبیه قسمت‌های گرمسیری جهان و زاگرس شبیه یلوستون آمریکا است و تنوع گونه‌ای در آنجا در زاگرس هم قابل مشاهده است‌.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه کشورهای خارجی برابر نفت ایران از قسمت گردشگری از گونه‌های گیاهی درآمد دارند، گفت: ما باید قدر جنگل‌ها و مراتع را بدانیم و حوزه‌های آبخیز خود را طوری مدیریت کنیم که آب را نفوذ بدهیم.

وی با بیان اینکه با وجود گونه‌های گیاهی متنوعی که داریم سرزمین آسیب‌پذیری هستیم و تبخیر و تعرق بالایی داریم، گفت: باید برای حفاظت منابع طبیعی و آب و خاک با کاشت درخت تلاش کنیم.

خزایی با تاکید بر اینکه هیچ پوششی به مانند درخت عمل نمی‌کند تصریح کرد: درختان ایجاد سایه می‌کنند، و در سایه آنها گونه‌های دیگر رشد می‌کنند، تولید اکسیژن و تلطیف هوا از دیگر برکات درختکاری است به طوری که یک هکتار جنگل ۶۷ تن گرد و غبار را در خود تثبیت می‌کند.

وی با اشاره به ناحیه ارسباران، با بیان اینکه این ناحیه ترکیبی از گونه‌های زاگرس هیرکانی است، گفت: ناحیه خلیج فارس عمانی هم دو گونه گیاهی خیلی مهم حرا و چندل در این ناحیه نشان از قدمت گونه‌های گیاهی در ایران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در استان ما بیش از ۳۰۰ نوع گونه گیاه دارویی داریم که دارای قدمت هستند، ابراز کرد: معتقد هستم هیچ گونه گیاهایی وجود ندارد که دارویی نباشد؛ فقط روی آنها کار نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در راستای درختکاری پویش‌های گوناگونی در استان و کشور راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: خون شهیدان ما برای حفظ آب و خاک ریخته شده است و هدف از کاشت نهال و درخت هم همین است در واقع ما به احترام خون شهید می‌خواهیم این سرزمین را سرسبز داشته باشیم.

خزایی با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی در سال جاری با عنوان «ایران قوی، ایران سرسبز؛ همه با هم، جهاد برای حفظ منابع طبیعی» ابراز کرد: به طور قطع اداره کل منابع طبیعی، اداره کل حفظ محیط زیست و مجموعه جهادکشاورزی به تنهایی نمی‌توانند این احیا را انجام دهند و کمک همه مردم و مسئولین را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه تنها چیزی که می‌تواند کربن هوا را به دام بیاندازد گیاهان هستند، عنوان کرد: ما باید در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی تلاش کنیم چرا که اگر این اتفاق نیفتد بلای طبیعی را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به شرایط زمین شناسی استان همدان گفت: در لایه‌های زیرین زمین نمک و گچ وجود دارد، اگر دقت نکنیم آب شور به سطح خاک منتقل می‌شود و بیابان‌ها گسترش پیدا می‌کند و این کار صرفا با تغذیه آب صورت نمی‌گیرد بلکه مصرف بهینه انرژی، مصرف بهینه آب و ایجاد یک پوششی برای حفاظت خاک و کارهای آبخیزداری کمک کننده است.

وی عنوان کرد: در کنار این اقدامات کمک و یاری مردم و نهادهایی مانند بسیج سازندگی و هلال احمر را که از بدنه مردم هستند، می طلبد که در پویش‌های گوناگون ما را کمک کردند و قابل تقدیر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار