اجرای کمربندی قلعه نو با ابزار زور و تضییع حقوق کشاورزان!

کلنگ احداث کمربندی قلعه نو فروردین ماه سال 1402 در حالی بر زمین زده شد که هیچگونه توافقی با مالکان اراضی معارض انجام نشده بود و کشاورزان از اجرای این طرح ناراضی بودند؛ اکنون بعد از گذشت یکسال، باز هم بدون هماهنگی با مالکان عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.
کد خبر: ۹۵۹۶۸۶۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷

برخلاف سایر پروژه هایی که هر یک از مسئولان پشت یک دستگاه کلنگ قرار می گیرند و چندین ضربه بر زمین فرود می آورند و این افتخار را نصیب سایر مسئولان و حاضران می کنند و کلنگ را دست به دست به دیگران می دهند تا آنها هم در ثواب این کار شریک باشند، اما برای نخستین بار، در آئین کلنگ زنی کمربندی قلعه نو؛ به جای کلنگ از بیل مکانیکی استفاده کرده و کار را مردانه و سنگین آغاز کردند تا هر چه زودتر این پروژه به بهره برداری برسد؛ اما برخلاف آنچه انتظار می رفت، این مسیر مسطح  و بدون  عوارض که باید به سرعت تسطیح، زیرسازی و آسفالت می شد،   یک سالگی کلنگ زنی   را در حالی جشن می گرفت که هنوز هیچ  اقدامی در این منطقه انجام نشده بود. اما به یکباره دو هفته بعد از سالروز کلنگ زنی کمربندی قلعه نو، خبر آغاز عملیات اجرایی این پروژه دوباره رسانه ای شد. اما واقعیت امر این است که علت اجرا  نشدن این کمربندی تاکنون، اختلاف بین مجری طرح و مالکان اراضی معارض است.

 در این گزارش از انتشار برخی اظهارات غیر موثق درخصوص تبلیغاتی بودن اجرای این پروژه  توسط یکی از وکلا صرف نظر می کنیم؛ اما تاسف بار این است که یک مقام قضایی  بر اجرای این پروژه حتی به قیمت اعدام مالکان اراضی ِ معارض با تاکید   کرده است  که این موضوع از سوی مالکان به امام جمعه قلعه نو انعکاس یافته است و ایشان هم قول پیگیری این موضوع را داده و تاکید کرده است که کسی حق ندارد این پروژه را بدون رضایت مالکان اراضی  مسیر کمربندی اجرا کند. همچنین امام جمعه قرچک هم پیگیر این ماجرا هستند     .  این درحالی است که بخشی از گندم های کشت شده در این مسیر که تا چند هفته دیگر باید برداشت می شد با لودر تخریب شده است.

غلامرضا تاجیک یکی از کشاورزان قلعه نو  که ملک او در نقطه شروع طرح کمربندی قلعه نو در مسیر ری به ورامین قرار دارد؛  اظهار داشت: پیشنهاد دهنده این طرح که طرح کمربندی از چه مسیری عبور کند خود من بودم و مسئولان قبول کردند پروژه بررسی و مورد موافقت قرار گرفت قرار شد طراحی کنند و بیایند با ما مشورت کنند حدود پنجم دی ماه 1401 صحبت کردند که کمربندی از کدام مسیر عبور کند بهتر است. من سه  مسیر را پیشنهاد دادم در طرح آنها بخشی از مسیر تغییر کرده است اما باز هم بخش زیادی از مسیر در محدوده ملک من قرار دارد و قسمت ورودی کمربندی از ابتدای  زمین کشاورزی من عبور می کند.

تاجیک افزود: من 4 هکتار زمین نهالستان به نام گلستان مهدی دارم تا این ساعت درخصوص عبور محور کمربندی از میان ملک ما هیچ کس با ما حرفی نزده فقط گفته اند اگر موافقت کنید جاده از داخل مک شما عبور کند بی درد سر است و  یک عده ای از مردم از مشکل ترافیک راحت می شوند. اما صحبت ما این است که با اجرای این پروژه و تصاحب اراضی ما چه چیزی نصیب ما می شود.

 هیچ   صحبتی بابت هزینه ریشه و کاشت و داشت و مالکیت با ما نکرده اند نهالستان ما برِ خیابان است و مزاحمتی در خصوص راه  نداریم؛ اگر مشکل ترافیک در این محور ایجاد شده است و در ساعاتی از روز و عصر در این محور ترافیک ایجاد می شود به علت رسیدگی نکردن به موضوع در طول سال های متمادی است.

این کشاورز اهل قلعه نو خاطرنشان کرد: اجرای این  پروژه خیلی خوب است اما  مشکل این محور نداشتن دور برگردان مناسب است و تقاطع های غیرکارشناسی  باعث ترافیک می شود از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و گران شدن هزینه زندگی در پایتخت  افراد زیادی از شهرهای حاشیه استان تهران به عنوان خوابگاه   استفاده می کنند و صبح به سمت تهران می روند و عصر به خانه بر می گردند تا بتوانند زندگی کنند و بیش از یک ساعت وقت آنها در ترافیک تلف می شود. هدر رفت سوخت، وقت، مشکل تردد وسایل نقلیه امدادی از جمله امبولانس و آتش نشانی در این مسیر برای رسیدن به محل حادثه از معضلات ترافیکی این محدوده است که ما برای رضای خدا و کمک به رفع مشکل مردم حاضر به اجرای این پروژه شدیم اما به شرطی که مسئولان مربوطه به جای زبان تهدید، ابتدایی ترین حقوق شهروندی   را رعایت کنند و به جای تهدید بر اصل احترام به مالکیت خصوصی در اسلام پایبند باشند.   

بعد از گذشت یک سال از این گفتگوها؛ غلامرضا تاجیک کشاورز قلعه نویی مجددا در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: متاسفانه سیزدهم اردیبهشت 1403 بدون هیچگونه هماهنگی و قرار داد و تسویه حسابی، دوستان با لودر به جان نهالستان های ما افتادند و با از بین بردن درختان 40 ساله و نهال های چندین ساله پروژه خودشان را بدون پرداخت حق و حقوق ما آغاز کردند که این کار تضییع حقوق ما و حق الناس است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار