خبرهای داغ:
یادداشتی از داود خاندوزی؛

سهم 39.3 درصدی ایران در تلگرام

در حال حاضر شبکه اجتماعی تلگرام در ایران و در برابر آسیب‎های اجتماعی نه تنها امن نیست بلکه مکانی برای بازپروری ناامنی به شمار می‎رود.
کد خبر: ۸۵۹۶۱۹۰
|
۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان، تلگرام توسط دو برادر روسی به نام پاول و نیکلای دوروف پشتیبانی می‌شود. پاول پشتیبانی مالی و ایدئولوژیک و نیکلای مسئولیت بخش تکنولوژی در تلگرام هستند و مقر اصلی تلگرام در حال حاضر شهر برلین در آلمان است.

برنامه پیام‌رسان تلگرام برای اولین بار در 14 آگوست 2013 برای آیفون راه‌اندازی شد و بعد نسخه آلفا برای اندروید را در 20 اکتبر 2013 بیرون داد. می‌توانید از تلگرام در تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها، ویندوز، ویندوزفون و لینوکس استفاده کنید.

همچنین می‌توانید به طور همزمان از تلگرام روی چندین وسیله استفاده کنید و تنها به یک شماره تلفن منحصربه‌فرد در تمام آنها نیاز دارید.

شما می‌توانید یک نام کاربری برای خود انتخاب کنید و سایرین می‌توانند نام شما را جست‌وجو و شما را پیدا کنند و به شما پیام بدهند. حتی در صورتی که شماره تلفن شما را نیز نداشته باشند با نام کاربری نیز می‌توانند به شما پیام دهند.

چند ایرانی در کشور از تلگرام استفاده می‎کند

این روزها کمتر جوانی است که در ایران عضو یکی از شبکه‎های اجتماعی نباشد آمار دقیقی از میزان عضویت ایرانیان در شبکه تلگرام وجود ندارد ولی گمانی زنی‎های وجود دارد که بیش از 14 میلیون ایرانی عضو شبکه احتماعی تلگرام هستند.

آمار های رنکینگ جهانی در الکسا در 24 آبان ماه سال 1394 نشان می‎دهد که ایرانی‎ها طرفداران پرا پا قرص استفاده از شبکه‎های اجتماعی از جمله تلگرام هستند.

Country

Percent of Visitors

Rank in Country

Iran FlagIran

39.9%

51

Russia FlagRussia

7.5%

977

Uzbekistan FlagUzbekistan

4.2%

31

Italy FlagItaly

3.7%

845

Brazil FlagBrazil

3.7%

1,314

در حال حاضر اگر میزان ترافیک ورودی و خروجی سرور اصلی سایت شبکه‎های اجتماعی را مد نظر استفاده کاربران از شبکه‎ اجتماعی تلگرام قرار دهیم امروز ایرانی‎ها در تلگرام 39.3 درصد بازدید کنندگان جهان را به خود اختصاص داند و سایت تلگرام در کشور رتبه پنجاه و یکم را دارد.

روسیه، ازبکستان، ایتالیا و برزیل در ردیف‎های بعدی میزان بازدید سایت شبکه تلگرام قرار گرفتند و جالب است بدانید میزان مراجعه این چهار کشور به سایت تلگرام تنها 19.1 درصد است و این یعنی اینکه ایرانی‎ها به تنهایی دو برابر این چهار کشور از تلگرام استفاده می‎کنند.

شاید بد نباشد بدانید که بر اساس آمار سایت الکسا 5.24 درصد تلگرام به فارسی در جهان سرچ شده است اما علت استفاده گسترده ایرانی‎ها از برنامه تلگرم چیست؟ و در تلگرم چه می‎گذرد.

Keyword

Percent of Search Traffic

1.telegram

16.92%

2.تلگرام

5.24%

3.telegram desktop

4.57%

4.telegram for pc

4.48%

5.telegram logo

2.79%

پسوند او ارجی در تلگرام بیانگر این موضوع است که سیاست این سایت آموزشی است و اهداف تجاری را دنبال نمی‎کند اما تا چه میزان تلگرام توانسته در ایران با سیاست این شرکت استفاده شود.

آیا فضای کاربری شبکه اجتماعی تلگرام از نظر آسیب‎های اجتماعی امن است؟

چندی پیش مديريت نرم افزار تلگرام به دليل انتشار استيکرهاي غير اخلاقي توسط کاربران در اين شبکه مجازي، از ايران عذرخواهي کرد و مديريت اين شبکه در ايميلي به وزارت ارتباطات ،متعهد شده براساس قوانين ايران فعاليت داشته باشد و اين استيکرهاي غير اخلاقي را از شبکه خود براي کاربران ايراني حذف کند.

عذرخواهی مدیر تلگرام از ایران بیانگر این موضوع است که فضای تلگرام فضای ملتهب از آسیب‎های اجتماعی است اما خانواده‎ها تا چه میزان می‎توانند به فرزندان خود که از این فضای ملتهب و پر آسیب‎ها حضور دارند کنترل کنند.

با بررسی گروه‎های مختلف این موضوع قابل لمس است که نخست اولویت افرادی که از این فضا در ایران استفاده می‎کنند سرگرمی است نه آموزش، و شاید آموزش در ایران به عنوان دلیل اصلی گرایش جوانان مد نظر نباشد.

آسیب‎های شبکه اجتماعی تلگرام چیست؟

اما آسیب‎های اخلاقی اصلی تلگرام را می‎توان در انتشار عکس‎های پرنو و محرک جنسی، رول‎های رفتاری کاربران، ایجاد خواسته‎های نامشروع، بیان مطالب غیر واقعی و تشویش اذهان عمومی، افشاء اطلاعات شخصی، دوستی جنسی، اتهام و تخریب اخلاقی، سرقت، تبلیغات دروغین، اتلاف وقت، اعتیاد به استفاده و پیگیری مطالب گروه، صرف هزینه اضافی زندگی، وابستگی به اشخاص، کمتر شدن رابطه‎های خانوادگی، بی‎توجه‎ای به مسائل پیرامونی، کاهش قدرت درک و فهم اطرافیان، ایجاد تردید در باورهای دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ترویج افترا و مسائل غیر واقعی دانست.

البته اطلاع‎رسانی، آموزش و استفاده تجاری و معرفی کالا نیز در این شبکه‎ها و در گروه‎های مختلف وجود دارد که به دلیل تعداد زیاد این گروه‎ها و عدم ارتباط این گروه‎ها با یکدیگر برای بسیاری از افراد قابل دسترسی نسیت.

آن چه مسلم است تلگرام امروز با توجه به قانون‎گریزی و عدم رعایت شئونات اخلاقی به مکانی ناامن تبدیل شده و این شبکه اجتماعی در حقیقت یک شبکه غیر اجتماعی و اخلاقی است.

کاربران تلگرام در ایران چه سودی می‎برند؟

وقتی به موارد استفاده از این شبکه اجتماعی در ایران وارد می‎شوید متوجه خواهید شد ارتباط با دیگران و گسترش رابطه‎های ناشناخته و دور دست و سرگرمی یکی از محورهای اصلی کاربران این شبکه اجتماعی است.

مهمترین موضوعی که می‎توان در این شبکه‎های اجتماعی باید توجه داشت این است که این شبکه‎های اجتماعی با توجه به اینکه بسیاری از افراد ناشناخته هستند محلی برای عادی سازی رابطه‎ها نامشروع، بی‎پروایی در بیان عقاید تبدیل شده است.

امروز در شبکه‎های اجتماعی از جمله تلگرام صدها برابر بی‎پروایی‎های بیشتر که در جامعه بر اساس ناهنجارهای اجتماعی و تهاجم فرهنگی شکل گرفته وجود دارد و شبکه‎ اجتماعی محلی برای تمرین و ورزیده شدن بی‎پروایی‎های اجتماعی شده است.

امروز هیچ انسانی در ذات خود دوست ندارد که در جامعه مورد تجاوز رفتاری قرار بگیرد اما جسارت و تمرین تجاوز رفتاری در شبکه‎های اجتماعی برای کاربران موضوعی است که قطعا منجر به طغیان خواهد شد.

آنچه مسلم است با توجه به امنیتی که شبکه اجتماعی از جمله تلگرام در راستای پنهان ماندن شخصیت واقعی ایجاد کرده باعث شده که قوهّ غضبيّه ، انسان را به ظلم، طغيان، آزار رسانى و تجاوز، وادار کند و قوهّ وهميّه ، برترى طلبى، انحصار جويى، تكبر و روح خودخواهى را در انسان زنده‎تر کند و او را به گناهان بزرگى وارد نمايد در نهایت قوه شهويّه ، انسان را به افراط در لذت خواهى نفسانى كشاند و سرانجامش غرق شدن در فحشا خطری است که کاربران را تهید میکند و این فحشا باعث طغیان در فرد خواهد شد و بر اساس آن آن چه که تا دیروز در پشت صفحه ای مجازی انجام می‎داد به زندگی واقعی راه پیدا خواهد کرد و اگر رفتارهای طغیانگر انسانی با یک هدف و موضوعی در کنار هم قرار بگیرند چیزی که در نظام توحیدی جمهوری اسلامی ایران استخراج خواهد شد طاغوت است.

برای ممانعت از ایجاد فضای طاغوتی در کشور چیست؟

موضوعی که ابتدا باید به آن توجه داشت این است که ظرف و فضای استفاده از شبکه‎های اجتماعی در حال حاضر در ایران به ویروس بسیار مهلک و خطرناک بی‎اخلاقی اجتماعی آلوده است و تا زمانی که این ویروس در فضای شبکه‎های اجتماعی وجود داشته باشد بیش از آن که کاربران این شبکه اجتماعی سود بجویند زیان خواهند دید و این زیاد به مرور در رفتارهای اطرافیان آن خود را نشان خواهد داد.

کاهش عواطف، تردید و شک نسبت به یکدیگر، نارضایتی از وضعیت خانواده، ناامیدی، کاهش تلاش جمعی برای اهداف خانواده، سست شدن بنیان خانواده، کاهش وابستگی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، بطالت وقت به صورت غیر مفید در شبکه‎های اجتماعی و بیمارهای ناشی از کاهش تحرک از موضوعاتی است که در زندگی اجتماعی کاربران اجتماعی در آینده شکل خواهد گرفت.

این واقعیت انکارناپذیر استفاده از شبکه‎های اجتماعی است و اگر امروز اندیشه‎ای درست به فضای آلوده نفسانی و اخلاقی شبکه‎های اجتماعی نشود به مرور باید شاهد مقابله و تقابل با نظام اسلامی در جامعه باشیم و چیزی که از مسیر این فضای مجازی خارج می‎شود آزادی نیست بلکه آزار است که تمام جامعه را فرا می‎گیرد و جامعه را برای تجاوزگری و ظلم تشنه‎تر خواهد کرد.

شناخت کاربران تلگرام بر اساس رفتار و ظواهر اخلاقی

در طی یک بررسی و نظر سنجی که در گروه‎های مختلف به صورت فردی و با پرسش‎های متداول از کاربران صورت گرفته به این نتیجه رسیدم که برخوردهای چندگانه و یا چند شخصیتی بودن در شبکه‎های اجتماعی باعث شده که انسان‎ها با ظواهر مختلف خود را در فضای غیر واقعی تجربه کنند و این امر یکی دیگر از موضوعاتی است که عدم رضایت از زندگی را در پی‎خواهد داشت.

اما کاربران شبکه اجتماعی را چگونه می‎توان از رفتار و کردار شناخت و نظر سنجی در شبکه‎ اجتماعی به این نتیجه رسیدم که افرادی که عکس شخصی خود را در پروفایل شبکه اجتماعی خود قرار می‎دهند کسانی هستند که به خود بیش از دیگران اهمیت می‎دهند و این افراد به دنبال خودنمایی، ایجاد انگیزه ارتباطی، شهرت و مثبت نشان دادن چهره خود هستند.

کسانی که عکس خود را در پرفایل شبکه اجتماعی قرار می‎دهند کسانی هستند که به راحتی با آنها می‎توان ارتباط برقرار کرد و متاسفانه افرادی هستند که به سادگی با افراد ناشناخته اعتماد می‎کنند.

خودنمایی و ایجاد انگیزه ارتباطی به خصوص در خانم‎ها در شبکه‎های اجتماعی به مراتب بیشتر است و به این دلیل است که شاهد عکس‎های زیادی با ظاهر بی‎حجاب و یا آرایش شده در صفحه پروفایل این قشر از کاربران استفاده از شبکه‎های اجتماعی هستیم که متاسفانه برخی از این افراد به رفتارهای این فضای غیر واقعی ایمان می‎آورند و این مهم فضا را برای اغفال بیش از بیش فراهم می‎کند.

برخی از افراد نیز از عکس‎های محرک در این شبکه اجتماعی استفاده می‎کنند که شاید در نخستین برخورد جنس مخالف با این افراد تصور نیاز به ارتباط در ذهن ایجاد شود و با این تصور مزاحمت و یا اغفال چنین افرادی به صورت مجازی و گاها به صورت واقعی صورت می‎گیرد چرا که فرد به خود اجازه می‎دهد که با چنین افرادی کمتر از شان انسانی برخورد کند.

اما برخی از کاربران استفاده از عکس‎های رمانتیک و عاشقانه را مد نظر خود قرار دادند و این مهم بیانگر این واقعیت است که چنین افرادی بسیار احساسی و یا هنرمند هستند و در حقیقت پروفایل شخصی این افراد بیانگر وضعیت روحی آنها است و با تغییر وضعیت روحی عکس پروفایل این افراد تغییر می‎کند و شاید برخی از این افراد در هفته یکبار پروفایل خود را تغییر می‎دهند.

عده‎ای دیگر نیز برای پروفایل خود هیچ عکسی استفاده نمی‎کنند این افراد اصولا به این محیط اعتماد ندارد و به راحتی با کسی ارتباط برقرار نمی‎کنند و همچنین بیشترین مزاحمت‎ها از طریق این افراد به منظور اغفال، ایجاد ارتباط نامشروع و یا استفاده‎های ابزاری از کانال ارتباطی صورت می‎گیرد چرا که این افراد مرموزتر از کاربران دیگر هستند، انتظار حرف صادقانه و کاملا درست از این افراد را نمی‎توان داشت.

شناخت افراد در تلگرام بر اساس میزان فعالیت در گروه‎های مختلف

میزان فعالیت افراد در گروه‎ها مختلف نیز بیانگر حقایقی است کسانی که عضو گروه‎های طنز می‎شوند اصولا جز دسته از انسان‎های هستند که در زندگی کمتر تفریح و سرگرمی جذاب مورد علاقه خود داشتند.

فعالیت در گروه‎های شعر و عاشقانه بیانگر این است که این افراد نسبت به ازدواج و یا روابط با جنس مخالف زیاد فکر می‎کنند و در زندگی بسیار رابطه کنترل شده‎ای داشتند.

فعالین گروه‎های موسیقی افراد پرهیجان هستند این افراد ریسک پذیری بالایی دارند و اصولا فراز و نشیب زیادی را نیز در زندگی با آزمون و خطاها تجربه خواهند کرد.

اعضای که در گروه‎های هنری و یاچهره‎های سینمایی فعالیت زیادی دارند افرادی با الگوپذیری بالا هستند و این افراد بسیار تحت تاثیر حرف‎های مردم قرار دارند.

اما در این بین کسانی نیز هستند که متاسفانه به دلایل مختلف نارضایتی از زندگی و  یا کنجکاوی افراطی به دنبال گروه‎های پرنو و محرک هستند این افراد اصولا افرادی با اراده ای نیستند و  در زندگی با استرسهای زیادی رو به رو بودند.

داود خاندوزی

انتهای پیام/


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار