خبرهای داغ:
خاندوزی در نشست با فعالین اقتصادی همدان:

رئیس جمهور برای رفع عیوب ساختاری اقتصاد ایران در تلاش است

همدان-وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در آستانه سده جدید باید به فکر تغییر مسیرها باشیم؛ بنابراین رئیس جمهور در تلاش است عیوب ساختاری اقتصاد ایران که چند دهه گریبان کشور را گرفته، برطرف کند.
کد خبر: ۹۵۳۶۹۶۷
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سیداحسان خاندوزی در نشست فعالان اقتصادی و مدیران ارشد استان همدان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و روز بانکداری اسلامی، اظهار کرد: قدردان رهبر معظم انقلاب هستیم که دست تفقد بر سر خدمتگزاران دولت کشیدند و امیدواریم پیرو منویات ایشان باشیم.

وی افزود: در آستانه سده جدید باید به فکر تغییر مسیرها باشیم؛ بنابراین رئیس جمهور در تلاش است عیوب ساختاری اقتصاد ایران که چند دهه گریبان کشور را گرفته، برطرف کند.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: درآمد دولت مبتنی بر نفت بود و ارز آن تامین می‌شد و به تولیدکنندگان به عنوان نیاز اصلی توجه نمی‌شد اما از جمله برکات تحریم‌ها این بود که اقتصاد از وابستگی به نفت فاصله گرفت و به گونه‌ای مدیریت شد.

وی با اشاره به اینکه سعی کردیم سهم درآمد مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم، عنوان کرد: این به گونه‌ای شد که بودجه دولت وابسته به درآمدهای مالیاتی است اما در نفت هم سهمیه دارد.

خاندوزی بیان کرد: سفرهای دولت نمادی است که باید مرکزیت‌زدایی شود و در همه نقاط کشور توزیع عادلانه شود طوری که بی‌عدالتی‌ها پایان یابد.

وی گفت: مالیات ۱۰ شرکت در استان همدان، در استان دیگر پرداخت می‌شد که پرونده‌ها در استان باقیمانده است و به جزء آن پرونده‌ای وجود ندارد و در کل کشور 2 هزار شرکت پرونده آنها خارج از استان پرداخت می‌شود و این موارد در حال اصلاح است که به استان خود برگردند.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: در حوزه تسهیلات بانکی تمام بانک‌های دولتی را مکلف کردیم تا جایی که امکان دارد سپرده‌ها در استان استفاده شود؛ همچنین ۶ بانک است که کمتر از ۳۰ درصد منابع را استفاده می‌کنند، بنابراین طی مدت سه ماه فرصت دادیم که این رویه اصلاح شود، در غیر این صورت شعبات آنها در استان جمع می‌شود.

وی ابراز کرد: در گمرکات نباید اجازه دهیم هر دستگاهی قوانین گمرکی را برای صادرات و واردات کالا در کوتاه مدت تغییر دهند و در ۵ ماهه سال جاری ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه شاهد کاهش این قوانین هستیم.

خاندوزی خاطرنشان کرد: باید شرایط ویژه بخش کشاورزی استان برای حل مشکل تعهد ارزی را اعلام کنیم، به طور قطع پیگیری می‌کنیم چرا که این حق کشاورز است که به موقع و با قیمت مناسب و منطقی محصول او خریداری شود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تن وارادات و در سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیون تن و امسال نیز کمتر از یک میلیون تن نیاز به واردات گندم در کشور داشتیم.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: سیاست کنترل نقدینگی و سقف پرداخت تسهیلات، سیاستی است که قدری تنگنا و سختی ایجاد می‌کند و هنر سیاستگذار این است که کنترل نقدینگی باعث سکون اقتصاد نشود؛ این نمی‌شود چندین سال تورم ۴۰ درصدی را تحمل کرد، باید انجمن‌ها و تشکل‌ها به دولت کمک کنند تا تسهیلات در حوزه‌های دیگر صرف نشود.

وی ابراز کرد: دو نوع رقابت پذیری در دنیا وجود دارد؛ فناوری و ارزش پول، طوری که دولت‌ها ارزش پول را پایین بیاورند که برای خارجی‌ها خرید، صرفه اقتصادی داشته باشد و در روش اول برای پایدار ماندن، باید فناوری و کیفیت محصول به گونه‌ای باشد که کشورهای خارجی کالای ایرانی را انتخاب کنند.

خاندوزی بیان کرد: روش دوم به نفع کشور نیست، بنابراین راه درست کیفیت، تسهیل مسیر صادرات، فناوری و ذائقه سنجی محصولات است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار