خبرهای داغ:

اهمیت و جایگاه حق همسایه از نظر امام سجاد (ع)

طلبه حوزوی گفت: امام سجاد (ع) اغلب اهل مدینه را همسایه خود مى‏ دانست و نیمه شب راهى خانه‏ هاى آنان مى‏ شد و هر آنچه لازم داشتند، در اختیارشان قرار مى‏ داد و قرضشان را مى‏ پرداخت.
کد خبر: ۹۳۷۴۳۹۴
|
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در سرخه؛ مراسم روضه و سوگواری همزمان با ماه صفر به همت پایگاه حضرت معصومه (س) با سخنرانی طلبه حوزوی زهرا وطنی پور با محوریت صحیفه سجادیه در خصوص حق همسایه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد.

زهرا وطنی پور در جمع بسیجیان اظهار کرد: امام سجاد (ع) فرمودند: حق همسايه ات اين است كه درغياب او آبرويش را حفظ كنى و در حضورش او را احترام نهى. اگر به او ظلمى شد ياريش رسانى، دنبال عيب هايش نباشى، اگر بدى از او ديدى بپوشانى، اگر بدانى نصيحت تو را مى پذيرد او را در خفا نصيحت كنى، در سختى ها رهايش نكنى، از لغزشش درگذرى، گناهش را ببخشى و با او به خوبى و بزرگوارى معاشرت كنى.

او افزود: حق همسایگى در اسلام، آن چنان اهمیت دارد که قرآن کریم پس از مطرح نمودن توحید و یکتاپرستى و اجتناب از شرک ورزیدن به ساحت پروردگار متعال، دعوت عملى به تضامن و تعاون اجتماعى نموده و در این میان پس از فراخوانى به پرستش خداوند، نیکى به والدین، ارحام، یتیمان و فقیران، «احسان به همسایه‏» را مورد اهمیت قرار داده است .

طلبه حوزوی بیان داشت: امام سجاد (ع) از پیروان خویش مى‏خواهد وقتى مصائبى براى همسایه‏اى پیش مى‏آید، او را تنها نگذارند و به امدادش بشتابند؛ زیرا وقتى فرد مصیبت دیده، خود را در طوفانى از حوادث و بلایا مشاهده کرد، دچار فشار روحى و روانى شدیدى مى‏شود و اگر با او همفکرى و همکارى نشود و در جهت نجات دادن وى از شدائد و ناگوارى‏ ها اقدام نشود، هجوم ناگوارى‏ ها ذهن و دلش را پژمرده نموده و نشاط روحى و آرامش روانى را از وى سلب مى‏ کند.

وطنی پور خاطرنشان کرد: از آنجا که از هر طرف خانه تا چهل منزل همسایه آدمى تلقى مى‏ شود، امام سجاد (ع) اغلب اهل مدینه را همسایه خود مى ‏دانست و نیمه شب راهى خانه ‏هاى آنان مى ‏شد و هر آنچه لازم داشتند، در اختیارشان قرار مى‏ داد و قرضشان را مى‏ پرداخت.

 

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار