بخشایش :

انتشار "فکت‌شیت" ایرانی اعتماد مردم به تیم مذاکره کننده را افزایش می‌دهد

انتشار فکت شیت ایرانی می‌تواند به اعتماد و شفاف‌سازی میان تیم مذاکره کننده و مردم کمک شایانی کند.
کد خبر: ۸۵۰۹۷۸۰
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، درباره عدم اعتمادایران به آمریکا و کشور‌های  غربی در خلال مذاکرات هسته‌ای و علل پدیدار شدن بی اعتمادی، ابهام و اختلاف در فکت شیت‌های منتشر شده گفت: ایران به آمریکا بی‌اعتماد است، شکی نیست طرف مقابل با ایجاد فضایی پر از دروغ و حرف‌های ناامید کننده دست به ابهام زایی می‌زند، از طرفی تجربه ایران از رابطه با آمریکا این بی اعتمادی را بیشتر نشان می دهد و گوشزد می کند که نباید به دولتی که پای حرف خود نمی‌ایستد اعتماد کرد.

وی با بیان این که مردم به تیم مذاکره کننده اعتماد دارند و بی اعتمادی  به طرف غربی و آمریکایی است، اظهار داشت: همه به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم، اما بعضی رفتارها به فضای شک آلود و غیر قابل اعتماد کمک می‌کند. یکی از مسائل انتشار فکت شیت آنها در نخستین ساعات پس از مذاکرات است و این سوال مطرح می شود که چرا فکت شیت ایرانی منتشر نمی شود.

عضو کمیسیون امنیت تصریح کرد: مسئولین مذاکرات باید مردم را محرم بدانند و به اعتماد آنها پاسخ مطلوب دهند. اگر آقایان ظریف، عراقچی و صالحی تاکید دارند که حرف‌های ما همان بیانیه مطبوعاتی است، چرا آن را به صورت مکتوب منتشر نمی‌کنند؟ این مسئله فضای ابهام آلود را تقویت می‌کند. انتشار فکت شیت ایرانی می‌تواند به اعتماد و شفاف‌سازی میان تیم مذاکره کننده و مردم کمک شایانی کند. نباید برای کسب اطلاع از بیانیه مطبوعاتی به سایت‌های آمریکایی مراجعه شود، بلکه ایران نیز باید با انتشار فکت‌شیت خود افکارعمومی داخل را آگاه کند.

بخشایش درخصوص سازش کاری و گفتمان عزت و مقاومت در مذاکرات هسته ای گفت: امام حسن (ع) و امام حسین(ع) دو امام معصوم هستند که برای مقابله با دشمن در دو بازه زمانی متفاوت و شرایط مختلف دو راهکار متفاوت را اتخاذ کردند، این دو سیاست و راهکار هیچ تضادی با هم ندارد، یعنی اگر سازش در زمان مناسبش به کار گرفته شود عین گفتمان عزت و مقاومت است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما برای گفتمان و تعامل همیشه پیش قدم هستیم. همین تیمی که امروز مسئول مذاکرات است، در سال 82 نیز تعامل را مبنای گفتمان خود قرار داد، اما زمانی که طرف غربی تعهدات خود را پایمال کرد، تعامل را قطع کردیم و در جهت عزت و مقاومت به فعالیت های هسته ای خود پرداختیم. وقتی دشمن مشاهده کرد که ایران با عزت و افتخار به قلل مرتفع علمی دست یافته است، دوباره پای میز مذاکره نشست و مجبور به تعامل شد، ما دشمن را به این مسئله واداشتیم.

بخشایش در ادامه خاطرنشان کرد:رسانه ها با بیان واقعیت در کمترین زمان و با پیشی گرفتن از رسانه‌های بیگانه باید افکار عمومی را آگاه کنند تا  مردم مجبور نشوند به سراغ رسانه های ضدانقلاب بروند. عملکرد صدا و سیما هرچند کند بود، اما با برپایی میزگرد‌ها و مناظرات توانست یک فضای مطلوب را برای قضاوت و آگاهی بخشی به افکار‌عمومی به وجود آورد. این فضا در صدا و سیما ابتدا وجود نداشت، ولی با گذشت چند روز برنامه‌های خوبی از رسانه ملی پخش شد.

وی در پایان با بیان این که  افکار عمومی باید هوشمندانه مدیریت شود تا توسط رسانه های غربی مصادره نشود، تصریح کرد: مردم ایران قطعا به مسئولین اعتماد دارند، اما از طرفی هم نمی توانیم حضور ماهواره و برنامه‌ها و تحلیل‌های آن را منکر شویم. لذا بیان حقایق در قالبی درست و اتخاذ سیاست‌های حساب شده بر مبنای حمایت از تیم مذاکره کننده و حفظ استقلال و عزت ملی از مهمترین کارهای رسانه‌ها است.

ارسال نظرات