تقاضای مسئولین کشاورزی از شالیکاران مازندران:

پیش انداختن نشاء برنج به دلیل کمبود ذخایر آبی
کد خبر: ۸۵۰۲۲۹۳
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کمبود ذخایر آبی در سال کشاورزی جاری گفت: شالیکاران هرچه سریع‌تر نسبت به نشاء برنج اقدام کنند.

 

خبرگزاری بسیج مازندران، عزیزالله شهیدی‌فر معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به سپری شدن روزهای پایانی زمستان گفت: در سال زراعی جاری توفیقات خوبی را در زمینه سطح زیر کشت محصولات پائیزه داشتیم و در مازندران بنا به شرایط محیطی و تلاش کشاورزان و همت مروجان و کارشناسان آمارهای مناسبی از سطح زیر کشت ارقام پائیزه داریم.

 

وی عنوان کرد: بیش از 220 هزار هکتار از اراضی استان مازندران به زیر کشت محصولات پاییزه رفته است که عمده این محصولات گندم، جو و نباتات علوفه‌ای مانند کلزا بوده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیتی که محصول گندم برای استان و کشور دارد، افزود: بیش از67 هزار هکتار از اراضی مازندران به کشت گندم اختصاص یافته که این اراضی عمدتاً در شرق استان مستقر است.

 

این مسئول بیان داشت: آمار سطوح زیر کشت گندم در سال‌جاری نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش سطح را نشان می دهد و وضعیت کشت بسیار خوبی در کشت گندم و سایر محصولات پاییزه وجود دارد.

 

شهیدی‌فر ادامه داد: کسانی که تاکنون نسبت به مصرف کود سرک اقدام نکرده اند ضروری است در فرصت باقی مانده نسبت به مصرف کود سرک مانند کود ازت مبادرت کنند.

 

وی اضافه کرد: کود کافی در کارگزاری های بخش خصوصی و تعاونیهای معین شده شهرستان ها با قیمت تعاونی دولتی موجود است ا

 

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی این روزها لازم است تا کشاورزان مصرف کودهای شیمیایی را کنترل کنند و با استفاده از نظرات کارشناسان عمل کنند تا به محصول گندم آنها آسیب وارد نشود.

 

شهیدی‌فر با اشاره به در پیش بودن فصل بهار بیان داشت: یکی از محصولات استراتژیک استان که در آستانه کشت آن قرار داریم، برنج است که بر اساس پیشبینیهای کارشناسان امسال بیش از 217 هزار هکتار از اراضی مازندران به کشت برنج اختصاص مییابد.

 

وی تصریح کرد: کشاورزان پرتلاش مازندرانی از چند ماه گذشته اقدام به شخم و شیار و آب ‏تخت زمین‏‌هایی کرده‌اند که در اختیار کشت پاییزه نبوده است این اقدامی مناسب است.

 

این مسئول گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد اراضی شالیزاری شخم و شیار و بیش از 20 درصد اراضی شالیزاری آب تخت شده که با توجه به گزارش‌های هواشناسی و آب منطقهای مبنی بر کاهش بارش و ذخیره آب در سال‌جاری توصیه جدی ما تسریع در کاشت برنج با هدف مدیریت آب در سال جاری است، زیرا  کاهش ذخایر آب در سال کشاورزی جاری بسیار جدی است.

 

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه بیش از 30 درصد مصرف آب در شالیزارها مربوط به شخم، شیار و آب تخت کردن اراضی است، متذکر شد: مدیریت مصرف آب، تسریع در آماده‌سازی و نشاء برنج در فصل بهار را موجب صرفه‌جویی 30 درصدی در مصرف آب شالیزارها می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها